Inne istotne parametry bitew | Podstawy | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin poradnik Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin
Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019
Parametr Rarity wprowadzony został do gry, aby nieco bardziej urealnić składy wojsk, poprzez podniesienie ceny sprzętu, który w danym okresie był trudnodostępny. Wyłączenie tego parametru (ustawienie wartości None) zwiększa możliwości zakupu różnorodnego drogiego dotąd sprzętu. Gracze mając szansę kupna większej ilości najcięższych czołgów (czego by nie zrobili przy włączonym Rarity), mogą jednak ich kupnem spowodować zachwianie balansu bitwy (warto przejrzeć ceny zakupu sprzętu obu stron przed walką). Najczęściej stosuje się Rarity na poziomie Standard.
Trzecią wartością Rarity jaką można wybrać jest Variable. Wartość ta wprowadza niewielkie losowe zmiany do standartowych wartości Rarity. Z tego względu może służyć ubarwieniu pojedynków, wprowadzając lekką niepewność co do składu wojsk obu graczy. Niestety w walkach ligowych czy turniejach nie należy używać tego parametru ze względu na to, iż daje on możliwość uzyskania nieuczciwej przewagi (patrz rozdział 5).
W kroku drugim (po wybraniu roku i miesiąca bitwy) możemy manipulować sporym zestawem parametrów - są one opisane w rozdziałach 2.3 i 2.4.
Fanatism to parametr bardzo przydatny przy tworzeniu scenariuszy, kiedy chcemy oddać walki "do ostatniego żołnierza" małej grupki żołnierzy albo odtworzyć walki słabo wyszkolonych ale zdeterminowanych jednostek. W walkach QB ME raczej niestosowany.
Fog of War - "prawdziwi" gracze wybierają zawsze poziom Extreme, ponieważ ujawnia graczom najmniejsza liczbę informacji o wojskach przeciwnika.
Casualties (straty) - działanie tego parametru powiększa losowość wyboru jednostek. Przy wyborze np. strat na poziomie 50%, gracz otrzymuje dwa razy więcej punktów na zakup jednostek niż zadeklarował przy tworzeniu bitwy. Jednak pomiędzy zakupem jednostek a ich rozstawieniem na planszy, komputer losowo usuwa połowę z zakupionych oddziałów i sprzętu. Zmiany tego parametru są rzadko stosowane, aczkolwiek mogą generować ciekawą nieprzewidywalność co do sił własnych i sił przeciwnika. Z drugiej strony pechowo wylosowane straty mogą dać przeciwnikowi przewagę już na starcie.
Map Size (rozmiar mapy) - należy uważać przy zmienianiu ustawienia z Medium na Large lub Small. Mapa w QB generowana jest w zależności od ilości jednostek na planszy, nie ma więc potrzeby dodatkowego zwiększania mapy, jeśli tworzymy bardzo dużą bitwę. Przy zmianie mapy na Large warto wydłużyć też czas bitwy, gdyż mapy powiększane są nie tylko wszerz ale i w głąb. Mapy Small są być może kuszące dla przyspieszenia rozgrywki, jednak rzadko stosowane ponieważ są zbyt wąskie, by przeprowadzić jakikolwiek manewr.