Podstawowe parametry bitwy | Podstawy | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin poradnik Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin
Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019
Podstawowe parametry bitwy: rok, teren i pogoda
Rok i miesiąc starcia: to absolutnie kluczowy parametr w CMBB. Dokładne omówienie kolejnych lat i szans stron znajdziesz w rozdziale 4. W lidze najbardziej powszechne są bitwy w latach 1944-45. Przy okazji wyboru Roku warto też przestawić sąsiedni parametr Front na: All Combined. Z pośród wszystkich możliwości (Finland, North, Central, South, All Combined, Random), najczęściej wybierana jest właśnie All Combined. Na różnych frontach czas dostępności sprzętu jak i współczynnik Rarity mogą się nieco różnić. Łatwiej jest mniej więcej zapamiętać, co mamy do wyboru w danym miesiącu i roku dla All Combined niż dla każdego frontu osobno.
![]() | ![]() |
Pierwszy krok w tworzeniu QB i od razu bardzo istotny dla przebiegu gry dylemat - jaki rok i miesiąc wybrać? (obrazki z wersji polskiej i angielskiej).
CMBB ma duże możliwości konfigurowania bitew, jednak należy zdać sobie sprawę, ze wybór konkretnego terenu i pogody nie wpływa tak samo na obie strony walki. Przy nierównowadze w sprzęcie, jaka zachodzi przede wszystkim w latach 1941-43, teren może być czynnikiem wyrównującym szanse. Należy tylko pamiętać, że im większa przewaga jednej ze stron w sprzęcie pancernym, tym gorszy teren należy wybierać. Gorsza pogoda może służyć takim samym celom, gdyż zmniejsza się zasięg widoczności i co za tym idzie zniwelowana jest przewaga czołgów o lepszych działach i pancerzach. Warto jednak zauważyć, że zła pogoda nieco bardziej negatywnie wpływa na stronę niemiecką, ze względu na gorsze zdolności niemieckiego sprzętu do przemieszczania się w terenie. A więc w czasie np. deszczu to gracz niemiecki ma większą szansę na utratę sprzętu na skutek jego unieruchomienia.
Teren konfigurowany jest przy pomocy czterech parametrów: Map Type, Tree Coverage, Hillness, Damage. Dwa parametry podlegające najczęściej negocjacjom przez graczy to Tree Coverage - określający ilość lasów na mapie, oraz Hillness - określający pofałdowanie terenu. W praktyce do bitew rozgrywanych na odkrytym i płaskim terenie należy podejść z bardzo dużą rezerwą - tego typu teren uniemożliwi jakiekolwiek działanie piechotą a gra przerodzi się w chaotyczny pojedynek pancerny, wygrany przez stronę z potężniejszymi czołgami (patrz rozdział 4). Nawet jeśli lubisz pojedynki pancerne warto mieć na planszy trochę "przeszkadzajek" w postaci kęp drzew i pagórków, by można było wykonać jakiś zaskakujący manewr. Aby stoczyć bitwę, w której wszystkie rodzaje broni będą miały coś do powiedzenia nie należy wybierać terenu o zadrzewieniu mniejszym niż Moderate Trees. Do tego wypada dodać pofałdowanie w postaci Small lub Modest Hills.
Trzecim ważnym parametrem zmieniającym wygląd terenu jest Map Type, który odpowiada za umiejscowienie bitwy w terenie mniej lub bardziej zagospodarowanym. Do wyboru są następujące rodzaje: Rural - teren niezagospodarowany, Farmland - pola uprawne, Village - zabudowania wiejskie, Town - budynki mieszane, Large Town - duże murowane budynki i utwardzona nawierzchnia. Najwięcej drzew i roślinności występuje na planszy w typie terenu Rural i kolejno coraz mniej aż do Large Town. Np. połączenie Moderate Trees i Rural daje w wielu wypadkach zadrzewienie planszy niemal takie jak Heavy Trees i Village. Poza okresem wzrostu zbóż plansza typu Farmland daje wojskom raczej mniejszą osłonę niż Village. W grach ligowych najczęściej gracze wybierają Village, aczkolwiek trudno wskazać tu istotne powody takiego stanu rzeczy (może poza tym, że takie jest ustawienie domyślne...)
![]() | ![]() |
Teren, mimo iż bardzo ważny dla gry, wybieramy dopiero w trzecim kroku (obrazki z wersji polskiej i angielskiej).
Parametr Damage umożliwia dodanie zniszczeń w postaci lejów po pociskach oraz zmianę domów na ruiny. Może to być ciekawe w bitwie miejskiej, jednak na słabszych komputerach dodanie zniszczeń może spowolnić grę.
W grach QB ME między dwoma graczami, "tradycyjnym" wyborem jest: Medium Trees, Moderate Hills, Village a pogoda albo Clear (jeśli chcemy mieć samoloty) albo Overcast, choć oczywiście każdy z graczy z czasem wyrabia sobie własne preferencje co do bardziej lub mniej odkrytego terenu i lepszej lub gorszej pogody. W miarę wzrostu doświadczenia gracze raczej bardziej doceniają trudny, czasem nawet ekstremalny teren, gdyż pozwala im on wykonać skomplikowane manewry, znaleźć drogi skrytego podejścia do flag, a gry rozstrzygane są częściej lepszą taktyką niż szczęściem.