Podstawowe parametry bitwy | Podstawy | Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin poradnik Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin
Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019
Podstawowe parametry bitwy: rok, teren i pogoda
Rok i miesiąc starcia: to absolutnie kluczowy parametr w CMBB. Dokładne omówienie kolejnych lat i szans stron znajdziesz w rozdziale 4. W lidze najbardziej powszechne są bitwy w latach 1944-45. Przy okazji wyboru Roku warto też przestawić sąsiedni parametr Front na: All Combined. Z pośród wszystkich możliwości (Finland, North, Central, South, All Combined, Random), najczęściej wybierana jest właśnie All Combined. Na różnych frontach czas dostępności sprzętu jak i współczynnik Rarity mogą się nieco różnić. Łatwiej jest mniej więcej zapamiętać, co mamy do wyboru w danym miesiącu i roku dla All Combined niż dla każdego frontu osobno.
Pierwszy krok w tworzeniu QB i od razu bardzo istotny dla przebiegu gry dylemat - jaki rok i miesiąc wybrać? (obrazki z wersji polskiej i angielskiej).
CMBB ma duże możliwości konfigurowania bitew, jednak należy zdać sobie sprawę, ze wybór konkretnego terenu i pogody nie wpływa tak samo na obie strony walki. Przy nierównowadze w sprzęcie, jaka zachodzi przede wszystkim w latach 1941-43, teren może być czynnikiem wyrównującym szanse. Należy tylko pamiętać, że im większa przewaga jednej ze stron w sprzęcie pancernym, tym gorszy teren należy wybierać. Gorsza pogoda może służyć takim samym celom, gdyż zmniejsza się zasięg widoczności i co za tym idzie zniwelowana jest przewaga czołgów o lepszych działach i pancerzach. Warto jednak zauważyć, że zła pogoda nieco bardziej negatywnie wpływa na stronę niemiecką, ze względu na gorsze zdolności niemieckiego sprzętu do przemieszczania się w terenie. A więc w czasie np. deszczu to gracz niemiecki ma większą szansę na utratę sprzętu na skutek jego unieruchomienia.
Teren konfigurowany jest przy pomocy czterech parametrów: Map Type, Tree Coverage, Hillness, Damage. Dwa parametry podlegające najczęściej negocjacjom przez graczy to Tree Coverage - określający ilość lasów na mapie, oraz Hillness - określający pofałdowanie terenu. W praktyce do bitew rozgrywanych na odkrytym i płaskim terenie należy podejść z bardzo dużą rezerwą - tego typu teren uniemożliwi jakiekolwiek działanie piechotą a gra przerodzi się w chaotyczny pojedynek pancerny, wygrany przez stronę z potężniejszymi czołgami (patrz rozdział 4). Nawet jeśli lubisz pojedynki pancerne warto mieć na planszy trochę "przeszkadzajek" w postaci kęp drzew i pagórków, by można było wykonać jakiś zaskakujący manewr. Aby stoczyć bitwę, w której wszystkie rodzaje broni będą miały coś do powiedzenia nie należy wybierać terenu o zadrzewieniu mniejszym niż Moderate Trees. Do tego wypada dodać pofałdowanie w postaci Small lub Modest Hills.
Trzecim ważnym parametrem zmieniającym wygląd terenu jest Map Type, który odpowiada za umiejscowienie bitwy w terenie mniej lub bardziej zagospodarowanym. Do wyboru są następujące rodzaje: Rural - teren niezagospodarowany, Farmland - pola uprawne, Village - zabudowania wiejskie, Town - budynki mieszane, Large Town - duże murowane budynki i utwardzona nawierzchnia. Najwięcej drzew i roślinności występuje na planszy w typie terenu Rural i kolejno coraz mniej aż do Large Town. Np. połączenie Moderate Trees i Rural daje w wielu wypadkach zadrzewienie planszy niemal takie jak Heavy Trees i Village. Poza okresem wzrostu zbóż plansza typu Farmland daje wojskom raczej mniejszą osłonę niż Village. W grach ligowych najczęściej gracze wybierają Village, aczkolwiek trudno wskazać tu istotne powody takiego stanu rzeczy (może poza tym, że takie jest ustawienie domyślne...)
Teren, mimo iż bardzo ważny dla gry, wybieramy dopiero w trzecim kroku (obrazki z wersji polskiej i angielskiej).
Parametr Damage umożliwia dodanie zniszczeń w postaci lejów po pociskach oraz zmianę domów na ruiny. Może to być ciekawe w bitwie miejskiej, jednak na słabszych komputerach dodanie zniszczeń może spowolnić grę.
W grach QB ME między dwoma graczami, "tradycyjnym" wyborem jest: Medium Trees, Moderate Hills, Village a pogoda albo Clear (jeśli chcemy mieć samoloty) albo Overcast, choć oczywiście każdy z graczy z czasem wyrabia sobie własne preferencje co do bardziej lub mniej odkrytego terenu i lepszej lub gorszej pogody. W miarę wzrostu doświadczenia gracze raczej bardziej doceniają trudny, czasem nawet ekstremalny teren, gdyż pozwala im on wykonać skomplikowane manewry, znaleźć drogi skrytego podejścia do flag, a gry rozstrzygane są częściej lepszą taktyką niż szczęściem.