Misja 4 - Koltanowy blues (1) | Operacja Grot | ArmA II Operation Arrowhead poradnik ArmA II: Operation Arrowhead
Ostatnia aktualizacja: 7 października 2019
Misja 4 - Koltanowy blues
Data i miejsce: piątek, 1 VI 2012, godz. 13:00, na północ od miejscowości Feruz Abad (2) . Misja: Należy odnaleźć i odbić cywili z zestrzelonego Herkulesa - są oni przetrzymywani w kopalni koltanu (1) na północ od miejscowości Feruz Abad. Zadanie to wykona niewielki zespół amerykańskich sił specjalnych noszący kryptonim "Gambler". Pozostałe siły alianckie zajmą w tym czasie bazę wojskową (2) w Feruz Abad, jak i samą miejscowość. |
Wsparcie: jako sierż. Terry Graves, dowódca tego niewielkiego zespołu sił specjalnych, będziesz dysponował rozpoznawczym bezpilotowcem.
Proponowane wyposażenie: Przenośnego terminala BSP (służącego do sterowania bslem i odbierania obrazu z jego kamery) nie musisz się pozbywać, choć przydatność jego, jak i zatem samego bsla, jest w tej misji cokolwiek dyskusyjna (o tym później). Wszystkich komandosów, którymi będziesz dowodził można na ekranie odprawy wyposażyć w wytłumioną broń (dwa karabinki (kbk) szturmowe SCAR-H (Mk 17) z celownikami kolimatorowymi do walki na krótki dystans i dwie wyborowe wersje Mk 17, także z tłumikami dźwięku). Jednak przydatność tych pukawek też jest lekko dyskusyjna tutaj, ponieważ misja rozgrywa się za dnia, więc przeciwnik jest w stanie nas zlokalizować nawet kiedy jesteśmy bezgłośni, a poza tym zanim zdążymy go na dobrą sprawę zaatakować to zostanie on już zaalarmowany rabanem wszczętym przez pozostałe siły amerykańskie. Sugeruję powyrzucać naszym podkomendnym broń boczną, wszystkie pistolety, tudzież pistolety maszynowe - w czasie rozgrywki AI ma paskudną tendencję do sięgania po te giwery w momencie, kiedy powinno dobyć broni o większym zasięgu. Przed rozpoczęciem rozgrywki warto się zaopatrzyć w kartkę i długopis - jak najbardziej realne, nie wirtualne!
Kolejne zadania w scenariuszu:
- Odnaleźć jeńców (1)
- Zająć kopalnię koltanu (1)
- Zająć bazę wojskową (2)
- Rozbroić bomby (1)
- Chronić Feruz Abad (3)
[1] |
[2] |
Zespół komandosów, którymi będziesz dowodził zostanie przerzucony na miejsce akcji niewielkim śmigłowcem (#1). Lądowanie nastąpi w punkcie Alice (zaznaczony na mapie) 500m na północny-zachód od kopalni koltanu (1) . Pierwsze zadanie polega na odnalezieniu jeńców przetrzymywanych w kopalni (1) - po chwili otrzymasz więc rozkaz zajęcia tego miejsca (1) . Gra każe również zająć bazę wojskową (2) , ale tym zadaniem nawet nie zawracaj sobie głowy - wykonają je pozostałe siły amerykańskie.
Po lądowaniu sugeruję nakazać swoim ludziom wstrzymać ogień, by potem przypadkiem nie otworzyli go zbyt wcześnie, zdradzając wrogowi swoją obecność. Najpierw zasuwaj w stronę pobliskich skał znajdujących się w kierunku wschodnim, w kwadracie 047072, mijając po drodze wrak jakiegoś śmigłowca (#2).
[3] |
[4] |
Pośród skał znajdziesz kilku miejscowych partyzantów (również są oni oznaczeni na mapie - zielonym znaczkiem NATOwskim) nastawionych wrogo do takistańskiej armii (#3). Z kolei stosunek tychże partyzantów do Amerykanów możesz sprawdzić na swojej mapie, w zakładce "Sytuacja". I teraz, jeśli wcześniej, w poprzedniej misji, pomogłeś takistańskim wieśniakom z Timurkalaj ocalając ich przed rządową bojówką, a później, na miejscu katastrofy samolotu transportowego C-130, pogadałeś z partyzantami, zamiast ich wystrzelać, to w tym scenariuszu ich stosunek do armii USA będzie "dobry" i rebelianci zaproponują ci swoją pomoc w ataku na kopalnię koltanu (1) . Pomoc ta będzie polegała na ataku partyzantów w momencie, kiedy w kopalni (1) zawyje alarm włączający się, gdy pozostałe siły amerykańskie atakują bazę wojskową (2) w Feruz Abad. Jeśli zaś na mapie w zakładce "sytuacja" widnieje "neutralny" stosunek partyzantów do armii amerykańskiej, to teraz opiszą ci oni jedynie stanowiska obronne znajdujące się na terenie kopalni (1) . Tak czy siak twoje działania w obu przypadkach będą wyglądać identycznie, zapewne mniej więcej tak, jak opisałem je poniżej.
Po pogawędce z rebeliantami obozującymi pośród skałek na wzgórzu ruszaj w kierunku południowo-wschodnim, w stronę kopalni (1) zlokalizowanej w kwadracie 050068 . Gdy tylko zobaczysz w oddali, u podnóża wzgórza, na którym się znajdujesz, to miejsce (1) , możesz ukryć się za jedną z pobliskich skałek i zrobić użytek z przydzielonego przez dowództwo bsla, wybierając odpowiednią opcję z menu akcji (#4).
[5] |
[6] |
Jest to jednak strata cennego czasu. Przyglądając się kopalni (1) przez kamerę zamontowaną na bslu nie dostrzeżesz nic ponad to, co opisali ci już partyzanci (dwa gniazda wkmów), albo to, co domyślasz się tam zastać (trochę takistańskich żołdaków). (#5)
Proponuję więc dać sobie tym razem spokój z zabawami bezpilotowcem, a zamiast tego niezwłocznie ruszyć na dół, w stronę kopalni (1) . Biegnij ze swoimi podkomendnymi pochylony, od jednej skałki do drugiej - możesz śmiało nie zatrzymywać się, przeciwnik nie powinien was dostrzec. Chodzi o to, by jak najszybciej dotrzeć pod skały znajdujące się tuż przy kopalni (1) . Najlepiej znaleźć się przy nich w momencie, kiedy na ekranie wyświetli się wiadomość o zdobyciu takistańskiej bazy wojskowej (2) w Feruz Abad przez pozostałe siły amerykańskie (#6). Wówczas bowiem w kopalni (1) zawyje alarm i pozostanie ci już naprawdę niewiele czasu na jej zajęcie . Padnij na glebę (to samo możesz rozkazać swoim komandosom) i otwórz ogień do takistańskich żołnierzy przebywających na terenie kopalni (1) (twoi podkomendni również mogą już zacząć strzelać).
[7] |
[8] |
Najpierw radzę zdjąć niedobrucha na dachu budynku - to snajper uzbrojony w karabin wyborowy z celownikiem termowizyjnym, więc może być groźny! (#7) Później spójrz przez kolimator bardziej na prawo, w kierunku wjazdu na teren kopalni i zajmij się przeciwnikiem, który może próbować doskoczyć do wkmu zamontowanego przy tejże bramie. Następnie sprawdź szybko czy pod budynkiem, na którym pozycję zajmował snajper, nie kręci się kolejny typ próbujący dorwać się do wkmu w narożniku placu. Rzuć też okiem na samochód pancerny parkujący na terenie kopalni - on też ma zamontowany wielkokalibrowy karabin maszynowy. Na koniec szybko powystrzelaj pozostałych takistańskich żołnierzy patrolujących teren kopalni (1) .
Kiedy tylko wydaje ci się, że już wystrzelałeś większość wrogów niezwłocznie ruszaj w dół w kierunku ogrodzenia otaczającego kopalnię. Być może spotkasz przy nim partyzantów (#8), jeśli wcześniej zaproponowali ci oni swoją pomoc w ataku na kopalnię (1) . Skieruj się w stronę tego budynku, albo raczej hangaru, który widzisz tuż za zaparkowanymi Uralami - wejścia do niego znajdziesz z lewej i z prawej strony.