autor: Jerzy Bartoszewicz
The Lord of the Rings Online. Zostań Legolasem, czyli gry MMO w popularnych uniwersach - Fallout, StarCraft, Gwiezdne wojny
Spis treści
The Lord of the Rings Online
Wobec olbrzymiego sukcesu World of WarCraft od zawsze łatwo można było sobie wyobrazić podobną produkcję, umiejscowioną w uniwersum, które zapoczątkowało kanoniczne elementy fantasy znane nam do dziś. Mowa oczywiście o świecie Władcy Pierścieni, który doczekał się własnej gry MMORPG wiosną 2007 roku. Gra została wydana na fali popularności filmowych adaptacji Petera Jacksona i utrzymana jest w podobnej stylistyce wizualnej. I chociaż ostatecznie nie udało jej się pokonać produktu Blizzarda, co zakończyło się rezygnacją z subskrypcji i przejściu na model free-to-play, warto poświęcić jej trochę uwagi ze względu na unikalne elementy w rozgrywce, które zostały zaimplementowane po to, by jak najdokładniej oddać charakterystyczny klimat Śródziemia.
Przede wszystkim, w przeciwieństwie do innych gier MMO, w Lord of the Rings Online gracze nie mogą parać się magią w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. W świecie znajdziemy tylko kilku potężnych czarodziejów, takich jak Gandalf Szary. Gracze mają zaś dostęp jedynie do pojedynczych, ograniczonych umiejętności o magicznym charakterze, takich jak np. leczenie ran, zaś zdolności te bazują nie na punktach many, lecz na „mocy”. Od innych produkcji z gatunku grę odróżnia także podejście do mechaniki punktów życia, zamiast których zastosowano tzw. „morale”, podnoszone przez jedzenie, odpoczynek, słuchanie muzyki czy okrzyków bojowych. Twórcy chcieli oddać w ten sposób przygodowy aspekt wędrówki po Śródziemiu, charakterystyczny dla książek Tolkiena.
Wspominając o muzyce warto przybliżyć także unikalny dla Lord of the Rings Online system gry na instrumentach. Każda postać powyżej 5 poziomu może nauczyć się grać na lutni oraz, w zależności od wybranej klasy, którymś z innych instrumentów, takich jak m.in. róg, klarnet, dudy, harfa czy bębny. Ponadto w grze znajdziemy także klasę minstrela, który może grać na wszystkich dostępnych instrumentach. Utwory mogą być grane w czasie rzeczywistym, za pomocą makr na klawiaturze, a także odgrywane z uprzednio przygotowanych plików .ABC przypominających format midi. Mechanika umożliwia komponowanie utworów w trzech oktawach, w oparciu o notację abc. Oczywiście znajdujący się w pobliżu gracze mogą słuchać tego, co odgrywa nasza postać. Pomysł ten bardzo spodobał się społeczności, która szybko zorganizowała zespoły, koncertujące w niektórych charakterystycznych miejscach, takich jak słynna Gospoda Pod Rozbrykanym Kucykiem. Organizowany jest nawet inspirowany Woodstockiem festiwal muzyczny Weatherstock, odbywający się pod wzgórzem Weathertop, w polskim przekładzie zwanym Wichrowym Czubem.
W grze zastosowano również system housingu, obejmujący kupno i meblowanie instancjonowanych domków w oparciu o mechanizmy zbliżone do tych z serii The Sims. Pozwala to graczom poczuć się jak prawdziwi mieszkańcy Śródziemia. Nie zabrakło także bogatego systemu tworzenia przedmiotów i ekonomii, przez co nic nie stoi na przeszkodzie, by porzucić epickie wyprawy na rzecz handlu i ciepłego mieszkania w norce w Hobbitonie. By nie zaburzać klimatu, zdecydowano się także na nietypowe podejście do walki typu PvP. Po osiągnięciu 10 poziomu doświadczenia, każdy gracz może stworzyć osobną postać po stronie Mordoru, reprezentującą którąś z wrogo nastawionych ras, np. Orków. Postacie te mogą uprzykrzać życie bohaterom. Ponadto, uczestniczą one w bitwach o różnorakie warownie, rozsiane po niektórych rejonach Śródziemia.