autor: Michał Wysocki
Jak zwrócić grę w sklepie Steama. Wszystko, co musisz wiedzieć o regulaminie Steama
Spis treści
Jak zwrócić grę w sklepie Steama
Wreszcie użytkownik może wystąpić z wnioskiem o zwrot przelanych na Steama pieniędzy zgodnie z polityką zwrotów Valve. Dla mieszkańców Unii Europejskiej przewidziano specjalne zasady odstępowania od umów dotyczących zakupu fizycznych produktów lub treści cyfrowych, wynikające z prawa unijnego. To temat na odrębny artykuł – jeśli jesteście nim zainteresowani, odsyłam do kolejnego regulaminu na stronie Steama.
JAK ZWRÓCIĆ GRĘ NA STEAMIE
Zwrócić grę na Steamie możemy z dowolnego powodu, o ile „produkt był uruchomiony przez mniej niż 2 godziny” i tylko jeśli kupiliśmy grę bezpośrednio w sklepie Valve. Pieniądze mogą zostać zwrócone do Portfela Steama albo za pomocą metody płatności, z której korzystaliśmy przy zakupie.
Żeby poprosić o zwrot, musimy się zalogować, a potem udać się na stronę pomocy. Tutaj zobaczymy listę naszych ostatnich zakupów. Klikamy w grę, potem wybieramy problem z listy (w niektórych przypadkach musimy go doprecyzować) i wskazujemy opcję „Chcę otrzymać zwrot pieniędzy”.
Teoretycznie można poprosić o zwrot pieniędzy, jeśli wspomniane wyżej warunki nie zostały spełnione, ale szansa na to, że reklamacja zostanie uznana, są niewielkie.
Zachowanie w sieci, cheaty, obchodzenie przepisów
Valve zobowiązuje użytkowników do kierowania się zdrowym rozsądkiem i podstawowymi zasadami netykiety podczas kontaktów z innymi osobami korzystającymi ze Steama. Firma udostępniła polską wersję tych zasad.
Amerykanie zdefiniowali cheaty jako oprogramowanie, sprzęt lub ich cechy, które mogą dać graczowi niesprawiedliwą przewagę nad innymi w trakcie korzystania z treści posiadających opcję multiplayer. Podobnie traktuje się modyfikacje gier stworzone w tym celu. Valve zakazuje tworzenia lub korzystania z cheatów oraz jakiejkolwiek ingerencji w oprogramowanie, które takie cheaty wyszukuje i blokuje. Rejestrując się na Steamie, zgadzamy się nie tylko na to, że Valve zablokuje nam konto w przypadku użycia cheatów, ale także na to, że wolno mu poinformować o tym inne podmioty hostujące sieciowe rozgrywki. Usunąć nas z platformy można też za jakiekolwiek działanie sprzeczne z prawem lub – i to jest w tej części rozdziału najciekawsze – za inne zachowania, które psują frajdę z gry pozostałym użytkownikom Steama.
Podsumowując, zabronione jest korzystanie z cheatów, botów, modów, hacków i wszystkich innych modyfikacji produktów dostępnych na Steamie, które nie zostały zatwierdzone przez Valve. W przypadku złamania tej zasady konto może zostać usunięte bez wcześniejszego ostrzeżenia.
Treści należące do podmiotów trzecich i użytkowników Steam Workshop
Valve nie ponosi żadnej odpowiedzialności za treści dostarczone poprzez platformę Steam, które nie są autorstwa tej spółki. W szczególności Amerykanie nie odpowiadają za szkody powstałe w związku z korzystaniem z takich treści. Co ciekawe, zgodnie z regulaminem oprogramowanie biznesowe zakupione na Steamie można wykorzystywać tylko do prywatnego, osobistego użytku.
Steam umożliwia użytkownikom tworzenie własnych treści w oparciu o istniejące na platformie narzędzia, przy czym to twórca decyduje, czy chce swoje dzieła udostępnić publicznie. Takie udostępnienie wiąże się automatycznie z udzieleniem Valve (i podmiotom powiązanym) licencji na używanie, powielanie, modyfikowanie, opracowywanie, dystrybuowanie, przekazywanie, tłumaczenie, nadawanie lub inne publiczne wykorzystywanie treści użytkownika. Spółka może wykorzystać twórczość użytkowników wyłącznie do zarządzania, dystrybuowania i promowania Steama oraz zamieszczonych na nim gier i programów. Valve straci licencję, gdy naruszy jej warunki i nie usunie skutków naruszenia w ciągu 14 dni od otrzymania stosownego wezwania. Wszelkie produkty, które Valve wykona na podstawie prac użytkownika, pozostają wyłączną własnością spółki.
Niektóre narzędzia umożliwiają użytkownikom publikowanie swoich treści na platformie Steam Workshop. Czasami taka twórczość może zostać uznana za wartą włączenia do oryginalnej gry albo rzucona na Rynek Społeczności Steama. Valve ma prawo dowolnie decydować o tym, która twórczość użytkowników będzie znajdować się na platformie, a co zostanie usunięte. Poszczególne strony w ramach Steama mogą wprowadzać odrębne zasady dotyczące omawianych treści. Jeśli tego nie robią, zastosowanie mają reguły ogólne:
- twórczość z Warsztatu Steama należy traktować jak subskrypcje ze wszystkimi tego konsekwencjami (o których wspomniałem na początku artykułu);
- licencja udzielana Valve została ograniczona do modyfikowania lub tworzenia dzieł pochodnych w przypadku konieczności zapewnienia kompatybilności ze Steamem oraz gdy wymaga tego dobro oryginalnej gry (np. w zakresie bardziej wyważonego gameplayu);
- w dowolnym momencie autor może usunąć swoją twórczość z Warsztatu – w takiej sytuacji Valve traci prawa do jej używania, chyba że wciąż trwa dystrybucja w ramach danej gry lub w sposób umożliwiający korzystanie z twórczości w grze;
- usunięcie dzieła z Warsztatu nie ma wpływu na jego kopie, w posiadanie których weszli inni użytkownicy Steama przed tym usunięciem;
- wynagrodzenie otrzymane od Valve obejmuje wszystkie roszczenia, które autor mógłby mieć w związku z umieszczeniem dzieła w Warsztacie.