Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 5 czerwca 2020, 15:00

Sid Meier’s planszówki. Jak feniks z popiołów – historia MicroProse

Spis treści

Sid Meier’s planszówki

Szczególnie dobrze sprzedało się Silent Service – gra wymyślona przez Sida Meiera, ale inżynier chciał wyjść trochę poza wojskową tematykę. Po romantycznej podróży na Karaiby wrócił z pomysłem na nową grę. Wkrótce powstali Sid Meier’s Pirates! – w zasadzie pierwsza, osobista gra Meiera, zrobiona według jego gustu i pomysłu, a nie na prośbę czy według wskazówek Stealeya. Po niej był Railroad Tycoon – gra o zarządzaniu koleją. Świetna produkcja, ale była to kopia planszówki od firmy Avalon Hill. Pierwszy raz Stealeyowi udało się załagodzić spór z jej szefem, ale niedługo później pojawiło się Sid Meier’s Civilization

– Sid, co ty wyrabiasz? To planszówka! Planszówka od Avalon Hill!

–- Wiem, ale moja wersja będzie lepsza!

Pasją Meiera było po prostu robienie gier. Kwestie finansowe czy prawa autorskie były gdzieś na dalszym planie. Liczyło się dla niego tylko to, jak dobrą grę może zrobić. Stealey w tamtym czasie był przekonany, że ich Cywilizacja sprzeda się o wiele gorzej niż wersja planszowa. Wynegocjował z szefem Avalon Hill prosty układ – do gry od MicroProse dołączy 5-dolarowy kupon zniżkowy na wersję planszową. A Eric Dott z Avalonu się zgodził! Gdyby tylko uparł się przy procencie… Wiele lat później podobny błąd popełnił Steven Spielberg, sprzedając firmie Electronic Arts prawa do marki Medal of Honor, i to tuż przed premierą Allied Assault. Słynny reżyser do dziś tego żałuje.

Zostało jeszcze 68% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku
Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku

Historia gier komputerowych to nie tylko dobrze wspominane tytuły i ich sequele, ale również studia i wydawcy za nimi stojące. Przypomnijmy sobie te najbardziej znaczące firmy z lat 90. którym z różnych powodów nie udało się przetrwać.

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Dzieje EA - od klapy planszówki, przez świetne gry do... Anthem
Dzieje EA - od klapy planszówki, przez świetne gry do... Anthem

Electronic Arts to studio z przebogatą historią, które kształtowało świat gier od niemal samego początku. A wszystko zaczęło się od finansowej klapy jednej planszówki w 1970 roku.