Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 stycznia 2018, 11:30

Transport Tycoon i OpenTTD – gry dla kolejowych fanatyków. Pociąg do gier, czyli podróż po grach kolejowych

Spis treści

Transport Tycoon i OpenTTD – gry dla kolejowych fanatyków

TRANSPORT TYCOON i OPENTTD:
  1. Producent: Microprose / OpenTTD Team
  2. Gatunek: strategia ekonomiczna
  3. Data premiery: 1994/2004 (OpenTTD)

Wspominana już wcześniej firma MicroProse oprócz świetnego Railroad Tycoona dała światu inny fenomen. W 1994 roku wyszedł Transport Tycoon – gra, która znacznie rozszerzyła koncepcję pierwowzoru. Obok pociągów bowiem budowaliśmy tu również transportowe sieci samochodowe, morskie czy lotnicze.

MicroProse najwyraźniej świetnie odnalazłoby się na dzisiejszym rynku, ponieważ deweloperzy ci mieli w zwyczaju wydawać chwilę po premierze podstawowej wersji gry edycje rozszerzone i kasować za to raz jeszcze. W ramach tej pionierskiej wówczas praktyki 5 miesięcy po premierze TT zaserwowali Transport Tycoona Deluxe. Tytuł, który na stałe zapisał się w historii gatunku jako niedościgniony wzór do naśladowania.

Komunikacje miejską w Krakowie projektowano zapewne w tej grze.

Transport Tycoon Deluxe potrafił dać w kość nawet wytrawnym ekonomistom, ale poziom trudności nikomu nie przeszkadzał. Gra miała tak duży potencjał i została tak ciepło przyjęta, że 10 lat później świat ujrzał kolejną pozycję, która rozwijana jest do dzisiaj. Open Transport Tycoon Deluxe (znany szerzej jako OpenTTD) to opensource’owy projekt, który dla wielu miłośników tycoonów jest absolutnym klejnotem w koronie gatunku. Gra trudna jak sytuacja finansowa polskiej kolei, surowa niczym WC w pociągu relacji Kraków–Szczecin i rozbudowana niczym trasa IC Matejko kursującego z Przemyśla do Świnoujścia (1054 kilometry!).

Nieszczególnie to ładne, ale rozbudowane do naprawdę potężnego stopnia.

OpenTTD to gra, która pomimo archaicznej grafiki może sprawić mnóstwo satysfakcji, choć warto pamiętać, że próg wejścia ustawiony jest tu bardzo wysoko. OpenTTD jest trudne, a odkrycie wszelkich tajników zajmie Wam mniej więcej tyle, ile trasa z Moskwy do Władywostoku.

Chris Sawyer, twórca serii Transport Tycoon i RollerCoaster Tycoon, powrócił jeszcze ze swoimi pociągami w 2004 roku za sprawą Locomotion, ale gra pomimo usprawnień została chłodno przyjęta. My wystawiliśmy Locomotion ocenę 6,0.

Seria Train Simulator i Train Sim World: CSX Heavy Haul – tytuły długie jak ekspresy nad morze

SERIA TRAIN SIMULATOR i TRAIN SIM WORLD:
  1. Producent: Dovetail Games / Rail Simulator
  2. Gatunek: symulator jazdy
  3. Data premiery: 2009/2017

Swoje wielkie, niemal niepodzielne panowanie w dziedzinie symulatorów jazdy pociągiem Train Simulator rozpoczął w 2009 roku, jeszcze pod nazwą RailWorks. Przez 8 lat firma zdążyła wydać RailWorks 2, RailWorks 3, Symulator pociągu 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, a w końcu Train Sim World. Serio. Świat growych pociągów również ma swojego „Asasyna”.

Ciekawe, czy mają też strefę ciszy.

Grę od strategiczno-ekonomicznych hitów odróżnia w zasadzie wszystko, a łączą tylko pociągi. Tutaj bowiem wcielamy się w maszynistę, który musi bezpiecznie przejechać z punktu A do punktu B. Train Simulator zachwyca (przeraża!) ogromem dodatków, modeli prawdziwych lokomotyw (w tym najnowszych!) czy tras. To swoisty Euro Truck Simulator świata kolei, choć trudno nie oprzeć się wrażeniu, że nadmierna eksploatacja skutecznie zabiła fenomen gatunku.

PS: Wszystkie DLC do Train Simulatora na Steamie można zakupić za jedyne 25 tysięcy 394 złote i 42 grosze.

Train Sim World to bodaj najładniejsza obecnie gra o pociągach.

Wydane w 2017 roku Train Sim World oparte na silniku Unreal Engine 4 oferuje znacznie lepszą grafikę, ale nie dajcie się zwieść marketingowym bajkom. Dostaniecie to samo co w Train Simulatorze minus wszystkie DLC, które nie działają z Train Sim World.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski?
Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski?

Chyba każdy słyszał o „luxtorpedzie”. To niemal mityczny pociąg, superszybkie dzieło rodzimej inżynierii. Czy jednak był to pojazd w pełni polski i tak wspaniały jak niektórzy twierdzą?

Jeszcze RTS-y nie umarły – powrót Age of Empires wskrzesi gatunek?
Jeszcze RTS-y nie umarły – powrót Age of Empires wskrzesi gatunek?

Ostatnio furorę robi They Are Billions – survivalowa strategia o walce z zombie. Rok 2017 przyniósł jednak więcej dowodów na to, że z gatunkiem RTS nie jest jeszcze tak tragicznie, jak wieszczą niektórzy.