Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 stycznia 2018, 11:30

Rails Across America – pociąg opóźniony o kilka lat. Pociąg do gier, czyli podróż po grach kolejowych

Spis treści

Rails Across America – pociąg opóźniony o kilka lat

RAILS ACROSS AMERICA:
  1. Producent: Flying Lab Software
  2. Gatunek: strategia ekonomiczna
  3. Data premiery: 2001

Gra znalazła się w niniejszym zestawieniu po to, by pokazać, jak czasami surowe i minimalistyczne okazywały się transportowe tycoony. Rails Across America było szczególną i niszową pozycją. Wydane w 2001 roku już wówczas prezentowało się niezwykle brzydko (wcześniejszy Railroad Tycoon 2 wyglądał o niebo lepiej). Nadrabiało to jednak poziomem skomplikowania symulacji kolejowych rynków. Podobnie jak w znanej serii pociągowych tycoonów, wcielaliśmy się tu w zarządcę kolejowego imperium.

Wiecie, jak trudno opublikować obrazek z tej gry, który nie wygląda jakby wykonano go w Paincie? WIECIE?!

Budowaliśmy więc tory, określaliśmy najbardziej opłacalne połączenia, przewoziliśmy towary, uruchamiając tym samym produkcję i wymianę między miastami. Większość czasu z grą spędzaliśmy, psując wzrok wpatrywaniem się w pikselowatą mapę brzydką jak stacja Wałbrzych Miasto oraz ekrany ze ścianami tekstu i statystyk. Nic więc dziwnego, że pozycja ta nie odniosła sukcesu, a sięgnęli po nią tylko najwięksi miłośnicy gatunku – tacy, którzy pryskają się perfumami o zapachu pociągowego szaletu.

Mashinky – pociągi w programie Early Access

MASHINKY:
  1. Producent: Mashinky
  2. Gatunek: strategia ekonomiczna
  3. Data premiery: 2017 (Early Access)

Na liście gier, do których czuje się pociąg, nie mogło zabraknąć niedoszłego hitu zeszłego roku, Mashinky. OK, przesadziłem – Mashinky jak do tej pory wjechało nieśmiało do mieszkań 27 tysięcy graczy, a to raczej nic szczególnego. Raczej, bo mówimy o wczesnym dostępie, w którym zresztą gra pozostanie przez minimum rok (deweloper wspomina nawet o dwóch latach).

Mashinky może pochwalić się całkiem przyjemną dla oka grafiką.

Mashinky – podobnie jak najnowsze Railway Empire – to gra, która próbuje wypełnić lukę, jaka powstała po porzuceniu serii Railroad Tycoon. Podchodzi jednak do tematu zdecydowanie bardziej realistycznie – o ile w tej pierwszej produkcji nasze pociągi spokojnie mogły jeździć jednocześnie po jednym torze (zamiast się zderzać, jeden z nich zamieniał się w widmo, a drugi przez niego przejeżdżał), tak tutaj, jeśli puścimy dwie kolejki naprzeciw siebie, wpadną one na siebie z hukiem giętej stali i wybuchających silników.

Sama budowa torów jest zdecydowanie bardziej skomplikowana (co, na marginesie, objaśniamy w naszym poradniku), bo musimy wziąć pod uwagę bocznice, zajezdnie czy nawet semafory! Oznacza to, że powinniśmy skierować swoje myślenie na – trzymając się kolejowych realiów – zupełnie nowe tory. Dobrze pomyślana i skomplikowana sieć kolejowa oznacza naprawdę dużą satysfakcję i choć Mashinky to wciąż raczej projekt w powijakach, zapowiada się na miłą dla oka i ciekawą konkurencję tegorocznego Railway Empire. Koniecznie spróbujcie!

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski?
Luxtorpeda - czy polski superpociąg był super i czy był polski?

Chyba każdy słyszał o „luxtorpedzie”. To niemal mityczny pociąg, superszybkie dzieło rodzimej inżynierii. Czy jednak był to pojazd w pełni polski i tak wspaniały jak niektórzy twierdzą?

Jeszcze RTS-y nie umarły – powrót Age of Empires wskrzesi gatunek?
Jeszcze RTS-y nie umarły – powrót Age of Empires wskrzesi gatunek?

Ostatnio furorę robi They Are Billions – survivalowa strategia o walce z zombie. Rok 2017 przyniósł jednak więcej dowodów na to, że z gatunkiem RTS nie jest jeszcze tak tragicznie, jak wieszczą niektórzy.