futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 27 listopada 2018, 14:57

Lepsza wirtualna (VR) i rozszerzona (AR) rzeczywistość. PlayStation 5 i Xbox 2 - nasze życzenia

Spis treści

Lepsza wirtualna (VR) i rozszerzona (AR) rzeczywistość

Może i wirtualna oraz rozszerzona rzeczywistość nie stały się dotychczas takim hitem, jakiego oczekiwaliby niektórzy (na przykład Gabe Newell, który twierdził, że potrafią one odmienić oblicze interaktywnej rozrywki), ale ignorowanie ich potencjału przez jakiegokolwiek wielkiego wydawcę byłoby głupotą. Sony zresztą dość szybko zainteresowało się nową technologią, tworząc własne PlayStation VR, wymagające jednak zewnętrznej jednostki obliczeniowej, dołączanej w zestawie.

Japońska firma z pewnością nie zrezygnuje z obsługi wirtualnej rzeczywistości przy okazji kolejnej konsoli i można się spodziewać, że jej konkurencja zrobi to samo. Microsoft podobno odpuścił sobie taką funkcji w Xboksie One X, ponieważ czekał na „prawdziwe VR”, ale przy premierze następnej platformy jakiś rodzaj oprogramowania do tej technologii na pewno się pojawi.

Sony sprzedało już trzy miliony gogli PS VR, ale Japończycy podobno już pracują nad usprawnieniem swojej technologii. - 2018-11-27
Sony sprzedało już trzy miliony gogli PS VR, ale Japończycy podobno już pracują nad usprawnieniem swojej technologii.

Czego więc życzymy sobie od konsolowej wirtualnej rzeczywistości w związku z dziewiątą generacją? Przede wszystkim sprzętu bardziej przyjaznego użytkownikom. Koniec z kilometrowym okablowaniem, zero zewnętrznych jednostek obliczeniowych i opcja podłączenia gogli bezprzewodowo. A przy okazji – więcej gier w unikatowy sposób wykorzystujących możliwości tej imponującej technologii, bo to jak na razie jej najpoważniejszy problem.

JAKIE SĄ SZANSE?

Spójrzmy na to trzeźwo – trudno sobie wyobrazić, by jakakolwiek duża konsola dziewiątej generacji trafiła na rynek bez żadnej formy wsparcia dla technologii wirtualnej rzeczywistości. Ba, według niedawnych doniesień Sony oprócz PlayStation 5 pracuje też nad PlayStation VR 2, goglami wyposażonymi we wbudowaną kamerkę oraz rozwiązania niwelujące dyskomfort użytkownika podczas zabawy. Microsoft i Nintendo na razie zostają nieco z tyłu, ale raczej wątpliwe, by oddały cały segment rynku bez żadnej walki.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Seria Assassin's Creed powinna porzucić realia historyczne na korzyść fantastyki?

Tak
14,9%
Nie
75,7%
Wszystko mi jedno
9,4%
Zobacz inne ankiety
Pierwsze, co zrobię po zakupie PS5, to drugi raz przejdę The Last of Us 2
Pierwsze, co zrobię po zakupie PS5, to drugi raz przejdę The Last of Us 2

Już za parę miesięcy tłuściutka konsola PlayStation 5 trafi do milionów graczy, którzy będą musieli podjąć decyzję, co by tu na niej odpalić. Ja wiem, że w pierwszej kolejności sięgnę po gry z poprzedniej generacji.

PS5 wygra generację? Wszystko na to wskazuje
PS5 wygra generację? Wszystko na to wskazuje

Z informacji, jakie Sony ujawniło odnośnie PlayStation 5 wyłania się obraz konsoli zachowawczej i niepróbującej rewolucjonizować rynku gier. W obecnych czasach PS5 jest dokładnie tym, czego oczekiwali i na co liczyli gracze.

Dwa lata PS4 i XONE - sukcesy, porażki i przyszłość nowej generacji konsol
Dwa lata PS4 i XONE - sukcesy, porażki i przyszłość nowej generacji konsol

Jesienią 2013 roku na rynek trafiły niemal na raz dwie konsole nowej generacji. PS4 i XONE od początku wzbudzały wielkie emocje. Jak z tego starcia wyszedł sprzęt Sony a jak Microsoftu. Co czeka nas w przyszłości?