Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 31 lipca 2009, 13:44

Bejeweled/Bejeweled 2. Perły ze Steama - cz. 2

Spis treści

Bejeweled/Bejeweled 2

Wymagania sprzętowe: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, karta graficzna obsługująca DirectX 7.0, Windows 98/ME/2000/XP

 

Darmowa wersja gry Bejeweled na WWW

Darmowa wersja gry Bejeweled 2 na WWW

Wersja demonstracyjna gry Bejeweled (Steam)

Pełna wersja gry Bejeweled (Steam)

Wersja demonstracyjna gry Bejeweled 2 (Steam)

Pełna wersja gry Bejeweled 2 (Steam)

 

Nasze materiały:

Informacje z Encyklopedii (Bejeweled 2)

Kolejny hit rodem firmy z PopCap Games, który bez dwóch zdań można określić słowem „klasyka”. Bejeweled to marka na rynku gier casual niemal legendarna. Pierwsza odsłona tego cyklu została zaprojektowana przez Jasona Kapalkę w 2001 roku i od tamtej pory cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Produkty z serii Bejeweled sprzedały się w nakładzie przekraczającym 25 milionów egzemplarzy, a w sumie ściągnięto je ponad 150 milionów razy!

Zasady rozgrywki w Bejeweled są bardzo proste. Areną działań jest składająca się z 64 pól plansza, na której rozmieszczono różnokolorowe klejnoty. Gracz może zamieniać miejscami w pionie i w poziomie sąsiadujące ze sobą świecidełka, by konstruować układy składające się z co najmniej trzech kamieni. Tak stworzona grupa znika raz na zawsze ze studni, a w jej miejsce pojawiają się kolejne, spadające z góry kryształy. Zabawa jest kontynuowana do momentu, w którym użytkownik nie będzie w stanie wykonać jakiegokolwiek ruchu.

W drugiej odsłonie cyklu za zbijanie większej liczby klejnotów jesteśmy nagradzani bonusami.

Klasyczny Bejeweled oferuje tylko dwa tryby rozgrywki. W pierwszym zmagania podzielone są na kolejne etapy, a o poczynionych postępach informuje umieszczony u dołu ekranu pasek. Jeśli uda się go zapełnić w całości, a robi się to, tworząc układy z klejnotów, plansza zostanie wyczyszczona i rozpocznie się kolejna runda. W drugim trybie gracz pojedynkuje się z czasem. Wspomniany wcześniej pasek jest sukcesywnie zmniejszany i w chwili, gdy zniknie całkowicie, zmagania kończą się porażką. Jak nietrudno się domyślić, zabawę można przedłużyć poprzez tworzenie kolejnych układów.

Druga odsłona cyklu jest nie tylko ładniejsza pod względem wizualnym, ale również bardziej rozbudowana. Grupowanie więcej niż trzech klejnotów pozwala uzyskać interesujące i nieznane w pierwowzorze bonusy, a wśród dostępnych wariantów rozgrywki pojawił się dodatkowy tryb o nazwie Puzzle. Gracz musi tutaj pozbyć się wszystkich świecidełek z planszy (nowe nie spadają z góry), ale do sukcesu prowadzi zazwyczaj tylko jedna droga, więc trzeba się dobrze zastanowić, zanim wykona się kolejny ruch.

Krystian „U.V. Impaler” Smoszna

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Perły ze Steama - cz. 3
Perły ze Steama - cz. 3

W trzeciej części naszego cyklu artykułów zajęliśmy się kolejnymi ciekawymi grami, dystrybuowanymi za pośrednictwem systemu Steam. Jest wśród nich również debiutująca właśnie kapitalna przygodowka pt. Machinarium.

Perły ze Steama - cz. 1
Perły ze Steama - cz. 1

Startujemy z nowym cyklem artykułów, w którym przybliżymy Wam najciekawsze produkcje z gatunku casual, dostępne w systemie elektronicznej dystrybucji Steam.