Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 31 lipca 2009, 13:44

Cogs. Perły ze Steama - cz. 2

Spis treści

Cogs

Wymagania sprzętowe: procesor 1.5 GHz, 512 MB RAM, karta graficzna 64 MB obsługująca DirectX 9.0c, Windows XP/Vista

 

Wersja demonstracyjna gry (Steam)

Pełna wersja gry (Steam)

 

 

Cogs jest doskonałym przykładem na to, że nawet banalny i oklepany pomysł może stać się atrakcyjnym tematem gry komputerowej, jeśli zostanie podany w interesujący sposób. Na pierwszy rzut oka twór firmy Lazy 8 Studiosniczym szczególnym się nie wyróżnia. Ot, kolejna wirtualna układanka, jakich wiele znajdziemy w Internecie. Gdy jednak przyjrzymy się temu produktowi bliżej, okaże się, że mamy do czynienia z dziełem nietuzinkowym, skierowanym do bardziej wymagającej grupy użytkowników, która lubi wysilić szare komórki.

Koncepcja – jak wspomniałem na początku – jest prosta. W każdym z pięćdziesięciu etapów gra stawia przed nami określony cel, który następnie próbujemy zrealizować, przesuwając kwadratowe elementy w klasycznej układance. Początkowo nie stwarza to większych kłopotów i przy odrobienie wysiłku można szybko i sprawnie uruchomić prezentowane na ekranie mechanizmy, np. łącząc w nich wszystkie koła zębate lub dopasowując do siebie kolejne fragmenty długiej rury. Problem zaczyna się, gdy gra zmusza nas do działania w trójwymiarowej przestrzeni. W Cogs wszystkie układy można bowiem obracać pod dowolnym kątem i niejednokrotnie okaże się, że na tym samym polu znajdują się dwie różne części mechanizmu tyle, że umieszczone po jego przeciwnych stronach. W takich przypadkach gracz musi bardzo dokładnie planować kolejne ruchy i na bieżąco sprawdzać, jaki rezultat przyniesie przesunięcie poszczególnych elementów.

Przykład niezbyt skomplikowanej, trójwymiarowej układanki.

Cogs ocenia nasze poczynania i za poprawne rozwiązanie układanki obdarowuje gwiazdkami, pozwalającymi odblokować trudniejsze wyzwania. Oprócz tego premiowany jest czas potrzebny na zaliczenie zadania, a także liczba wykonanych ruchów, dlatego warto się starać, aby w obu przypadkach osiągnięty wynik był jak najmniejszy. Oczywiście nie jest to proste, gdyż pośpiech nie sprzyja skupieniu, ale jeśli zależy nam na jak najlepszym wyniku, pogodzenie obu tych rzeczy staje się konieczne.

Mimo że produkt Lazy 8 Studios skierowany jest do zwolenników łamigłówek, Cogs polecam wszystkim graczom bez wyjątku, nawet tym, którzy za dobrą rozrywkę traktują wyłącznie masową eksterminację pojawiających się na ekranie przeciwników. Warto bowiem zobaczyć, że nawet zwykła układanka potrafi zmusić do myślenia, jeśli zostanie ona zrealizowana w intrygujący sposób.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Perły ze Steama - cz. 3
Perły ze Steama - cz. 3

W trzeciej części naszego cyklu artykułów zajęliśmy się kolejnymi ciekawymi grami, dystrybuowanymi za pośrednictwem systemu Steam. Jest wśród nich również debiutująca właśnie kapitalna przygodowka pt. Machinarium.

Perły ze Steama - cz. 1
Perły ze Steama - cz. 1

Startujemy z nowym cyklem artykułów, w którym przybliżymy Wam najciekawsze produkcje z gatunku casual, dostępne w systemie elektronicznej dystrybucji Steam.