Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 19 czerwca 2019, 15:31

Ocalić strategie – czy Anno 1800 i nowe The Settlers odzyskają tron?

Ocalony gatunek, który choć niepopularny, wciąż ogrywają miliony. Kreatywność, której nie hamują żadne granice – rozmawialiśmy z Stefanem Böhne i Bastianem Thunem z Blue Byte o strategiach, budowaniu, nowych Settlersach i Anno.

Spis treści

Stańcie przed lustrem i zadajcie sobie jedno, niezwykle ważne pytanie: czy potrafię wybaczać? Bo wkrótce będziecie musieli je sobie zadać. Jesienią 2019 roku ukaże się reboot kultowej serii – The Settlers. Gry, która na przełomie XX i XXI wieku określała tożsamość gracza. Wszyscy grali w Settlersy. I wszyscy poczuli pustkę, gdy kolejne trójwymiarowe odsłony tego cyklu przestały nas porywać, okazując się tylko dobrymi, a dla niektórych nawet nieudanymi produkcjami.

Jesienią tego roku zagramy w nowe Settlersy! - 2019-06-19
Jesienią tego roku zagramy w nowe Settlersy!

W trakcie tegorocznego Digital Dragons, branżowej konferencji dla gamedevu z całego świata, organizowanej przez Krakowski Park Technologiczny, udało nam się spotkać ze Stefanem Böhne i Bastianem Thunem z niemieckiego studia Ubisoftu – Blue Byte. Za nimi świetna premiera Anno 1800, ale obaj panowie wiedzą, że przed nimi jeszcze druga, rozszerzona matura – mowa o serii „Osadnicy” i próbie przywrócenia jej należnego w świecie wirtualnej rozrywki miejsca. Stawka jest wysoka, bo nie chodzi tylko o samą grę, ale również o cały gatunek ekonomicznych strategii i city-builderów. Posłuchajcie więc, co myślą o tym czołowi twórcy tego rodzaju gier. Rozmawialiśmy o cyklach Anno i The Settlers, ale również o niezwykle pięknym i szacownym gatunku gier strategicznych – jego miejscu w branży i jego przyszłości.

Nikt już nie chce budować miast

W epoce, w której trendy wyznaczają wielkie gry RPG w otwartych światach, a efektowność kolejnych FPS-ów przyciąga przed konsole – nie pecety – miliony, ciężko znaleźć miejsce dla zasłużonego gatunku strategii ekonomicznych. Nisza, owszem, istnieje – sam do niej należę i niejednokrotnie, zamiast grać w kolejną głośną superprodukcję, sprawdzam tytuły pokroju Mashinky czy Rise to Ruins. Nisza jednak – choć pozwala przetrwać – w każdej chwili może zaniknąć.

W Anno 1800 jak w żadnej innej odsłonie tego cyklu możemy wznosić piękne wioski i miasta. - 2019-06-19
W Anno 1800 jak w żadnej innej odsłonie tego cyklu możemy wznosić piękne wioski i miasta.

Dlatego duże gry strategiczne, RTS-y i city-buildery są tak potrzebne – wyznaczają miejsce na rynku dla całego gatunku, organizują fanów i tym samym pozwalają przetrwać mniejszym studiom. Duzi gracze mają jednak więcej do stracenia – skazani na nieustanne lawirowanie między starym (by podbić serca osób, które pamiętają) a nowym (bo nie wszystko, co podobało nam się 20 lat temu, wciąż jest grywalne) podejmują ryzykowne decyzje. Co świeżego wprowadzić do gatunku? Jako go uatrakcyjnić, nie niszcząc przy tym jego istoty? Podczas naszego spotkania na Digital Dragons zadałem to pytanie członkom studia.

Ten gatunek będzie zawsze połączeniem starego z nowym. Myślę, że weszliśmy teraz w okres odrodzenia – po pierwsze, rynek graczy PC nadal się rozwija, szczególnie w Azji, stwarzając tym samym wiele nowych możliwości, a po drugie do gry wracają kultowe serie – nasze Anno i The Settlers oczywiście, ale widzimy też powrót innych marek, jak i zapowiedzi całkiem nowych. Musimy łączyć tradycję z nowoczesnością, bo zauważamy, że do strategii wraca mnóstwo starych graczy, ale też w nasze gry grają już nowe pokolenia.

Stefan Bohne, Blue Byte

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Najlepsze gry o budowaniu miast - redakcyjne top 10 city builderów
Najlepsze gry o budowaniu miast - redakcyjne top 10 city builderów

Budowanie miast to jedna z tych rzeczy, które od lat sprawiają graczom wielką satysfakcję. Przez lata na rynku pojawiło się sporo city builderów, czyli produkcji stawiających nas w roli architektów, królów czy dowódców.

Historia serii The Settlers – Osadników droga nad przepaść
Historia serii The Settlers – Osadników droga nad przepaść

Co sprawiło, że w erze świetności serii The Settlers (Osadnicy) całe rzesze fanów zagrywały się w nią bez pamięci, podczas gdy dziś ta „spiżowa” saga leży w ruinie? Zabieramy Was w podróż przez prawie 25 lat historii strategii od studia Blue Byte.