Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2013, 13:00

autor: Adrian Werner

Thief. Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Spis treści

Thief

Listę wieńczy seria Thief. Nic dziwnego – jeśli chodzi o skradanki, przygody złodzieja Garreta są po prostu bezkonkurencyjne. Żadna inna gra nie oferuje tak dopracowanych mechanizmów krycia się w cieniu ani podobnej swobody przy zwiedzaniu poziomów. Thief: The Dark Project ma już piętnaście lat na karku, a do tej pory jedyną produkcją, która go przebiła jest jego o dwa lata młodsza kontynuacja.

Thief stanowi perłę gatunku, głównie z powodu skoncentrowania się wyłącznie na jednym aspekcie zabawy. System walki jest toporny, siłowe przebijanie się okazuje się możliwe, ale jednocześnie pozbawione większego sensu. Autorzy skupili się więc na samym skradaniu, dzięki czemu zachwyca ono bogactwem opcji. Słabość fizyczna głównego bohatera sprawia, że podczas rozgrywki autentycznie boimy się wykrycia, co zapewnia niezwykłą integrację z wirtualnym światem. Poziomy są najczęściej ogromne, a ich dokładna eksploracja zazwyczaj solidnie nagradzana. Nigdy nie ma się wrażenia, że twórcy chcą nas trzymać za rączkę. Zamiast tego jesteśmy od razu rzucani na głęboką wodę, co jednak skutkuje dużą satysfakcją z odniesionych sukcesów. Dodatkową zaletą cyklu jest wyśmienicie przemyślany świat, łączący elementy steampunku i fantasy.

W skład cyklu wchodzą obecnie trzy produkcje. Po ukończeniu Thief II: The Metal Age studio Looking Glass zostało zamknięte i kolejną odsłonę wyprodukował zespół ION Storm. Nie do końca podołał on temu zadaniu i Thief: Deadly Shadows okazało się do pewnego stopnia rozczarowaniem. Poziomy zostały pocięte na małe sekcje, interfejs był zbyt inwazyjny i ograniczono swobodę gracza. W rezultacie Thief II: The Metal Age pozostaje najlepszą skradanką wszech czasów i możemy jedynie mieć nadzieję, że nadchodzące Thief: Out of the Shadows okaże się godną kontynuacją cyklu.

Na koniec trzeba wspomnieć o niezwykle aktywnej społeczności fanowskiej. Przez długie lata tworzyła ona kolejne misje do dwóch pierwszych odsłon cyklu i wiele z nich dorównywało jakością tym przygotowanym przez projektantów Looking Glass Studios. Powstały również modyfikacje korzystające z innych silników. Oparte na pierwszej generacji technologii Unreal Thievery UT ukazało się w 2002 roku i tym samym przeszło do historii jako pierwsza multiplayerowa skradanka. Obecnie społeczność przestawiła się na DarkMod, czyli modyfikację do Dooma 3, która jest zestawem elementów i narzędzi do opracowywania nowych fanowskich misji.

Seria Thief okazała się numerem jeden dla Adriana Wernera, Łosia i g40sta.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Twoja ulubiona seria skradanek to:

Manhunt
1%
Mark of the Ninja
1,1%
Tenchu
1,1%
Death to Spies
0,5%
The Last of Us
1,4%
Assassin’s Creed
19,6%
Metal Gear Solid
7,8%
Deus Ex
5,7%
Dishonored
7,8%
Hitman
13%
Tom Clancy’s Splinter Cell
23,3%
Thief
14,3%
Nie lubię skradanek.
3,5%
Zobacz inne ankiety
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać
Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?

Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo
Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo

Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.