Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 czerwca 2012, 13:04

autor: Adrian Werner

Najlepsze i najgorsze gry Toma Clancy'ego

Z okazji premiery pecetowego Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier wspominamy najlepsze, najgorsze i najbardziej niedocenione gry sygnowane nazwiskiem tego pisarza.

Spis treści

Dziś w Polsce debiutuje pecetowa wersja Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier. Do tej pory ukazało się ponad 40 gier sygnowanych nazwiskiem tego pisarza. Z okazji premiery najnowszej z nich warto spojrzeć na poprzednie i zastanowić się, które były najlepsze, które najgorsze, a które zostały niesłusznie zapomniane.

Trzy cykle giganty i ich najlepsze odsłony

Wśród ogromu tytułów opatrzonych nazwiskiem Clancy’ego możemy wyróżnić trzy główne serie: Rainbow Six, Ghost Recon oraz Splinter Cell. Każda doczekała się wielu odsłon i wskazanie, które z nich wybijają się ponad przeciętność, nie jest z pewnością zadaniem łatwym. Nie oznacza to jednak, że się go nie podejmiemy.

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Tom Clancy to amerykański pisarz specjalizujący się w powieściach sensacyjnych. Aż piętnaście jego książek gościło na pierwszym miejscu listy bestsellerów magazynu New York Times. Najpopularniejszą postacią stworzoną przez tego autora jest Jack Ryan, który w ciągu swojego życia był m.in. porucznikiem marynarki, analitykiem CIA, szefem tej agencji, a ostatecznie został prezydentem Stanów Zjednoczonych. W licznych filmowych adaptacjach w rolę Ryana wcielili się Alec Baldwin, Harrison Ford oraz Ben Affleck.

Seria Rainbow Six była jedną z ostatnich sygnowanych nazwiskiem pisarza i opartych na konkretnej powieści. Pierwsza część praktycznie samodzielnie zdefiniowała cały gatunek taktycznych strzelanek. Studio Red Storm Entertainment rozwinęło i ulepszyło formułę pierwowzoru w Rogue Spear, a końcowym etapem tej ewolucji okazało się Raven Shield. Gra przeskoczyła na nowy silnik graficzny (Unreal Engine 2.0), co zapewniło jej spektakularną oprawę wizualną, na którą nawet dzisiaj, dziewięć lat po premierze, wciąż patrzy się bez wstrętu. Autorzy przygotowali bardzo różnorodne i świetnie zaprojektowane mapy – najlepsze, jakie kiedykolwiek pojawiły się w tym cyklu. Poprawie uległa też sztuczna inteligencja, choć niestety wciąż sporo brakowało jej do ideału.

Raven Shield nie oferowało żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Zamiast tego było po prostu naturalnym rozwinięciem idei poprzednich części, czyli dokładnie tym, czego oczekiwali fani. Niestety, był to również ostatni moment, w którym mieli oni powody do zadowolenia. Kolejne edycje cyklu wykonały zwrot w stronę czysto zręcznościowych strzelanek. Będące wynikiem tego produkcje jako takie były najczęściej co najmniej dobre, ale jednocześnie nie miały za wiele wspólnego z pierwszymi trzema odsłonami. Co gorsza, wchodząc na nowe terytorium, same wystawiły się na ostrzał ze strony znacznie większych serii, w tym zwłaszcza Call of Duty, i walce o względy graczy z mocniejszymi od siebie konkurentami najczęściej przegrywały. Takich problemów nie miało trzymające się taktycznych korzeni Raven Shield. Tym samym gra stała się schronieniem dla starszych miłośników marki, którzy do dzisiaj bez kłopotu znajdują aktywne serwery do trybu multiplayer.

Tom Clancy's Ghost Recon

Ghost Recon był jedną z pierwszych produkcji opatrzonych nazwiskiem Clancy’ego, która nie została oparta na jego książce. Autor brał jednak aktywny udział w procesie produkcyjnym (co obecnie się już, niestety, nie zdarza). W którymś z wywiadów stwierdził, że pomysł na grę wpadł mu do głowy po otrzymaniu listu od jednego z pracowników CIA, choć jednocześnie nie chciał zdradzić żadnych innych szczegółów.

Rozgrywka w pierwszej odsłonie Ghost Recona utrzymana była w podobnych stylu jak we wczesnym Rainbow Six. Otrzymaliśmy więc realistyczną taktyczną strzelankę o wysokim poziomie trudności. W porównaniu z Tęczą Sześć usunięto rozbudowany system planowania przed misją. W zamian za to istotnej zmianie uległa sceneria zadań – większość z nich realizowaliśmy na dużych otwartych terenach, co znacząco zmieniło charakter rozgrywki.

Podobnie jak Raven Shield, tak i pierwsza część Ghost Recona do dzisiaj cieszy się sporą popularnością. Cały czas działa wiele serwerów i wypuszczane są kolejne potężne modyfikacje. Choć w dniu premiery grę trapiły pewne problemy techniczne, jej długowieczność pokazuje, że była to w sumie najlepsza odsłona serii. Duża w tym zasługa jej unikalności. Następne części cyklu skręcały coraz mocniej w stronę zręcznościowych rozwiązań, co w rezultacie spowodowało utratę tożsamości marki.

Początkowo wydawało się, że udanym comebackiem będzie konsolowy Advanced Warfighter, który słusznie uznany został za pierwszą produkcję pokazującą, na co stać Xboksa 360. Jednak, gdy emocje wywołane świetną grafiką opadły, gracze szybko zapomnieli o tym tytule, a niosący niewiele ulepszeń sequel tylko pogorszył sprawę. Średnie oceny najnowszego Future Soldiera dają jasno do zrozumienia, że zarządzający marką gdzieś się pogubili. W rezultacie, jedenaście lat po premierze pierwszego Ghost Recona pozostaje on tą odsłoną, która najlepiej zniosła próbę czasu. Jako jedyny jest produkcją prawdziwie kompletną, która oferuje zarówno bardzo długą i rozbudowaną kampanię, jak i niesamowicie miodny multiplayer, a oba te aspekty serwuje w ultrataktycznym stylu, którego do dzisiaj nikomu nie udało się podrobić.

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

Wczesne produkcje z cyklu Splinter Cell błyskawicznie podbiły serca fanów skradanek, a szczyt ewolucyjny seria osiągnęła w odsłonie numer trzy, czyli Chaos Theory. Wspaniała grafika, świetnie zaprojektowane i rozległe poziomy, rozszerzone opcje walki w zwarciu, zróżnicowane cele misji oraz potężny zestaw mniejszych i większych ulepszeń uczyniły z tej gry tytuł zasłużenie cieszący się opinią najlepszej pozycji z Samem Fisherem w roli głównej. Na tym jednak ludzie z Ubisoft Montreal nie poprzestali. Poza megamiodną kampanią dostarczyli bowiem też świetny mulitplayer, który nie był jedynie zapchajdziurą i stanowił znaczące ulepszenie w porównaniu z rozwiązaniami z Pandora Tomorrow.

Wszystko to powodowało, że Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory stanowiło sequel niemal idealny. Niestety, jednocześnie stało się również łabędzim śpiewem tego stylu rozgrywki. Kolejna odsłona, czyli Double Agent, rozczarowała wszystkich mocnymi uproszczeniami, a od czasu Conviction seria zamieniła się w symulator Jasona Bourna. Tym samym Chaos Theory pozostaje nie tylko szczytowym punktem w karierze Fishera, ale również jedną z najlepszych skradanek w historii. Tytuł wyjątkowo dobrze zniósł upływ czasu i nawet dzisiaj warto w niego zagrać, niezależnie od tego, czy będzie to Wasz pierwszy, czy dziesiąty raz z tą pozycją.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który styl rozgrywki w grach Toma Clancy’ego podoba Ci się najbardziej?

Rainbow Six/ Rogue Spear/ Raven Shield
7,1%
Rainbow Six Vegas 1-2
12,9%
Pierwszy Ghost Recon/ pecetowe Advanced Warfighter 1-2
6,9%
Ghost Recon 2/ konsolowe Ghost Recon: Advanced Warfighter
2,9%
Splinter Cell/ Pandora Tomorrow/ Chaos Theory
47,7%
Splinter Cell: Conviction
21,4%
Red Storm Rising/ Tom Clancy’s SSN
0,4%
Shadow Watch/ Ghost Recon: Shadow Wars/ Ghost Recon Commander
0,6%
Zobacz inne ankiety
Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Tom Clancy's Splinter Cell

Tom Clancy's Splinter Cell

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

Tom Clancy's Ghost Recon

Tom Clancy's Ghost Recon

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas

Tom Clancy's Ghost Recon Phantoms

Tom Clancy's Ghost Recon Phantoms

Tom Clancy's H.A.W.X.

Tom Clancy's H.A.W.X.

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2

Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter

Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter

Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Tom Clancy's Rainbow Six

Tom Clancy's Rainbow Six

Tom Clancy's EndWar

Tom Clancy's EndWar

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2

Tom Clancy’s Ghost Recon Predator

Tom Clancy’s Ghost Recon Predator

Tom Clancy's Splinter Cell Essentials

Tom Clancy's Splinter Cell Essentials

Tom Clancy's Splinter Cell Trilogy

Tom Clancy's Splinter Cell Trilogy

Tom Clancy's Ghost Recon 2

Tom Clancy's Ghost Recon 2

Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown

Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Złota Edycja

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Złota Edycja

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear

Tom Clancy’s Ghost Recon Commander

Tom Clancy’s Ghost Recon Commander

Tom Clancy's Ghost Recon (2010)

Tom Clancy's Ghost Recon (2010)

Tom Clancy's Rainbow Six 3

Tom Clancy's Rainbow Six 3

Tom Clancy's Rainbow Six: Eagle Watch

Tom Clancy's Rainbow Six: Eagle Watch

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Athena Sword

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Athena Sword

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear: Black Thorn

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear: Black Thorn

Tom Clancy's  Splinter Cell 3DS

Tom Clancy's Splinter Cell 3DS

Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars

Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars

Tom Clancy's Rainbow Six: Critical Hour

Tom Clancy's Rainbow Six: Critical Hour

Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder

Tom Clancy's Ghost Recon: Island Thunder

Tom Clancy's Ghost Recon: Desert Siege

Tom Clancy's Ghost Recon: Desert Siege

Tom Clancy's Rainbow 6 Patriots

Tom Clancy's Rainbow 6 Patriots

Tom Clancy's Ghost Recon: Jungle Storm

Tom Clancy's Ghost Recon: Jungle Storm

Tom Clancy's Ghost Recon 2: Summit Strike

Tom Clancy's Ghost Recon 2: Summit Strike

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Black Arrow

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Black Arrow

Tom Clancy's Rainbow Six: Covert Ops Essentials

Tom Clancy's Rainbow Six: Covert Ops Essentials

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear: Urban Operations

Tom Clancy's Rainbow Six Rogue Spear: Urban Operations

Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear

Tom Clancy's Rainbow Six: Rogue Spear

Tom Clancy's EndWar 2

Tom Clancy's EndWar 2