Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 maja 2022, 08:55

autor: Marek Jura

Shenmue i Shenmue 2. Najlepsze gry, które się nie sprzedały

Spis treści

Shenmue i Shenmue 2

  1. Premiera: 1999 i 2001
  2. Gatunek: gra akcji
  3. Największe zalety: tętniący życiem świat

W 1999 roku 47 milionów dolarów, które wydano na Shenmue, okazało się największą sumą wyłożoną kiedykolwiek na grę komputerową (oczywiście w tamtym czasie). Środków nie poskąpiono również na sequel z 2001 roku. Niestety, mimo że obie produkcje zrewolucjonizowały gatunek, pod wieloma względami nawet dziś pozostając nowoczesnymi sandboksami, wyniki finansowe okazały się tak mizerne, że studio wykluczyło powstanie części trzeciej.

Ostatecznie jednak niepocieszony Yu Suzuki, autor oryginału, zebrał w 2015 roku na platformie crowdfundingowej sumę potrzebną do wydania Shenmue 3. Gra ujrzała światło dzienne cztery lata później. Ta część nie odniosła jednak ani sukcesu finansowego, ani artystycznego.

Natomiast pierwsze dwie odsłony serii to wciąż wzór produkcji oferujących nie tylko samą grę, ale i wirtualne doświadczenie. Główny bohater stara się bowiem zarówno rozwiązać zagadkę morderstwa ojca, jak i po prostu żyć w mieście, w którym nikt nie nagina swoich codziennych nawyków do jego potrzeb. Sklepy są otwarte tylko w określonych godzinach, NPC przemieszczają się i nie zawsze mają ochotę na rozmowę. A ważne informacje zdradzają czasem dopiero przy drugim czy trzecim podejściu. Serię Shenmue cechował niespotykany wcześniej poziom immersji.

Ta szalona strzelanka z elementami RTS-a podbiła serca graczy, żywo uczestniczących w dyskusjach o grze ponad 20 lat po jej premierze. Mowa oczywiście o Giants: Citizen Kabuto, które na początku nie cieszyło się wcale dużym zainteresowaniem. Potem się to zmieniło. Nie wpłynęło to jednak na fakt, że jeden z lepszych, bardziej zabawnych i oryginalnych shooterów swoich czasów okazał się kompletną finansową klapą.

  1. Więcej o grach Shenmue i Shenmue 2

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

22 ciekawe promocje ze Steam Autumn Sale 2022
22 ciekawe promocje ze Steam Autumn Sale 2022

Za oknem szaro i ponuro, warto więc rozgrzać się przy dobrej grze. I tutaj z pomocą przybywa kolejna wyprzedaż na Steamie, dzięki której w przystępnej cenie nabędziecie wybrane tytuły. Pomogą Wam one przetrwać ten jesienny czas.

10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity
10 indyków, które sprzedały się lepiej niż wysokobudżetowe hity

Nie zawsze to, co sprzedaje się najlepiej jest grą AAA. Zestawienie indyków, które osiągnęły ogromny sukces pokazuje, jak ważny jest pomysł i odrobina szczęścia, które przekładają się na wybuch popularności w Internecie.

Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy
Wielka klapa, świetny film – dobre dzieła, które zaliczyły finansowe wtopy

Niektóre z kultowych, uwielbianych filmów wcale nie przyniosły twórcom sukcesu kasowego. Przedstawiamy dzieła, które – chociaż świetne – w kinach poległy finansowo, często ze stratami.