Psychonauts. Najlepsze gry, które się nie sprzedały
Spis treści
Psychonauts
- Premiera: 2005
- Gatunek: zręcznościowa gra akcji z elementami platformówki i przygodówki
- Największe zalety: kreatywne mechaniki walki i eksploracji, ciekawe zagadki, świetna oprawa audiowizualna
Przygody młodego psychonauty Razputina nie pozwalają nudzić się ani przez chwilę. Bohater raz walczy z zagrożeniem w realnym świecie, a innym razem we wnętrzu głowy osoby opętanej przez złe siły. Dzięki temu rozgrywka nie staje się schematyczna, a niesamowicie barwna oprawa wizualna zachęca do przetrząsania wszystkich zakamarków kolejnych lokacji.
Pierwsi Psychonauci nie mieli szczęścia do koniunktury. Choć gra zebrała cały worek nagród i dostała pozytywne oceny, przyniosła swoim twórcom na początku kilkanaście milionów dolarów straty! Był to zresztą jeden z powodów rezygnacji CEO studia – Carla Yankowskiego. Niedługo potem jednak tendencja zaczęła się odwracać, a w marcu 2012 łączna liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 400 tysięcy.
Pozwoliło to na opracowanie kontynuacji ze znacznie większym budżetem. Psychonauts 2 z 2021 roku od początku sprzedawało się świetnie. W tym przypadku wysoka jakość gry szła w parze z wynikami finansowymi. Ostatecznie więc autorzy mogli odetchnąć – choć w sumie zajęło to ponad 15 lat, wysiłek włożony w stworzenie oryginalnego świata nie poszedł na marne.