Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 17 marca 2013, 13:39

7. Unreal. Najlepsze etapy w FPS-ach - BioShock, Half-Life 2, a może Call of Duty?

Spis treści

7. Unreal

W zdominowanym przez id Software gatunku pierwszoosobowych strzelanin Nierzeczywisty nie miał łatwego startu, ale gdy wreszcie zadebiutował, szybko okazało się, że hegemonia doświadczonej ekipy z Teksasu dobiegła końca. Unreal miażdżył nie tylko fenomenalną jak na ówczesne czasy oprawą wizualną, ale również świetnie zaprojektowaną kampanią, z wysuwającymi się na pierwszy plan fantastycznie wykonanymi lokacjami.

W zamieszczonym niżej filmiku możecie podziwiać jeden z najbardziej niezapomnianych momentów w całej grze, gdy jej główny bohater opuszczał pokład rozbitego statku kosmicznego i wychodził na powierzchnię planety Na Pali. Nagła zmiana kolorystyki i klimatu, wysoki wodospad wlewający hektolitry wody do położonego niżej jeziorka i opustoszałe chatki – w 1998 roku takie widoki oglądaliśmy co najwyżej w przygodówkach, ale te nie generowały trójwymiarowych obrazów w czasie rzeczywistym. A to był dopiero początek przygody i to, co zobaczyliśmy w kolejnych godzinach zmagań nadal wywoływało opad szczęki.

Biorąc pod uwagę powyższe, nikogo nie powinno dziwić, że technologia firmy Epic MegaGames spotkała się z tak dużym zainteresowaniem innych producentów. Dziś Unreal Engine to marka sama w sobie, bodaj najczęściej wykorzystywany silnik przez twórców gier akcji i to nie tylko tych nastawionych na ciągłą sieczkę.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej