Kto jest kim w serii Assassin's Creed? Skrót fabuły, bohaterowie i kluczowe pojęcia
W przeddzień premiery gry Assassin's Creed III przypominamy fabułę poprzednich odsłon cyklu, a także przybliżamy sylwetki głównych bohaterów i objaśniamy kluczowe dla serii pojęcia.
Spis treści
Poprzednio w Assassin’s Creed
W roku 2012 poznajemy Desmonda Milesa, pozornie niczym niewyróżniającego się barmana, który zostaje pojmany przez tajemniczych ludzi i zamknięty w odosobnionej placówce. Cel porywaczy: za pomocą maszyny zwanej Animusem chcą dostać się do zakodowanych w DNA wspomnień jego przodków. Desmond jest bowiem potomkiem członków bractwa asasynów, spadkobiercą wielowiekowej tradycji, człowiekiem o ogromnej – choć ukrytej i zablokowanej – wiedzy. Pierwszy kontakt graczy z tą postacią następuje w momencie, gdy bohater jest więziony przez Warrena Vidica, szefa naukowego wydziału korporacji Abstergo, współczesnej wersji zakonu templariuszy, który pozostaje w odwiecznym konflikcie ze skrytobójcami.
Pierwszy przodek Desmonda to Altair, żyjący w czasach Trzeciej Krucjaty doskonale wyszkolony zabójca, oddany bractwu i swemu mentorowi. Walczy on z templariuszami na terenie trzech miast: Jerozolimy, Damaszku i Akki, ale dane jest mu odwiedzić także Masjaf, gdzie znajduje się główna siedziba bractwa. Zadaniem zabójcy jest zlikwidowanie dziewięciu wysoko postawionych członków zakonu templariuszy posiadających wiedzę o tzw. fragmentach Edenu. W finale okazuje się, że to mentor asasynów Al Mualim stoi za wszystkimi wydarzeniami w grze, a jego głównym celem było zdobycie potężnego artefaktu – pozwalającego kontrolować umysł Jabłka Edenu, w czym bezwiednie pomógł mu Altair. Po zabiciu swego mistrza uczeń staje na czele organizacji, zaś po przeniesieniu się do teraźniejszości dowiadujemy się, że korporacja Abstergo chce wydobyć z pamięci Desmonda i innych mu podobnych lokalizację wszystkich artefaktów, bowiem teoretycznie jest to jedyny sposób, by zapobiec nadchodzącemu końcowi świata.
Milesowi udaje się zbiec porywaczom, w czym pomaga mu asystująca Vidicowi Lucy Stillman, podwójny agent (członkini bractwa asasynów, oddelegowana przez szefów do zinfiltrowania Abstergo – w efekcie przestała ufać swym mocodawcom i w tajemnicy przed nimi zaczęła faktycznie pracować dla templariuszy). Ukrywając się przed ludźmi z Abstergo, Desmond zostaje podłączony do Animusa i przeżywa wspomnienia kolejnego przodka – włoskiego szlachcica z Florencji, Ezio Auditore. Pod koniec XV stulecia jegomość ów zmuszony jest zastąpić swego ojca (podstępnie straconego przez templariuszy) jako głowę rodu i członka bractwa asasynów. W toku przedstawionych w grze wydarzeń młodzian zaprzyjaźnia się m.in. z Leonardem da Vinci i Niccolo Machiavellim, którzy sprzymierzają swe siły, by obalić nowego przywódcę templariuszy – Rodrigo Borgię, Ten w drodze do papieskiego tronu zaplanował zniszczenie wszystkich wpływowych włoskich rodzin. Borgia wierzy przy tym, że jest prorokiem, który ocali ludzkość i używając skradzionego przed laty Jabłka, szuka legendarnego skarbca, mającego pomóc mu osiągnąć cel. Po latach Ezio udaje się dopaść i pokonać Borgię (już jako papieża Aleksandra VI). Dzięki Jabłku i papieskiemu pastorałowi (który również jest fragmentem Edenu) odkrywa on wejście do skarbca, gdzie spotyka holograficzną postać Minerwy, przedstawicielki pierwszej cywilizacji. Informuje ona Desmonda (o istnieniu którego Ezio nie może przecież wiedzieć), że koegzystowali kiedyś na Ziemi wraz z ludźmi, ale doszło do globalnego konfliktu przerwanego przez ogromną katastrofę niemal niszczącą obydwie rasy. Niedobitki obu cywilizacji stworzyły sieć świątyń, których przeznaczeniem jest zapobieżenie podobnej katastrofie w przyszłości.
Desmond uciekł oddziałom Abstergo i wraz z kompanami zaszył się w ruinach willi należącej do rodziny Auditore. W przeszłości Ezio pragnie zakończyć napędzaną zemstą misję przeciwko Borgiom, ale po ataku na posiadłość i utracie Jabłka na rzecz Cesare – syna papieża Aleksandra VI – nasz bohater zmuszony jest kontynuować swą krucjatę przeciwko templariuszom, tym razem w dużej mierze skupiając się na eksploracji Rzymu i werbowaniu członków do swojego bractwa. W toku przedstawionych w Brotherhood wydarzeń, Rodrigo Borgia ginie z ręki Cesare, zaś Ezio, wyposażony w odzyskane dzięki podsłuchanej rozmowie Borgiów Jabłko, likwiduje armię sojuszników Cesare, a na końcu samego młodego Borgię. Po tych wydarzeniach asasyn chowa Jabłko Edenu w kolejnym skarbcu, do którego w roku 2012 trafia Desmond wraz z towarzyszami. W tajemniczej komnacie Miles jako jedyny widzi postać Junony, kolejnej przedstawicielki pierwszej cywilizacji. Dowiaduje się, że jest spadkobiercą tej rasy, ale wymieszanie genów dwóch gatunków postrzegane jest przez Junonę jako błąd. Niemniej w tym momencie stanowi on jedyną nadzieję ludzkości. Żeby tego dokonać, musi jednak pozbyć się wszystkich przeszkód – w związku z czym Junona opętuje Desmonda i zmusza go do zabicia zdrajczyni, Lucy Stillman, bowiem „kobieta nie może zostać dopuszczona do przejścia przez bramę”. Po tym wszystkim bohater zapada w śpiączkę.
Miles zostaje umieszczony przez swego ojca w awaryjnym trybie Animusa, gdzie poznaje wirtualny odpowiednik Obiektu 16 – poprzednika Desmonda testowanego przez Abstergo – i dowiaduje się więcej o swoich początkach. O dzieciństwie w bractwie asasynów, o ucieczce i usiłowaniu odnalezienia własnego „ja”. Tymczasem w przeszłości Ezio kieruje się do Masjafu, chcąc poznać tajemnice ukryte przez Altaira. Po wydostaniu się z zasadzki templariuszy udaje się do Konstantynopola, by odnaleźć pięć kluczy służących do otwarcia biblioteki Altaira w podziemiach zamku. Przy okazji angażuje się w konflikt między braćmi Ahmetem i Sulimem, którego podłożem jest przejęcie sułtańskiego tronu. W trakcie przygody przeżywa wspomnienia Altaira, poznając jego historię po zabiciu Al Mualima. Asasyn zdobył Jabłko Edenu (co ważne: nie jest to ten sam obiekt, którego używał Ezio) i stanął na czele zakonu, ale został obalony przez wrogiego mu Abbasa. Zdrajca przejął kontrolę nad bractwem zabójców i doprowadził do śmierci żony oraz młodszego syna Altaira. Ten udał się na wygnanie, by po 20 latach powrócić, zabić Abbasa i odzyskać kontrolę nad bractwem. Poznawszy historię Altaira, Ezio wraca do Masjafu, by wejść do biblioteki i dowiedzieć się, co zostało w niej ukryte. Jak się okazuje – pomieszczenie jest w rzeczywistości grobowcem Altaira, który zamknął się tam, by tajemnice i moc drugiego Jabłka nigdy nie wpadły w niepowołane ręce. Wątek Ezio kończy się, gdy ten zwraca się bezpośrednio do Desmonda, prosząc, by odnalazł on odpowiedzi, których Włoch poszukiwał, i by okazały się one tego warte. W teraźniejszości umieszczonemu w Animusie Desmondowi objawia się Jupiter – trzeci reprezentant pierwszej cywilizacji. Wyjaśnia, że we wszystkich wybudowanych przed wiekami świątyniach prowadzone były badania, które powstrzymają globalną katastrofę – słoneczny rozbłysk podobny do tego, który niemal zniszczył Ziemię w przeszłości. Wszystkie dane zostały przesłane do centralnego skarbca, którego lokalizację ujawnia Jupiter. Desmond budzi się ze śpiączki z postanowieniem ocalenia planety i wiedzą, jak tego dokonać...