Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 kwietnia 2022, 11:30

Kalendarium katastrof - słynne końce świata z gier

Twórcy gier wiele razy sprowadzali totalną zagładę na ludzkość i naszą planetę. Przedstawiamy zatem najbardziej znane daty i wydarzenia stojące za końcem bądź częściowym upadkiem wykreowanych cyfrowo światów.

Spis treści

W kinie niezwykle popularny jest gatunek filmu katastroficznego, w którym śledzenie dramatycznych losów grupki bohaterów stanowi głównie pretekst do pokazania spektakularnych efektów specjalnych różnych form zagłady. Gry muszą zwykle wypełnić o wiele dłuży czas wydarzeń, dlatego koncentrują się na tym wszystkim, co następuje potem, czyli survivalu w postapokaliptycznych warunkach bądź funkcjonowaniu w zupełnie nowej rzeczywistości, budowanej na gruzach dawnej cywilizacji.

Same katastrofy, od których wszystko się zaczęło, pozostają w grach zaledwie krótką migawką – paroma scenami w intrze, etapem do przejścia w prologu albo spisanymi wspomnieniami, które poznajemy z perspektywy innych osób. W przypadku niektórych tytułów co bardziej dociekliwi gracze mogą zaznajomić się z dokładniejszą historią danego uniwersum dzięki towarzyszącym grom dodatkowym publikacjom.

W ten sposób dowiadujemy się znacznie więcej o owych przełomowych wydarzeniach, a każde z nich wyznacza konkretną datę w kalendarzu, tworząc ponurą listę rocznic zagłady cywilizacji. Oto najciekawsze i najbardziej znane momenty, które doprowadziły do powstania uniwersów popularnych gier.

Lato 1886 – Wielki Mróz – Frostpunk

  1. Tytuł gry: Frostpunk
  2. Rok produkcji: 2018
  3. Gatunek: RTS

Co się stało?

Latem 1886 roku pojawił się Wielki Mróz. Początkowo były to różne zawirowania pogody, jak przymrozki w letnie dni, burze śnieżne na północy, monsunowe deszcze na Saharze i ogólny spadek temperatury na całym globie. Wiele krajów wysyłało ekipy badawcze na północ, by zgłębić problem nagłego oziębienia klimatu. Zespoły te były wyposażone w specjalne wieże generujące ciepło.

W miarę upływu czasu mróz zabijał wszelkie plony, a ludziom zaczął doskwierać głód. Miliony uchodźców ruszyły na południe. W wielu krajach ignorowano ten problem, aż do czasu, gdy było już za późno, by mu zaradzić – wtedy następowała anarchia. Potężna burza lodowa odcięła drogi ucieczki z Europy na południe, ludzie wyruszyli więc na północ, gdzie występowały zasoby węgla. Cywilizacja, jaką znano, kompletnie upadła do końca 1886 roku.

Jakie były konsekwencje?

Imperium Brytyjskie, Stany Zjednoczone oraz inne bogate kraje zostały zredukowane do rozrzuconych na ogromnym terenie grup niedobitków ludzkości. Ich wybawieniem okazały się specjalne generatory ciepła, wokół których zakładano osady, a te z czasem rozrastały się w miasta. Niektóre z nich, jak Winterhome i Tesla City, szybko upadły w wyniku różnych wydarzeń. Inne, na czele z Nowym Londynem, stały się ostatnim przyczółkiem cywilizacji. Ludzie starali się na nowo organizować sobie życie, choć w nieporównywalnie cięższych warunkach wiecznej zimy.

  1. Więcej o grze Frostpunk

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Kino masowego rażenia. Najlepsze filmy o katastrofach nuklearnych
Kino masowego rażenia. Najlepsze filmy o katastrofach nuklearnych

Apokalipsa jako motyw filmowy funkcjonuje już od wielu lat. Dziś wplata się w nią wątki fantasy bądź SF, wcześniej często nawiązywała do wydarzeń historycznych lub prawdopodobnych – w tym zabaw bombą atomową.