Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 listopada 2020, 17:17

„It’s in the game!”. Dzieje EA - od klapy planszówki do Anthem

Spis treści

„It’s in the game!”

Czy Electronic Arts powstało dzięki porażce jednej gry planszowej? Prawdopodobnie. W 1970 roku Trip Hawkins stworzył swoją własną planszówkę (o futbolu amerykańskim) Accu-Stat Pro Football. Nie była to amatorska praca graficzna, a projekt na większą skalę. Hawkins zapożyczył się u ojca i zamierzał podbić nią rynek, ale niestety poniósł klęskę. Później jego bliscy przyjaciele twierdzili, że Electronic Arts powstało głównie jako pretekst do stworzenia kolejnej gry o futbolu – aby Trip mógł wynagrodzić sobie tamtą porażkę. Tym razem jednak całość miała wydawać się autentyczna, a okładka zachęcająca. W 1988 roku Hawkins dogadał się z jedną z barwniejszych postaci NFL – mowa o Johnie Maddenie – i tak narodził się cykl John Madden’s Football, który do dziś jest najdłużej wydawaną serią Electronic Arts. Był to też pierwszy krok do powstania marki EA Sports.

EA Sports oficjalnie wystartowało w 1991 roku. Pod tym szyldem nabyto prawa do tworzenia gier na podstawie takich licencji jak oczywiście NFL, ale także NHL (hokej), NBA (koszykówka), NCCA (rozgrywki uczelniane), PGA (golf), NASCAR (wyścigi samochodowe) i FIFA (piłka nożna). Okazjonalnie pojawiały się także gry z krykietem, Formułą 1, rugby czy baseballem. Już na początku lat 90. EA było niekwestionowanym liderem w gatunku produkcji sportowych. Co ciekawe, w 2010 roku zrezygnowano z wydawania wielu tytułów EA Sports na pecety, tłumacząc się piractwem i ogromnym wzrostem popularności ówczesnych konsol. Nigdy nie zrezygnowano jednak z wydawania FIF-y na komputery osobiste, a w 2018 roku powróciła tam seria Madden. Obecnie portfolio EA Sports nie jest tak bogate jak kiedyś. Obok wspomnianych gier piłkarskich z obu kontynentów są tam jeszcze: NHL i UFC. Ostatnia produkcja z serii NBA Live ukazała się w 2018 roku.

Nie tylko gry – EA robiło też programy użytkowe. - Artyści od gier - historia studia Electronic Arts - dokument - 2020-11-19
Nie tylko gry – EA robiło też programy użytkowe.

Sukcesy i zmiany – Electronic Arts Inc.

Druga połowa lat 80. i początek 90. to dla Electronic Arts okres ogromnych sukcesów i wielkich zmian. Sukcesów głównie dzięki grom i programom na komputery Amiga, do którego to sprzętu EA miało dostęp jeszcze przed jego rynkowym debiutem. W 1988 roku ukazał się inspirowany filmem Top Gun symulator F/A-18 Interceptor z grafiką wyprzedzającą ówczesne standardy, a rok później Populous, który zapoczątkował cały gatunek gier z zabawą w boga (god games). O sofcie do rysowania Deluxe Paint, który stał się prawdziwą wizytówką Amigi, już wspominaliśmy. EA opracowało też programy do tworzenia muzyki i animacji, a część z nich doczekała się wersji na inne komputery.

Zostało jeszcze 50% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z tych firm lubisz najmniej?

Activision Blizzard
22,9%
Electronic Arts
63%
Ubisoft
14,1%
Zobacz inne ankiety
Najlepsze gry planszowe na świąteczny prezent 2021
Najlepsze gry planszowe na świąteczny prezent 2021

Grudzień, a szczególnie święta Bożego Narodzenia, to czas, który umilają głównie najrozmaitsze prezenty. I choć zwykle polecamy Wam gry wideo, tak dziś powiemy, jakie planszówki można kupić swoim bliskim.

Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano
Gry które obiecano naprawić, ale słowa nie dotrzymano

Czy deweloperzy zawsze dotrzymują słowa? Oczywiście, że nie! Zdarza się, że twórcy obiecują długotrwałe wsparcie i poprawę premierowych błędów, a zamiast tego porzucają swoje wadliwe dzieła.

Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts
Granie na czas, czyli jak zrozumiałem Electronic Arts

Kiedy żonglujesz czasem tak, żeby pracować na etat, grać, mieć życie towarzyskie i jeszcze jakieś zajęcie, to może się zdarzyć, że przestaniesz być "hardkorem". Że zrozumiesz sens istnienia gier tworzonych przez EA. Właśnie mnie to dopadło.