„It’s in the game!”. Dzieje EA - od klapy planszówki do Anthem
Spis treści
„It’s in the game!”
Czy Electronic Arts powstało dzięki porażce jednej gry planszowej? Prawdopodobnie. W 1970 roku Trip Hawkins stworzył swoją własną planszówkę (o futbolu amerykańskim) Accu-Stat Pro Football. Nie była to amatorska praca graficzna, a projekt na większą skalę. Hawkins zapożyczył się u ojca i zamierzał podbić nią rynek, ale niestety poniósł klęskę. Później jego bliscy przyjaciele twierdzili, że Electronic Arts powstało głównie jako pretekst do stworzenia kolejnej gry o futbolu – aby Trip mógł wynagrodzić sobie tamtą porażkę. Tym razem jednak całość miała wydawać się autentyczna, a okładka zachęcająca. W 1988 roku Hawkins dogadał się z jedną z barwniejszych postaci NFL – mowa o Johnie Maddenie – i tak narodził się cykl John Madden’s Football, który do dziś jest najdłużej wydawaną serią Electronic Arts. Był to też pierwszy krok do powstania marki EA Sports.
EA Sports oficjalnie wystartowało w 1991 roku. Pod tym szyldem nabyto prawa do tworzenia gier na podstawie takich licencji jak oczywiście NFL, ale także NHL (hokej), NBA (koszykówka), NCCA (rozgrywki uczelniane), PGA (golf), NASCAR (wyścigi samochodowe) i FIFA (piłka nożna). Okazjonalnie pojawiały się także gry z krykietem, Formułą 1, rugby czy baseballem. Już na początku lat 90. EA było niekwestionowanym liderem w gatunku produkcji sportowych. Co ciekawe, w 2010 roku zrezygnowano z wydawania wielu tytułów EA Sports na pecety, tłumacząc się piractwem i ogromnym wzrostem popularności ówczesnych konsol. Nigdy nie zrezygnowano jednak z wydawania FIF-y na komputery osobiste, a w 2018 roku powróciła tam seria Madden. Obecnie portfolio EA Sports nie jest tak bogate jak kiedyś. Obok wspomnianych gier piłkarskich z obu kontynentów są tam jeszcze: NHL i UFC. Ostatnia produkcja z serii NBA Live ukazała się w 2018 roku.
Sukcesy i zmiany – Electronic Arts Inc.
Druga połowa lat 80. i początek 90. to dla Electronic Arts okres ogromnych sukcesów i wielkich zmian. Sukcesów głównie dzięki grom i programom na komputery Amiga, do którego to sprzętu EA miało dostęp jeszcze przed jego rynkowym debiutem. W 1988 roku ukazał się inspirowany filmem Top Gun symulator F/A-18 Interceptor z grafiką wyprzedzającą ówczesne standardy, a rok później Populous, który zapoczątkował cały gatunek gier z zabawą w boga (god games). O sofcie do rysowania Deluxe Paint, który stał się prawdziwą wizytówką Amigi, już wspominaliśmy. EA opracowało też programy do tworzenia muzyki i animacji, a część z nich doczekała się wersji na inne komputery.
Zostało jeszcze 50% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie