Bloober Team. Czy dotacje dla twórców gier mają sens? Analiza
Spis treści
Bloober Team
Twórcy Layers of Fear, Blair Witch, Observera i nadchodzącego wielkimi krokami Medium jeszcze kilka lat temu cieszyli się złą sławą firmy powstałej głównie w celu „wyłudzania” dotacji pod płaszczykiem tworzenia gier. Dopiero w ostatnich latach opinia o Blooberze się poprawiła. I faktycznie, lista pomocy rządowej udzielonej tej firmie imponuje – zawiera prawie 50 pozycji rozłożonych na 12 lat, których kwota opiewa w sumie na 47,359 mln zł.
Pierwsze dotacje raczej nie zostały dobrze spożytkowane. Pół miliona zł przekazane Blooberowi w 2010 roku w ramach programu Fryderyk Chopin 2010 – Promesa przyczyniły się do powstania gry Music Master Chopin, która zebrała bardzo niskie oceny. Bardzo słabo przyjęte i potwierdzające teorię o firmie stawiającej wyłącznie na pozyskiwanie dotacji było też Basement Crawl z 2014 roku. Bloober Team mimo to chętnie sięgał też po pieniądze unijne (m.in. 150 tys. euro na „Medium – stworzenie gry w kompletnie innowacyjnej postaci”) oraz te z programów GameINN.
W pierwszej edycji GameINN z 2016 roku Bloober pozyskał prawie 10 mln zł na „opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym w grach z gatunku horror, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza”. W edycji trzeciej z 2019 roku – prawie 6 mln zł na „opracowanie innowacyjnej technologii tworzenia gier storytellingowych z gatunku horror/thriller”.
Zostało jeszcze 58% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie