Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 czerwca 2021, 11:30

autor: Marek Jura

Sanitarium. 10 dobrych gier inspirowanych mitologią Lovecrafta

Spis treści

Sanitarium

  1. Rok premiery: 1998
  2. Platformy: PC, Android, iOS
  3. Gatunek: klasyczna izometryczna przygodówka, horror
  4. Inspiracje dziełami Lovecrafta: wątek matki
  5. Co powiedzieliby o tym Wielcy Przedwieczni: „lw’nafh Yoggoth Azathoth ron ph’mg bug cvulgtm grah’n hlirgh, ooboshu ah phlegeth h’fhtagn y’hahnyth hai shugg”

W 2021 roku wątek z podróżą przez zakamarki własnego umysłu w czasie śpiączki wydaje się już cokolwiek oklepany. Dwadzieścia kilka lat wcześniej był to jednak powiew świeżości w tym gatunku. Sanitarium dosłownie porażało klimatem. Dzieci bez twarzy, psychodeliczni cyrkowcy i stwory rodem z koszmaru zapewniają zresztą ciarki na plecach nawet dziś. Grafika oczywiście się zestarzała (choć niektóre lokacje zachowały pewien urok), ale muzyka i fabuła już zdecydowanie nie. Nawet przerywniki filmowe utrzymują poziom, tylko trzeba przymknąć oko na niską rozdzielczość.

Znajdowanie, łączenie i używanie przedmiotów nie sprawia tu większych problemów, choć niektóre zagadki potrafią zmęczyć. Szczególnie w końcowej fazie gry. Przestarzała mechanika nie jest jednak na tyle zła, by pozwolić graczowi zapomnieć o głównym wątku fabularnym. A to kawał NAPRAWDĘ dobrej opowieści w starym stylu.

Zostało jeszcze 46% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którego autora horrorów cenisz bardziej?

68,2%
H.P. Lovecraft
31,8%
Stephen King
Zobacz inne ankiety
Dlaczego w grach nie boimy się Szatana, a przeraża nas śpiący Cthulhu?
Dlaczego w grach nie boimy się Szatana, a przeraża nas śpiący Cthulhu?

Czemu Szatan nie straszy tak jak śpiący Cthulhu? Czego najbardziej boi się człowiek? I dlaczego tak trudno stworzyć dobrą grę o opętaniu? O tym wszystkim opowie Wam zawodowy psychiatra i zapalony gracz.

Cyfrowy cień Cthulhu, czyli spuścizna Lovecrafta w grach
Cyfrowy cień Cthulhu, czyli spuścizna Lovecrafta w grach

Dzieła pióra H. P. Lovecrafta zdobywają dzisiaj popularność taką, jakiej nie miały za życia pisarza. Czy mity o przedwiecznych sprawdzają się jako tło fabularne gier wideo? Różnie z tym bywa.