Świat i jego eksploracja. Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach
Spis treści
Świat i jego eksploracja
Jak duży jest świat w Arcanii?
Akcja rozgrywa się na dwóch wyspach wchodzących w skład archipelagu Wysp Południowych: Feshyrze i Argaanii. Pierwsza z nich jest bardzo mała, ale też stosunkowo szybko ją opuszczamy. Argaania jest natomiast ogromna, co doskonale widać na przykładzie zamieszczonej niżej mapy –przejście wzdłuż i wszerz odkrytego po kilku godzinach terenu zajmuje wiele czasu.
Jak prezentuje się świat gry?
Jest bardzo ładny i może się podobać. Są tu górskie ścieżki, sporej wielkości polany, lasy, a nawet bagna. Chaty, zamki i miasta również sprawiają jak najbardziej pozytywne wrażenie.
Czy w grze jest stały upływ czasu i zmienne warunki pogodowe?
Odpowiedź na oba pytania brzmi: tak. W grze występuje stały upływ czasu, a na dodatek nad Argaanią pogoda zmienia się bardzo szybko. Stosunkowo często leje.
Czy gra pozwala na dowolną eksplorację świata?
Nie, wolność jest pozorna i nie ma nic wspólnego ze swobodą znaną choćby z trzeciego Gothica. W Arcanii gracz trzymany jest na smyczy i nie od razu ma dostęp do wszystkich lokacji. Już na Feshyrze zachodzi konieczność otwierania „nowych” terenów za pośrednictwem questów, na Argaani jest dokładnie tak samo. Przejścia blokują strażnicy, bramy, a nawet sterty kamieni, które nagromadziły się w wyniku lawiny. W rezultacie nie można udać się do kolejnej krainy, jeśli nie wykonaliśmy głównego zadania w poprzedniej – na przykład Bezimienny nie jest w stanie dostać się do obszaru o nazwie Srebrowód, jeśli nie załatwi glejtu w mieście Stewark itd.
Czy istnieje sposób na szybsze poruszanie się po świecie?
Tak, wędrówkę przyspiesza system teleportów, rozmieszczonych w pobliżu najważniejszych lokacji. Autorzy Arcanii narzucili tu jednak pewne kłopotliwe ograniczenie: wchodząc na kamienną płytę symbolizującą portal, nie można wybrać celu podróży! Oznacza to, że teleporty są w stanie przenieść Bezimiennego z punktu A do punktu B, ale do punktu C już nie. Przed użyciem każdej sieci portali, należy znaleźć i uaktywnić wchodzące w jej skład płyty.
Czy bohater potrafi pływać?
Nie, dostępu do akwenów bronią niewidzialne ściany. Co prawda istnieje możliwość wskoczenia do wody, np. z wysokiego klifu, ale taki wyczyn kończy się natychmiastową śmiercią.
Czy w świecie gry występują kobiety? Czy można z nimi sypiać?
Odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi „tak”. Kobiet jest zdecydowanie więcej niż np. w trzecim Gothicu i na dodatek pełnią one momentami istotną rolę – potrafią handlować z Bezimiennym, a czasem są również źródłem questów. Nie spotkałem się jednak z sytuacją, w której bohater wchodziłby w bardziej zażyłe relacje z którąkolwiek z przedstawicielek płci przeciwnej.
Jak zachowują się bohaterowie niezależni w świecie gry? Czy pracują, śpią itd.?
Bohaterowie niezależni wykonują zwykłe codzienne czynności, dokładnie tak jak w poprzednich odsłonach cyklu. Uprawiają rolę, czekają cierpliwie na kupców przy straganach, a gdy nadejdzie noc, udają się na spoczynek, o ile oczywiście mają gdzie. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami twórców gry ludzie szukają też schronienia przed deszczem.
Czy można wejść do każdego budynku? Czy natrafiamy na drzwi będące tylko teksturą?
Większość budynków w grze jest dla Bezimiennego dostępna, rzadko się zdarza, by któregoś z domostw nie dało się odwiedzić. Oczywiście czasem do sforsowania drzwi niezbędny jest klucz – jeśli nim nie dysponujemy, wejście pozostanie zamknięte. Zdarzają się również sytuacje, że budynek zostaje otwarty dopiero w trakcie lub po wykonaniu określonego zadania.