Walka i przeciwnicy. Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach
Spis treści
Walka i przeciwnicy
Czy w Arcanii pojawiają się stwory znane z poprzednich części gry?
Tak. Tutaj autorzy poszli na całość, wykorzystując kompletny bestiariusz znany z poprzednich odsłon cyklu. W Arcanii napotkamy więc wszystkie charakterystyczne monstra, m.in. Ścierwojady, Krwiopijców, Jaszczury, Polne bestie, Topielce i Rozpruwacze. Co ciekawe, w późniejszej fazie rozgrywki pojawiają się mocniejsze odmiany tych potworów, zadające większe obrażenia i lepiej wynagradzane w punktach doświadczenia, jeśli uda nam się je zabić. Tak jest np. ze wspomnianymi wyżej Rozpruwaczami, zastępującymi zwykłe dziki.
Czy jest możliwość natrafienia na bardzo mocnego stwora w początkowej fazie gry?
Niestety – nie. Autorzy zdecydowali się nie wrzucać bohatera na głęboką wodę, dlatego na jego drodze stają przeciwnicy, których będzie on w stanie bez problemu pokonać. Wyprawa do lokacji, gdzie krążą mocniejsze i bardziej niebezpieczne monstra również nie jest możliwa, gdyż przejścia do kolejnych krain są w rozmaity sposób blokowane.
Jak prezentuje się walka w zwarciu?
Atakujemy za pomocą lewego przycisku myszy. Istnieje możliwość zadania mocniejszego ciosu (po przytrzymaniu klawisza), a także wykonania bardzo prostego, bo składającego się z zaledwie kilku podstawowych uderzeń, kombosa. Bezimienny może też chronić się przed uderzeniami przeciwników (prawym przyciskiem myszy), ale tylko przed tymi słabszymi. Wrogowie mogą przełamać blok, nacierając na bohatera z większą siłą. Każdy tego typu atak sygnalizowany jest zielonkawą poświatą rozbłyskującą wokół oponenta, więc gracz ma dosłownie moment, by wykonać przewrót i uniknąć obrażeń. Fikołki można robić w dowolnym kierunku. Walka kończy się wraz z utratą energii któregoś z uczestników starcia. Pokonanych przeciwników nie trzeba dobijać.
Jak prezentuje się walka dystansowa?
Łuk obsługuje się identycznie jak w trzeciej odsłonie cyklu Gothic. Bezimienny może celować w dowolny punkt, a o sile uderzenia decyduje stopień napięcia cięciwy (im dłużej ją naciągamy, tym większe obrażenia zada pocisk). Istnieje możliwość użycia pocisków innych niż podstawowe. Kusz problem mocy nie dotyczy – bohater oddaje po prostu strzał, gdy bełt zostanie załadowany.
Jak prezentuje się walka za pomocą zaklęć?
W Arcanii dostępne są trzy rodzaje zaklęć: wyuczone za pomocą zdolności Spokój, Dominacja i Zapał czary ofensywne (odpowiednio są to: Lodowy bełt, Błyskawica i Ognisty bełt), dostępne tylko w postaci zwojów czary pomocnicze oraz runy, w różny sposób ułatwiające rozgrywkę. Pierwsze potrzebują do działania many, drugie wyczerpują się wraz ze zużyciem wszystkich pergaminów, natomiast trzecie regenerują się po kilkunastu sekundach, więc można je stosować wielokrotnie.