Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 17 września 2010, 11:44

Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach

Oddajemy w Wasze ręce kolejny tekst poświęcony czwartej odsłonie cyklu Gothic, w którym zdradzamy szczegółowe informacje na temat rozgrywki w najnowszym produkcie niemieckiej firmy Spellbound.

Spis treści

Oddajemy w Wasze ręce kolejny tekst poświęcony czwartej odsłonie cyklu Gothic, w którym zdradzamy szczegółowe informacje na temat rozgrywki w najnowszym produkcie niemieckiej firmy Spellbound. W ostatnich dniach za pośrednictwem naszego forum internetowego zadaliście sporo pytań dotyczących tej gry, przysyłaliście je również bezpośrednio na adres redakcji – i to właśnie one stały się punktem wyjścia do napisania tego tekstu.

Uwaga! Żadne informacje zawarte w poniższym artykule nie pochodzą ze źródeł zewnętrznych: zapowiedzi, wywiadów oraz luźnych wypowiedzi producentów na forach internetowych – nasza wiedza opiera się wyłącznie na testach grywalnej wersji beta Arcanii, którą otrzymaliśmy od firmy CD Projekt. Nie można oczywiście wykluczyć, że niektóre rzeczy opisane w niniejszym tekście nie zostaną zmienione w finalnej wersji gry – tego jednak nie jesteśmy w stanie zapewnić. Opisujemy stan faktyczny na niespełna miesiąc przed premierą czwartego Gothica i tego należy się trzymać.

I jeszcze jedna uwaga. Tekst nie zawiera żadnych spojlerów dotyczących fabuły. Miłej lektury.

Interfejs

Czy na minimapie pojawiają się znaczniki questów?

Tak, ale Arcania nie prowadzi gracza za rękę wprost do celu, tak jak np. The Elder Scrolls IV: Oblivion. Na położonej w prawym górnym rogu minimapie znacznik (białe lub czerwone kółko) pojawia się tylko wtedy, gdy poszukiwany przez nas obiekt znajdzie się w zasięgu radaru. Na głównej mapie świata markery przybierają postać wykrzykników i często informują o nowych zadaniach, których do tej pory nie uaktywniliśmy.

Czy znaczniki questów można wyłączyć?

Tak, robi się to za pomocą jednej z opcji w menu głównym.

Jakie ułatwienia można jeszcze wyłączyć?

Gra umożliwia wyłączenie minimapy, która standardowo pojawia się w prawym, górnym rogu ekranu, nazw wyświetlanych nad przeciwnikiem, a także pasków zdrowia.

Przykład użycia markerów na ekranie gry. Orkowie wyróżnieni są wykrzyknikami, co oznacza, że trzeba ich zabić, by wykonać zadanie.

Poziom trudności

Czy w grze można zmienić poziom trudności?

Tak, Arcania oferuje w sumie cztery stopnie trudności – łatwy, średni, trudny i najtrudniejszy, określany mianem Gothic. Wybór podejmujemy przed rozpoczęciem zmagań, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby dokonać ewentualnej korekty już w trakcie rozgrywki. Produkt pozwala zmienić poziom zmagań w dowolnym momencie zabawy i efekty są natychmiast widoczne.

O czym decyduje poziom trudności?

Wyłącznie o stopniu trudności walk z przeciwnikami. Włączenie wyższego poziomu sprawia, że wrogowie stają się szybsi i silniejsi, a bohater boleśniej odczuwa wszelkie trafienia.

Czy stopień trudności Gothic wyłącza wszystkie ułatwienia?

Nie. Wszystkie ułatwienia związane z interfejsem (minimapa, znaczniki questów, paski zdrowia przeciwników) wyłącza się za pomocą odrębnych opcji. Poziom trudności Gothic ma związek tylko z walką, nie odblokowuje też w cudowny sposób mechanizmów znanych z poprzednich odsłon cyklu.

Czy walka jest trudna?

Na normalnym, czyli średnim poziomie trudności – nie. Arcania jest tak skonstruowana, że w początkowej fazie rozgrywki nie można trafić na silniejsze monstra, a do zabicia tych słabszych wystarczy dobry miecz. Nie trzeba nawet silić się na stosowanie bloku, bo po prostu nie ma takiej potrzeby. Sytuacja zmienia się, gdy włączymy stopień Gothic. Tutaj trzeba zachować dużą ostrożność, bo każde trafienie wroga zabiera mnóstwo energii. Nie oznacza to jednak, że zmienia się coś w stylu walki przeciwników. Nadal atakują oni nieporadnie i w łatwy do przewidzenia sposób.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Arcania: Gothic 4

Arcania: Gothic 4