Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 maja 2020, 11:30

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.

Spis treści

Bugi. Błędy. Glitche. Towarzyszą nam od zarania wirtualnej rozrywki. Czasem bawią, czasem ułatwiają życie, czasem irytują, bywa też, że całkowicie psują frajdę z rozgrywki. Kiedyś występowały rzadziej, im jednak gry komputerowe i konsolowe stają się bardziej skomplikowane, a ich łatanie po debiucie łatwiejsze, tym spotykamy je częściej. W dzisiejszych czasach ich brak w premierowych wersjach największych gier potrafi wręcz zaskakiwać.

To właśnie one są bohaterami dzisiejszego artykułu. Nie przeczytacie tu jednak o byle jakich bugach. Nie, nie, nie. Żadnych niedoczytujących się tekstur, szwankującej fizyki, zwiech. Skupiliśmy się na najbardziej spektakularnych błędach w historii gier. Takich, które nie tylko dokumentnie psuły nam zabawę – ich destrukcyjny wpływ był znacznie większy i na przykład potrafiły doprowadzić do zagłady systemu operacyjnego.

Dysk Demo Destrukcji – Viewtiful Joe 2

INFORMACJE

  1. Jaka gra: demo Viewtiful Joe 2
  2. Data premiery: listopad 2004
  3. Co powodował bug: usuwał zapisy stanu rozgrywki z karty pamięci – wszystkie
  4. Czy błąd został naprawiony: nie

W czasach świetności PlayStation 2 amerykańscy fani tej konsoli mogli zapisywać się do PlayStation Underground – swoistego fanklubu, który wyewoluował z funkcjonującego wcześniej nietypowego czasopisma dystrybuowanego na płytach CD-ROM. Jedną z korzyści wynikających z posiadania statusu członka tej społeczności było otrzymywanie raz na jakiś czas od Sony specjalnie przygotowanych płyt zawierających wersje demonstracyjne wybranych nowości.

Taką właśnie płytę rozesłano członkom PlayStation Underground w listopadzie 2004 roku. PlayStation Underground Holiday 2004 Demo zawierało krótkie grywalne fragmenty takich tytułów jak Ace Combat 5, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, Star Wars Battlefront, Crash Twinsanity czy Viewtiful Joe 2. To właśnie w wersji demonstracyjnej ostatniej z wymienionych pozycji krył się błąd, którego wywołanie okazywało się katastrofalne w skutkach.

Każdy, kto zdecydował się zagrać w krótką namiastkę jednej z najciekawszych chodzonych bijatyk, jakie powstały, i zdołał ukończyć pierwszy poziom dema, aktywował bug, który bezceremonialnie formatował wpięte do konsoli karty pamięci. Nieobeznanym z pradawną technologią współczesnym graczom wyjaśniam, że to właśnie na kartach pamięci przechowywane były wszystkie zapisy rozgrywki z przechodzonych gier. A technologicznym laikom już tłumaczę, że formatowanie oznacza w dużym uproszczeniu skasowanie całej pamięci danego urządzenia. Innymi słowy, demo Viewtiful Joe 2 posyłało wszystkie nasze save’y w kosmos. W podróż, z której już nigdy nie wracały.

Kiedy tylko Sony zdało sobie sprawę z popełnionej gafy, rozesłało wszystkim członkom PlayStation Underground wiadomości mailowe, w których gorąco przepraszało i radziło odłączyć od konsoli wszystkie karty pamięci przed uruchomieniem Holiday 2004 Demo. Było już jednak za późno – wielu graczy zdążyło pożegnać się z dziesiątkami godzin rozgrywki w świeżo wydanym wówczas GTA: San Andreas, ze swoimi karierami w Gran Turismo 3 czy odblokowanymi postaciami w Tekken Tag Tournament.

  1. Więcej o grze Viewtiful Joe 2

PRZEKLĘTY MIECZ

Holiday 2004 Demo, choć dysponowało imponującą destrukcyjną mocą, rozeszło się w dość ograniczonym nakładzie. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o Soulcaliburze III, jednej z najpopularniejszych bijatyk wydanych na PlayStation 2. Tytuł ten również był w stanie doprowadzić do zagłady naszych cennych zapisów na karcie pamięci, choć aby do tego doszło, nie wystarczyło samo granie w tę grę. Należało wejść w wbudowaną w konsolę przeglądarkę zawartości karty pamięci i tam trochę pomajstrować. Jeśli oprócz zapisu z Soulcalibura III na „memorce” znajdowały się też jakieś starsze save’y, to kopiując je albo usuwając, psuliśmy sobie zapis rozgrywki z bijatyki firmy Namco. Jeśli mieliśmy większego pecha, pożegnać musieliśmy również wszystkie inne save’y znajdujące się na karcie. Lepiej nie lekceważyć potęgi przeklętego miecza Soul Edge.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Tak, bugi mają mniejsze znaczenie kiedy gra wciąga.
30%
Trawię takie gry, o ile się ciągle nie wywalają.
60%
Nie ma szans żebym zagrał w taką produkcję.
9,9%
Zobacz inne ankiety
Najgorsze gry 2021 roku - eLista w edycji bardzo niedefinitywnej
Najgorsze gry 2021 roku - eLista w edycji bardzo niedefinitywnej

Ceremonię wręczania nagród za najlepsze gry roku mamy już za sobą. A co z najgorszymi? Skoro nie ma jeszcze odpowiednika Złotych Malin dla gier, pomocą niech będzie nasza lista najbardziej rozczarowujących produkcji mijającego roku.

Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki
Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Twórcy starają się regularnie wspierać swoje gry wideo po premierze nowymi treściami w postaci dodatków czy aktualizacji. Nie zawsze jednak są to zmiany na lepsze, a nawet wręcz przeciwnie – czasem potrafią one całkowicie zaburzyć balans rozgrywki.

Świetne gry, którym zaszkodziły bugi
Świetne gry, którym zaszkodziły bugi

Błędy i bugi to zmora wielu gier. Na szczęście są tytuły, które mimo problemów poradziły sobie. Dziś nie będziemy im poświęcać czasu. Wybraliśmy gry dobre, które z powodu błędów nie mogły rozwinąć w pełni skrzydeł.