Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 lipca 2024, 16:56

Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach

Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.

Źródło fot. Bethesda
i

Postapokaliptyczne pustkowia obecne w świecie Fallouta pełne są niebezpieczeństw, przed którymi chronić mają ikoniczne krypty. Czy jednak na pewno po to zostały one stworzone? Twórca serii – Tim Cain – ma na ich temat pewną teorię, którą podzielił się na swoim kanale w serwisie YouTube. Zaznaczył jednak, że nie należy traktować jej jako kanonicznej.

Uwaga, spoilery!

Poniższy tekst, choć jest tylko teorią, to zawiera drobne spoilery dotyczące krypt z serii Fallout. Czujcie się ostrzeżeni.

Prawdziwy cel krypt

Popularna wśród społeczności teoria głosi, że krypty zostały stworzone przez firmę Vault-Tec w celu testowania różnych warunków środowiskowych i społecznych na wypadek, gdyby ludzkość została zmuszona do skolonizowania innej planety.

Dla przykładu, mamy Kryptę 15, w której umieszczono ludzi z różnych kultur, aby obserwować, jak się razem zachowują, albo Kryptę 12, gdzie testowano efekty promieniowania. Cain zaczął się jednak zastanawiać, dlaczego w ogóle zdecydowano się coś takiego zrobić.

Liczba krypt ma znaczenie

Jego zdaniem pierwotny projekt Vault-Tec miał zakładać powstanie 1000 krypt w 50 stanach. Na potrzeby swojej teorii Cain założył, że w każdym z nich miało powstać 20 obiektów. Zbierając dane z gier i serialu, łatwo można jednak dojść do wniosku, że sporej części brakuje.

Fallout 1 i 2 łącznie obejmowały prawie cały stan Kalifornia […] i w sumie zawierały tylko około 4 do 6 krypt. W serialu, którego akcja również dzieje się w Kalifornii, dodano jeszcze 4. To daje nam ich tylko 10. […] Można by się spodziewać co najmniej 10 kolejnych.

Twórca uznał, że być może Vault-Tec nie dał rady wybudować aż 1000 krypt, mimo iż początkowo taki był zamiar. Przyrównał to do sytuacji, w której rząd zawiera kontrakt z firmą, np. na budowę drogi. Ta dostaje pieniądze, a potem ociąga się z pracą i nie kończy zlecenia w założonym terminie.

To właśnie miało być powodem, przez który zmieniony został cel istnienia krypt. Firma Vault-Tec widząc, że nie zdąży postawić 1000 obiektów, uznała, że może je wykorzystać do czegoś innego – zamiast ratować ludzi, będą monitorowały i badały ich zachowania.

To coś w stylu, „Hej, nie damy rady zbudować wszystkich, przez co nie uda nam się uratować wielu ludzi, więc ratowanie nie będzie celem. A gdybyśmy zamiast tego zrobili coś innego?”

Teoria ta spodobała się fanom, którzy w komentarzach pod materiałem zaczęli dokładać swoje opinie i wysnuwać kolejne wnioski. Osobiście mogę przyznać, że mnie również zainteresowała, chociaż fanem serii Fallout nie jestem.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej