Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 15 lipca 2024, 14:46

Paweł Sasko radzi młodym ludziom marzącym o pracy w gamedevie. „Połowa ekipy tworzącej questy do kontynuacji Cyberpunka to byli moderzy”

Zastanawiacie się, kto tworzy Projekt Orion, czyli kontynuację Cyberpunka 2077? A może sami próbujecie dostać się do gamedevu? Paweł Sasko w najnowszym wywiadzie udziela Wam podpowiedzi.

Źródło fot. Źródło grafiki: CD Projekt RED
i

Prace nad kolejnymi wielkimi RPG-ami w CD Projekcie wrą. Za kulisami powstają nowe odsłony Wiedźmina i Cyberpunka. Pewnie część z Was ciekawiło, jak dostać się do RED-ów albo innych firm tworzących gry Waszych marzeń. W najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez kanał Flow Games na YouTubie głos w tej sprawie zabrał Paweł Sasko i podrzucił cenną podpowiedź. Dobrą radą dla graczy, którzy chcą rozpocząć gamedevową karierę, jest tworzenie modów.

Przez mody do gwiazd

Połowa zespołu od questów [w następnym Cyberpunku] – (…) obecnie liczy on 24 osoby – to byli moderzy (…) [Wywodzą się] z Wiedźmina, Cyberpunka i innych gier. Błażej Augustynek, który jest obecnie reżyserem questów, był moderem StarCrafta 1 i 2.

I rzeczywiście, jeśli odbijacie się ze swoimi CV od procesu rekrutacji, bo macie talent, ale nie portfolio i doświadczenie – modowanie wydaje się być drogą do celu. Okrężną, ale skuteczną. Wiele modów wyewoluowało zresztą w gamingowe fenomeny (gatunek MOBA, Auto-Chess czy choćby słynny Counter-Strike). Mody wydłużają też życie produkcji RED-ów – czy to tych wiedźmińskich, czy Cyberpunka 2077 (tego drugiego to wręcz reanimowały). Tkwią bardzo głęboko w DNA firmy.

Moderskie DNA Wiedźmina

Pierwszy Wiedźmin powstawał przecież na Aurora Engine, silniku napędzającym Neverwinter Nights. Jego podstawą był ogromny edytor, umożliwiający przerabianie już istniejących kampanii oraz – przede wszystkim – tworzenie nowych scenariuszy i całych światów fantasy. Tę otwartość CD Projekt przeszczepił też na grunt własnej technologii, RED Engine.

Każda kolejna gra o Geralcie posiadała mniej lub bardziej rozbudowaną opcję modyfikowania przygód zabójcy potworów. Ostatecznie nawet Wiedźmin 3 doczekał się rozbudowanych narzędzi moderskich. Paweł Sasko przypomniał, kto odpowiada za udostępnienie REDkita szerszej publice:

Mamy moderów także w innych działach. Istnieje mały zespół o nazwie Jigsoft, który składa się wyłącznie z nich. Jest ich około 20 i współpracują z nami.

Pozostaje nam czekać na kolejne fanowskie projekty. Kto wie, może mod kogoś z Was będzie początkiem wielkiej kariery? Dobrym pomysłem jest wzięcie udziału we właśnie ogłoszonym konkursie na modyfikację do Wiedźmina 3.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej