autor: Kamil Ostrowski
Nowe informacje po pierwszym pokazie Skyrim
Bethesda Softworks powoli rozkręca promocję The Elder Scrolls V: Skyrim. Do premiery gry wciąż ponad pół roku, a amerykański deweloper i wydawca już teraz zaprosił niewielką grupę dziennikarzy na pokaz wczesnej wersji gry, odbywający się w Parku Narciarskim Utah.
Bethesda Softworks powoli rozkręca promocję The Elder Scrolls V: Skyrim Do premiery gry wciąż ponad pół roku, a amerykański deweloper i wydawca już teraz zaprosił niewielką grupę dziennikarzy na pokaz wczesnej wersji gry, odbywający się w Parku Narciarskim Utah.
Producent The Elder Scroll V: Skyrim – Todd Howard - zaprezentował w pełni grywalne demo, ujawniając także kilka, nieznanych wcześniej, szczegółów.
Przed rozpoczęciem rozgrywki należy poświęcić kilka chwil na stworzenie bohatera. Długość tego procesu uległa znaczącemu skróceniu w stosunku do poprzednich gier z serii TES. Wybieramy do której z dziesięciu ras będzie przynależeć nasz heros, jego płeć, chwila na manipulację wyglądem i to wszystko. Jest to związane z tym, że system rozwoju uległ przeobrażeniu. W dalszym ciągu podnosimy umiejętności postaci w wybranych aspektach po prostu wykonując pewne czynności – na przykład walcząc ciągle mieczem dwuręcznym stajemy się coraz lepsi we władaniu tym typem oręża. Zdobyte punkty składają się na ogólny rozwój bohatera, przedstawiony w formie specjalnego paska. Po napełnieniu go zdobędziemy nowy poziom doświadczenia i będziemy mogli dobrać pewne dodatkowe umiejętności (w stylu perków z Fallouta). Zdobywając nowy poziom nie przydzielamy więc sztucznie punktów określonych statystyk postaci, a co za tym idzie nasz heros jest lepszy w tym co robi, a nie tym co sobie gracz wybierze.
Uwaga! Niniejsze dwa akapity zawierają spojlery fragmentów rozgrywki zaprezentowanych na pokazie!
Zaprezentowane demo rozpoczyna się w momencie, w którym Dovahkiin –postać w którą się wcielamy, zmierza na szafot. Nie zostało dokładnie wyjaśnione w jaki sposób, jednak naszemu bohaterowi udaje się uniknąć śmierci. Tym samym ostatni łowca smoków wyrusza w swoją podróż po głowę Alduina, swego smoczego arcywroga.
Tłem dla poczynań Dovahkiina jest wojna domowa w świecie Skyrim. Większość mieszczańców krainy Nordów pragnie niepodległości i planuje oderwać swoje terytorium od imprerium Tamriel. Historia opowiedziana w Skyrim ma być zwieńczeniem wydarzeń opisanych w całym cyklu The Elder Scrolls.
Todd Howard chwali się, że wraz ze swoim zespołem planują wypełnić świat Skyrim niespotykaną ilością detali. Bethesda Softworks znane jest z upychania do swoich produkcji szczegółów i szczególików, więc obietnica ta zbytnio nie dziwi. Znacznie bardziej interesujący jest fakt, że deweloper zrezygonował całkowicie z używania narzędzi do automatycznego kreowania terenu. Cały świat Skyrim jest modelowany ręcznie. Deweloper stara się także unikać stosowania gotowych rozwiązań, czy ułatwień. Zdarzają się jednak wyjątki, tak więc za fizykę odpowiadać będzie silnik Havoc.
W Utah prezentowano jedynie wersję na Xboxa 360. Gra podobno wygląda obłędnie, a skok jakości w stosunku do poprzednich gier studia jest ogromny. Użycie nowego engine’u przyniosło znaczącą poprawę grafiki, Skyrim na pewno nie będzie odstawał od reszty współczesnych produkcji. Co więcej, Todd Howard zapewnił, że poszczególne wersje gry (PC, X360, PS3) praktycznie nie będą się od siebie różnić.
W kwestii sterowania, sprawa wygląda tak, że każdy trigger odpowiada za działanie jednej ręki postaci. Gdy przykładowo w lewej ręce dzierżymy tarczę, a w prawej miecz, wciśnięcie LT zaowocuje blokiem, natomiast RT atakiem. Gracz może zdecydować czy używać w obu rękach klasycznych broni (dwa miecze, tarcza i miecz) czy też kombinacji magii i np. miecza lub w ogóle tylko magii. Wciśnięcie klawisza B powoduje otwarcie menu pokazującego umiejętności, zaklęcia, mapę i plecak.
Howard obiecuje, że przeciwnicy będą szczególną atrakcją w najnowszej odsłonie The Elder Scrolls. Smoki nie będą skryptowane, a ich zachowanie uzależnione będzie od naszych poczynań w walce, w związku z tym każde starcie ma stanowić prawdziwe wyzwanie.
Potwierdzono, że PC Creation Kit, zestaw narzędzi służących do tworzenia modów, najprawdopodobniej będzie dostępny już w dniu premiery gry. Możliwy jest jedynie niewielki poślizg.
Krótkie podsumownie tego, na co także zwrócono uwagę, ale o czym wiedzieliśmy już wcześniej:
- Istotną rolę w walce będą spełniały smocze okrzyki, tworzone ze słów mocy, które bohater poznawać będzie w trakcie gry.
- Aby ułatwić walkę i zminimalizować czas spędzany w menu, zaimplementowano możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy umiejętnościami.
- Bethesda nareszcie poprawiła system dialogów. Koniec ze statycznymi popiersiami i nieruchomą kamerą.
- Skyrim pozwoli na zabawę w trybach TPP jak i FPP, podobnie jak poprzednia część serii, czy najnowsze Fallouty.
- Gra powstaje na zupełnie nowym silniku – Creation Engine.
Koncept The Elder Scrolls V: Skyrim powstał zaraz po premierze Obliviona. Prace nad kolejną częścią serii zostały jednak odłożone w czasie z powodu skupienia się na trzeciej odsłonie Fallouta. Zaraz po tym, jak Bethesda dała graczom możliwość powrotu na posta-apokaliptyczne pustkowia, prace nad Skyrim znów stały się priorytetem amerykańskiego dewelopera.
Gra pojawi się jednocześnie na trzech platformach – Xbox 360, PlayStation 3, oraz PC. Data premiery The Elder Scrolls V: Skyrim jest równie niezwykła, jak sama gra. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to przygodę w kraju Nordów rozpoczniemy już 11 listopada 2011.