Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 lutego 2021, 12:49

Nadchodzi nowe życie dla GTA 3 i GTA: Vice City; kod źródłowy w rękach modderów

Programiści rozebrali na czynniki pierwsze GTA III i Vice City, tworząc poprawione wersje obu tytułów oraz przenosząc je na Switcha, PS Vitę i WiiU. Jednak to dopiero początek.

W SKRÓCIE:
  1. projektem re3, korzystając z inżynierii wstecznej, rozebrali GTA III i Vice City do poziomu kodu źródłowego.
  2. Pozwoliło im to naprawić obie gry, a także przenieść je na Switcha, PS Vita i WiiU.

Grupa zdolnych programistów dokonała inżynierii wstecznej na plikach Grand Theft Auto III i GTA: Vice City, otwierając ogrom możliwości osobom zajmującym się modowaniem gier. Mówiąc prostszym językiem - obie gry rozebrano do poziomu kodu źródłowego, co pozwoli na stworzenie rozbudowanych modów i przeportowanie gier na inne sprzęty.

Programiści pracujący nad projektem RE3 udostępnili w serwisie GitHub pliki źródłowe obu gier (GTA III i Vice City). Skorzystać może z nich każdy, kto wie co z nimi zrobić. Projekty przetestowano na systemach operacyjnych Windows, Linux i FreeBSD. Grafika renderowana jest za pomocą RenderWare (D3D8) albo implementacji bibliotek librw (D3D9, OpenGL 2.1 i nowsze, OpenGL ES 2.0 i nowsze). Za dźwięk odpowiada OpenAL albo biblioteka MSS z wykorzystaniem oryginalnych plików GTA III.

No dobra, zapytacie - co to dla mnie, gracza, oznacza. Chociażby to, że możecie już teraz skorzystać z poprawionej przez twórców wersji obu gier. Poza załataniem wielu drobnych błędów, zadbano o:

  • dodanie menu debugowania;
  • możliwość dowolnego ustawienia kamery;
  • wsparcie dla obsługi kontrolerów za pomocą XInput;
  • brak ekranów wczytywania podczas przechodzenia między wyspami;
  • wsparcia dla modeli i tekstur obiektów z Xboksa i smartfonowej wersji;
  • wsparcie dla proporcji ekranu 16:9 z odpowiednio zeskalowanym interfejsem i polem widzenia;
  • efekty graficzne obecne w wersji na PS2, których zabrakło na PC (lepsze odbicia światła, poprawione efekty cząsteczkowe, dokładniejsze rysowanie przeźroczystych warstw);
  • jakość pojazdów z wersji na Xboksa;
  • oświetlenie i efekty atmosferyczne z Xboksowej wersji.

To jednak nie wszystko. Przygotowano działające porty gry na Switcha, WiiU oraz PS Vitę. Trwają także prace nad przeniesieniem ukończonej wersji na PS2 i Xboksa. Warto jednak pamiętać, że do uruchomienia wymagana jest własna kopia GTA III, gdyż wykorzystywane są pliki gry, bez których RE3 nie zadziała.

W kolejnych wersjach możemy spodziewać się poprawionej fizyki, gdy gra działa w więcej niż 30 fpsach, lepszej wydajności na słabszych sprzętach i ogólnych poprawek w kodzie, by zminimalizować ewentualne problemy wynikające z rozmiaru tego projektu. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, sprawdzić kod źródłowy i ewentualnie dodać coś od siebie, to zapraszam na stronę GitHub projektu.

  1. Strona projektu re3 w serwisie GitHub
  2. RE3 - pobierz mod (wersja dla Grand Theft Auto 3)
  3. reVC - pobierz mod (wersja dla Grand Theft Auto: Vice City)

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej