Nadchodzi nowe życie dla GTA 3 i GTA: Vice City; kod źródłowy w rękach modderów
Programiści rozebrali na czynniki pierwsze GTA III i Vice City, tworząc poprawione wersje obu tytułów oraz przenosząc je na Switcha, PS Vitę i WiiU. Jednak to dopiero początek.
- projektem re3, korzystając z inżynierii wstecznej, rozebrali GTA III i Vice City do poziomu kodu źródłowego.
- Pozwoliło im to naprawić obie gry, a także przenieść je na Switcha, PS Vita i WiiU.
Grupa zdolnych programistów dokonała inżynierii wstecznej na plikach Grand Theft Auto III i GTA: Vice City, otwierając ogrom możliwości osobom zajmującym się modowaniem gier. Mówiąc prostszym językiem - obie gry rozebrano do poziomu kodu źródłowego, co pozwoli na stworzenie rozbudowanych modów i przeportowanie gier na inne sprzęty.
Programiści pracujący nad projektem RE3 udostępnili w serwisie GitHub pliki źródłowe obu gier (GTA III i Vice City). Skorzystać może z nich każdy, kto wie co z nimi zrobić. Projekty przetestowano na systemach operacyjnych Windows, Linux i FreeBSD. Grafika renderowana jest za pomocą RenderWare (D3D8) albo implementacji bibliotek librw (D3D9, OpenGL 2.1 i nowsze, OpenGL ES 2.0 i nowsze). Za dźwięk odpowiada OpenAL albo biblioteka MSS z wykorzystaniem oryginalnych plików GTA III.
No dobra, zapytacie - co to dla mnie, gracza, oznacza. Chociażby to, że możecie już teraz skorzystać z poprawionej przez twórców wersji obu gier. Poza załataniem wielu drobnych błędów, zadbano o:
- dodanie menu debugowania;
- możliwość dowolnego ustawienia kamery;
- wsparcie dla obsługi kontrolerów za pomocą XInput;
- brak ekranów wczytywania podczas przechodzenia między wyspami;
- wsparcia dla modeli i tekstur obiektów z Xboksa i smartfonowej wersji;
- wsparcie dla proporcji ekranu 16:9 z odpowiednio zeskalowanym interfejsem i polem widzenia;
- efekty graficzne obecne w wersji na PS2, których zabrakło na PC (lepsze odbicia światła, poprawione efekty cząsteczkowe, dokładniejsze rysowanie przeźroczystych warstw);
- jakość pojazdów z wersji na Xboksa;
- oświetlenie i efekty atmosferyczne z Xboksowej wersji.
To jednak nie wszystko. Przygotowano działające porty gry na Switcha, WiiU oraz PS Vitę. Trwają także prace nad przeniesieniem ukończonej wersji na PS2 i Xboksa. Warto jednak pamiętać, że do uruchomienia wymagana jest własna kopia GTA III, gdyż wykorzystywane są pliki gry, bez których RE3 nie zadziała.
W kolejnych wersjach możemy spodziewać się poprawionej fizyki, gdy gra działa w więcej niż 30 fpsach, lepszej wydajności na słabszych sprzętach i ogólnych poprawek w kodzie, by zminimalizować ewentualne problemy wynikające z rozmiaru tego projektu. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, sprawdzić kod źródłowy i ewentualnie dodać coś od siebie, to zapraszam na stronę GitHub projektu.
- Strona projektu re3 w serwisie GitHub
- RE3 - pobierz mod (wersja dla Grand Theft Auto 3)
- reVC - pobierz mod (wersja dla Grand Theft Auto: Vice City)