autor: Kamil Zwijacz
Na Star Citizen zebrano w 2017 roku więcej pieniędzy niż na wszystkie gry z Kickstartera
W serwisie Polygon opublikowano ciekawy artykuł, w którym porównano, ile pieniędzy zebrano w 2017 roku na produkcję Star Citizena, a ile na gry z Kickstartera. Ponadto poznaliśmy plany deweloperów na ten rok.
- kosmiczny symulator na komputery osobiste;
- na produkcję zebrano 176 milionów dolarów;
- w samym 2017 roku pozyskano 34,91 miliona dolarów;
- w tym roku twórcy planują wypuszczać spore aktualizacje co trzy miesiące – pierwsza pojawi się pod koniec marca.
Z wyliczeń serwisu Polygon wynika, że twórcom gry Star Citizen udało się pozyskać od graczy w 2017 roku 34,91 miliona dolarów, a więc nieco mniej niż w 2016 roku, kiedy to zebrano 36,11 miliona dolarów. Jednak i tak jest to zdecydowanie więcej niż łączny wynik osiągnięty przez wszystkie projekty z serwisu Kickstarter w zeszłym roku, na które przeznaczono 17,25 miliona dolarów (17,6 miliona w 2016 roku). Mało tego, jak widać rezultat kosmicznego symulatora jest lepszy niż zsumowana kwota ponad 700 gier sfinansowanych w ostatnich dwóch latach na Kickstarterze. Co prawda w artykule zaznaczono, że w wyliczeniach Star Citizena nie brano pod uwagę zwrotów, ale raczej nawet z nimi wynik byłby znakomity.
Oczywiście w przypadku produkcji studia Cloud Imperium Games mówimy o dobrze znanej już grze, o której głośno jest od kilku lat. Ponadto inwestując obecnie pieniądze, gracze otrzymują dostęp do grywalnej wersji. Jest to więc early access. Natomiast w przypadku Kickstartera finansujemy właściwie sam pomysł, więc tak naprawdę ciężko w tym przypadku o sensowne porównania. Niemniej opublikowane dane pokazują, jak wielkie pieniądze wpompowano w Star Citizena. W momencie pisania tej wiadomości, licznik na oficjalnej stronie pokazywał, że uzbierano już ponad 176 milionów dolarów. Deweloperzy dysponują więc ogromnym budżetem, nieosiągalnym nawet dla większości gier klasy AAA.
W parze z pieniędzmi idą też ambicje twórców i oczekiwania graczy. Star Citizen ma być niesamowicie rozbudowanym kosmicznym symulatorem, a dodatkowo towarzyszyć mu będzie samodzielna kampania fabularna Squadron 42. Jednak pomimo tak wielkich funduszy, prace posuwają się dość powoli i już wiele razy przekładano premierę kolejnych modułów. Niedawno gra doczekała się aktualizacji do wersji alfa 3.0.0. Kolejny patch (3.1) ma się ukazać pod koniec marca. Poprawi on wydajność produkcji i dopieści niektóre elementy, jak interfejs użytkownika, statki czy balans systemu ekonomicznego.
Na koniec czerwca planowana jest kolejna aktualizacja. Pojawią się w niej elementy górnictwa, naprawiania maszyn, a także możliwość tworzenia własnych misji oraz usprawnienia sztucznej inteligencji. Natomiast we wrześniu wdrożona zostanie technologia Object Container Streaming, pozwalająca twórcom rozszerzyć system Stanton. Ponadto zostaną dodane mechaniki związane z roszczeniami do ziemi oraz dalsze usprawnienia już istniejących rozwiązań. Natomiast pod koniec roku możemy liczyć na dalsze wykorzystanie Object Container Streaming, co przełoży się na nowe lokacje i misje.
Jak widać przed deweloperami jeszcze sporo pracy. O finalnym buildzie nic nie wspomniano, więc chyba nie ma co liczyć na jego premierę w tym roku.