Star Citizen PC
Kosmiczny symulator (space-sim) autorstwa Chrisa Robertsa i ekipy deweloperskiej Cloud Imperium Games. Akcja Star Citizen osadzona została w XXX wieku.
Star Citizen Premiera PC
wczesny dostęp
4czerwca2014
data nieogłoszona
producent: Cloud Imperium Games wydawca: Cloud Imperium Games Strona oficjalna
Angielskie napisy i dialogi
Funkcja najbardziej wyczekiwana przez solowych graczy nie pojawi się w Star Citizen w momencie premiery, ale została obiecana na później
Wyczekiwana gra science fiction, Squadron 42, zaliczy „tylko” 10-letnie opóźnienie. Chris Roberts „jest pewny” nowego okna premiery i obiecuje kosmiczną przygodę na wiele godzin
Problemy Star Citizen okiem pracowników. Perfekcjonizm, zbędne wydatki i twór Frankensteina
Star Citizen jest pierwszym po dziesięciu latach przerwy projektem Chrisa Robertsa, będącym zarazem debiutem dla jego nowego studia Cloud Imperium Games. Twórca takich gier jak Wing Commander i Freelancer postawił sobie za cel połączenie najlepszych cech gatunku space-sim z możliwościami, jakie stwarzają współczesne komputery PC i silnik CryEngine 3 (później zmieniony na Lumberyard). Realizacja tego celu stała się możliwa przede wszystkim dzięki wsparciu samych fanów, którzy zainwestowali w grę kilkadziesiąt milionów dolarów, czyniąc ją jednym z największych crowdfundingowych projektów w dziejach.
Fabuła
Akcja toczy się w XXX wieku, kiedy to ludzkość ruszyła między gwiazdy i rozpoczęła kolonizację kosmosu, a także spotkała na swojej drodze rozmaite obce rasy. Jednocześnie powrócono do rozwiązań z cesarstwa rzymskiego pod względem cywilizacyjnym, społecznym i kulturowym, jednocząc się w organizm polityczny o nazwie United Earth Empire. W UEE na status obywatela trzeba sobie zapracować służbą wojskową lub cywilną, ewentualnie można zostać gwiezdnym kupcem i po prostu wykupić obywatelstwo za zarobione pieniądze. Jednocześnie świat gry zamieszkuje również wiele ludzi bez tego statusu, w tym piraci oraz inni kryminaliści.
Mechanika
Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby. Gracz wciela się w rolę pilota gwiezdnego statku i przemierza odległe zakątki wszechświata, walcząc z przeciwnikami, wykonując rozmaite misje, transportując ładunki, zajmując się handlem itd. Co ważne, uniwersum eksplorujemy nie tylko z kokpitu statku, ale również na piechotę – wówczas gra przypomina przygodową grę akcji z otwartym światem.
Wraz z nabywanym doświadczeniem rosną umiejętności bohatera, a za pozyskiwane bogactwa przeprowadzić można modernizacje posiadanych statków lub zakupić nowe modele. Dostępny jest szeroki wachlarz pojazdów kosmicznych, zaczynając od myśliwców czy nieuzbrojonych jednostek cywilnych, poprzez luksusowe transportowce i fregaty, a kończąc na potężnych krążownikach i lotniskowcach, których obsługa może wymagać współpracy kilku graczy.
Duża dowolność panuje też w zakresie wyboru intersującej nas ścieżki kariery. Sami wybieramy, czy wolimy zająć się handlem (możliwe jest nawet kupowanie nieruchomości), wypełnianiem zadań jako najemnik czy też działalnością przestępczą – warto jednak pamiętać, że podejmowane decyzje mają swoje konsekwencje.
Tryby gry
W Star Citizen gramy przede wszystkim w ramach rozbudowanego modułu wieloosobowego Persistent Universe, przypominającego wielkie, sieciowe uniwersum zamieszkiwane przez tysiące graczy. Dostępne są także pomniejsze tryby Arena Commander (walki myśliwców – przeciw botom lub żywym przeciwnikom), Murray Cup (wyścigi statków powietrznych) oraz Star Marine (tryb przypomina klasyczną strzelankę multiplayerową z widokiem z pierwszej osoby). Squadron 42, początkowo zapowiadany jako fabularna kampania offline, jest obecnie dostępny jako samodzielna produkcja.
Kwestie techniczne
Niezwykle szczegółowa oprawa wizualna Star Citizen to wynik zastosowania silnika Lumberyard (stworzonego przez firmę Amazon). Twórcy gry wykorzystali również zaawansowany system fizyki, co pozwoliło na wierne odwzorowanie zachowania obiektów, pojazdów i urządzeń, z uwzględnieniem zmiennych sił grawitacji. Należy też nadmienić, że na potrzeby produkcji zespół Cloud Imperium Games zainwestował we własne studio do sesji motion capture. Produkcja bazuje na hybrydowym modelu biznesowym, podobnym do zastosowanego w Guild Wars 2. Gra wymaga jednorazowego zakupu, a dodatkowo gracze mogą skorzystać z systemu mikropłatności, by nabywać rozmaite przedmioty, modyfikacje czy usługi - nie dają one jednak przewagi nad innymi uczestnikami zabawy.
Ostatnia modyfikacja 14 kwietnia 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Oczekiwania czytelników: 8.8 / 10 na podstawie 1926 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Star Citizen: 16+
Star Citizen Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Quad Core
- 16 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970
- 100+ GB SSD
- Windows 10 64-bit
- Zalecane:
- Eight Core
- 32 GB RAM
- karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2080
- 100+ GB SSD
- Windows 10/11 64-bit