futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 12 marca 2025, 12:50

autor: Adrian Werner

Cyberpunk 2077 i wiele innych gier otrzymało wsparcie AMD FSR 4. Pomogli moderzy

Dzięki fanowskiemu projektowi OptiScaler gracze mogą teraz samodzielnie dodać wsparcie dla AMD FSR 4 do wielu gier, które natywnie nie obsługują tej technologii.

Źródło fot. CD Projekt RED
i

Do tej pory upscalingowe rozwiązania firmy AMD mocno odstawały od tych oferowanych przez koncern Nvidia. Jednak wydane niedawno FSR4 pozwoliło znacznie zmniejszyć dystans do technologii DLSS. Problem w tym, że większość starszych gier nie ma szans otrzymać aktualizacji dodającej FSR 4. Na pomoc ruszyli więc moderzy.

  1. Owocem ich pracy jest projekt OptiScaler. To narzedzie pozwalające podmieniać technologie upscalingu w grach.
  2. W praktyce oznacza to, że jeśli dana produkcja wspiera co najmniej DLSS 2 lub FSR 2, albo XeSS, to możemy do niej dodać nowsze wersje tych technologii.
  3. To podmienianie nie odbywa się wyłącznie w ramach jednej technologii. Jeśli więc gra wspiera np. DLSS 2, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby za pomocą OptiScalera dodać do niej obsługę FSR 4.
  4. Oczywiście to nadal nieoficjalne narzędzie, więc nie zawsze działa perfekcyjnie. Dlatego autorzy przygotowali listę, na której użytkownicy mogą dodawać informacje o tym, jak różne gry współpracują z OptiScalerem. W razie problemów możecie tam również znaleźć wskazówki odnośnie do tego, jak sobie z nimi poradzić.

Jakie są rezultaty użycia tego narzędzia, możecie sprawdzić na powyższym filmie, który pokazuje działanie Cyberpunka 2077 z FSR 4 dodanym za pomocą tej aplikacji oraz porównanie z FSR 3, które ten polski przebój wspiera natywnie.

FSR 4 nie jest jeszcze równie dobre, co najnowsze DLSS, ale dystans między tymi technologiami jest teraz znacznie mniejszy, zarówno pod względem jakości generowanego obrazu, jak i wydajności. Dlatego dobrze, że gracze mogą teraz sami dodać obsługę najnowszej technologii AMD do gier, których autorzy nie wypuścili odpowiednich aktualizacji.

  1. OptiScaler – strona projektu w serwisie GitHub

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej