Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Vicarious Visions|Blizzard Albany

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Albany (Nowy Jork, Stany Zjednoczone). W latach 2005-2020 zespół należał do firmy Activision, a od stycznia 2021 roku znajduje się pod skrzydłami Blizzard Entertainment. Gry tworzone przez Vicarious Visions można znaleźć w zasadzie na wszystkich platformach – od konsol stacjonarnych i komputerów osobistych, przez handheldy, skończywszy na urządzeniach mobilnych.

Historia

Firma Vicarious Visions rozpoczęła działalność w 1991 roku. Jej założycielami byli bracia Karthik i Guha Bala. Zespół, którego siedziba mieściła się w Albany w amerykańskim stanie Nowy Jork, w 1996 roku dostarczył grę przygodową pod tytułem Synnergist, która trafiła na komputery osobiste. Rok później w jej ślady poszła platformowa gra akcji Dark Angael. W 2000 roku ekipa stworzyła wyścigi skuterów śnieżnych zatytułowane Polaris SnoCross oraz futurystycznego RPG-a Terminus. W tym samym roku zespół dostarczył też m.in. grę Spider-Man w wersji na Game Boya Color, która wytyczyła ścieżkę, jaką Vicarious Visions miało podążać w kolejnych latach.

Po jej premierze studio niemal całkowicie skoncentrowało się na przygotowywaniu gier na Game Boya (początkowo Game Boya Color, później – Game Boya Advance), wśród których prym wiodły konwersje tytułów znanych z „dużych” platform. Szczególnie udana dla omawianego zespołu była współpraca z firmą Activision, której owocem były między innymi gry z serii Tony Hawk, Crash oraz Spider-Man, jakie trafiły na Game Boya Advance. Nie oznacza to jednak, że studio całkowicie zapomniało o pozostałych platformach. Wśród opracowanych przez nie gier, które pojawiły się na konsolach stacjonarnych, znalazły się między innymi wydany na pierwsze PlayStation Tony Hawk's Pro Skater 4, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast na GameCube'a i Xboksa, Crash Nitro Kart oraz Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy i Doom 3 na Xboksa.

W 2003 roku Vicarious Visions nabyło firmę Intrinsic Graphics. Tym samym studio weszło w posiadanie opracowanej przez nią technologii Intrinsic Alchemy, którą przemianowało na Vicarious Visions Alchemy.

Przejście pod skrzydła Activision

W styczniu 2005 roku Vicarious Visions zostało wykupione przez firmę Activision. Przejście pod skrzydła wydawniczego giganta nie wpłynęło zbytnio na jego pracę; ekipa nadal tworzyła przede wszystkim na handheldy, wśród których do roku 2007 prym wiódł Game Boy Advance, a później Nintendo DS. Przyglądając się portfolio Vicarious Visions, można odnieść wrażenie, że mniej więcej od 2006 roku zespół zaczął coraz śmielej spoglądać w kierunku konsol stacjonarnych. Dzięki jego pracy na konsoli Nintendo Wii pojawiła się między innymi seria Guitar Hero. W 2011 roku Vicarious Visions dostarczyło też Skylanders: Spyro's Adventure na Nintendo 3DS, a później brało udział w tworzeniu kolejnych części tej serii. Początkowo ekipa opracowywała ich wersje na smartfony, tablety i konsolę Nintendo 3DS. Swoisty przełom nastąpił w 2013 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała gra Skylanders: Swap Force, przygotowana w całości przez Vicarious Visions. Dwa lata później w jej ślady poszło Skylanders: SuperChargers, również stworzone przez opisywane studio, we współpracy z firmą Beenox.

W kwietniu 2016 roku bracia Bala poinformowali, że opuszczają szeregi Vicarious Visions. Ekipa nie zamierzała jednak zwalniać tempa i w 2017 roku pomogła zespołowi Bungie Software w stworzeniu gry Destiny 2. W tym samym roku światło dzienne ujrzała opracowana przez nią kompilacja Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, zawierająca kompleksowe remake'i trzech pierwszych odsłon kultowego cyklu Crash. Pozycja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, a Vicarious Visions dało się poznać jako studio, które doskonale radzi sobie z przygotowywaniem remake'ów kultowych tytułów. Nic zatem dziwnego, że w 2020 roku na sklepowych półkach pojawił się zestaw odświeżonych w ten sam sposób, dwóch pierwszych części serii Tony Hawk, czyli Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2.

Przejęcie przez Blizzard Entertainment

W styczniu 2021 roku ogłoszono, że Vicarious Visions przechodzi pod skrzydła firmy Blizzard Entertainment, z którą przed laty połączyło się Activision, a na jego czele stanie Simon Ebejer. Studio, które wówczas liczyło ponad dwieście osób, miało zgodnie z nieoficjalnymi doniesieniami już od jakiegoś czasu współtworzyć remake kultowego Diablo II. Na oficjalne potwierdzenie tych doniesień nie trzeba było długo czekać, bowiem w lutym doczekaliśmy się oficjalnej zapowiedzi gry Diablo II: Resurrected. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych oraz konsolach we wrześniu 2021 roku i doczekała się ciepłego przyjęcia; według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media mieściła się w przedziale 77-81/100 (w zależności od platformy).

Pod koniec października gruchnęła natomiast wiadomość o tym, że pod skrzydłami nowego właściciela Vicarious Visions zmieni nazwę. Od kwietnia 2022 roku studio miało być znane jako Blizzard Albany.