Stunlock Studios
Szwedzkie studio deweloperskie z siedzibą w Skovde. Najważniejszymi dziełami Stunlock Studios są gry Battlerite oraz V Rising.
Historia
Dzieje zespołu Stunlock Studios rozpoczynają się w 2010 roku. Ekipa, której siedziba mieściła się w Skovde, rok później oddała nam do dyspozycji swoje pierwsze dzieło, czyli produkcję typu MOBA, zatytułowaną Bloodline Champions. Pomimo że projekt nie odcisnął trwałego piętna na branży i przeszedł bez większego echa, dzięki niemu studio mogło nabrać wiatru w żagle. W 2013 roku zapowiedziano grę Dead Island: Epidemic, czyli kolejną produkcję typu MOBA, tym razem osadzoną w uniwersum serii Dead Island. Projekt pojawił się we Wczesnym dostępie na Steamie w 2014 roku, jednak nieco ponad rok później zdecydowano o jego anulowaniu i wyłączeniu serwerów. Doświadczenie zdobyte przez Stunlock Studios w trakcie pracy nad tymi produkcjami pozwoliło im jednak opracować grę wideo znacznie większego kalibru, która przyniosła ekipie rozpoznawalność na całym świecie.
Mowa o grze Battlerite, która zadebiutowała w 2017 roku. Tytuł, który również reprezentował gatunek MOBA, zdołał przebić się do masowej świadomości graczy i odnieść sukces zarówno artystyczny, jak i komercyjny; produkcja doczekała się „bardzo pozytywnych” recenzji na platformie Steam, a według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media wynosiła 85/100. Twórcy planowali opracowanie wersji na Xboksa One, jednak ostatecznie to przedsięwzięcie zostało przez nich zarzucone. W 2019 roku do sprzedaży trafiła zaś pełna wersja gry Battlerite Royale, która próbowała połączyć elementy charakterystyczne dla gatunku MOBA z rozwiązaniami rodem z pozycji typu battle royale. Tym razem autorom wyszło nieco gorzej; na platformie Steam ich dzieło cieszyło się „w większości pozytywnymi” recenzjami.
Pomimo że obydwa Battlerite’y radziły sobie całkiem dobrze, z czasem ich popularność zaczęła spadać. Jeszcze w 2019 roku autorzy podjęli więc decyzję o odcięciu od nich „kroplówki” i wydali ostatnią łatkę, a następnie w pełni skupili się na pracy nad swoim następnym dziełem. W tym samym roku w Stunlock Studios zaczął inwestować chiński Tencent, który najpierw nabył 31% udziałów w studiu, a później stał się jego głównym udziałowcem.
W dalszej kolejności na celowniku deweloperów znalazł się gatunek survivalowych gier akcji. V Rising, bo takie miano nosiła multiplayerowa produkcja, która pojawiła się we Wczesnym dostępie na Steamie w maju 2022 roku, szybko zdobyło uznanie graczy. Gra odniosła spektakularny sukces artystyczny oraz komercyjny i cieszyła się „bardzo pozytywnymi” recenzjami graczy.