Shift Up
Południowokoreańskie studio deweloperskie z siedzibą w Seulu. Zespołowi Shift Up rozpoznawalność na całym świecie przyniosła gra RPG akcji z elementami slashera pod tytułem Stellar Blade.
Historia
Dzieje studia Shift Up rozpoczynają się w grudniu 2013 roku. Założycielami firmy byli KyungRip Min oraz Kim Hyung Tae, zaś początkowo jej głównym celem było tworzenie gier mobilnych z myślą o lokalnym rynku.
Pierwsze projekty
Na pierwsze dzieło ekipy, której siedziba mieściła się w Seulu, trzeba było czekać do 2016 roku. Wówczas to na smartfony i tablety trafiła gra Destiny Child, która po dwóch latach pojawiła się również na Zachodzie (aczkolwiek w ocenzurowanej formie).
W 2019 roku Shift Up przystąpiło do swoistej ofensywy i zapowiedziało dwa nowe projekty. Oprócz mobilnego Project Nikke: The Goddess of Victory (później przemianowanego na Goddess of Victory: Nikke), jej portfolio miała zasilić pierwsza konsolowo-komputerowa produkcja, nosząca kodowe miano Project Eve. Na potrzeby tej drugiej firma otworzyła drugą dywizję, czyli Second EVE Studio, która miała zająć się jej tworzeniem.
Project Eve i współpraca z Sony
Pomimo że początkowo Project Eve zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One, we wrześniu 2021 roku ogłoszono, że opisywane studio nawiązało współpracę z Sony Interactive Entertainment. W efekcie to właśnie japoński gigant miał zostać jej wydawcą, a sama gra zmierzała już tylko na PlayStation 5 (i w dalszej perspektywie – potencjalnie również na PC). We wrześniu 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Project Eve zostało przechrzczone na Stellar Blade. Poza tym w grudniu 2022 roku gruchnęła wiadomość o tym, że w Shift Up zainwestował chiński gigant Tencent i wykupił 20% jego akcji, stając się jego drugim największym udziałowcem.
Samo Stellar Blade, które jeszcze przed premierą przyniosło omawianemu zespołowi rozpoznawalność na całym świecie, było grą RPG akcji z systemem walki rodem ze slasherów, zainspirowaną takimi produkcjami, jak NieR: Automata czy God of War. Produkcja przenosiła graczy do postapokaliptycznego świata opanowanego przez potwory i pozwalała im wcielić się w wojowniczkę, która walczyła z tymi maszkarami.
Sukces Stellar Blade i plany na przyszłość
Stellar Blade zadebiutowało na PlayStation 5 w kwietniu 2024 roku. Według serwisu Metacritic, produkcja otrzymała wysokie oceny od branżowych mediów i jeszcze wyższe od samych graczy. Średnia tych pierwszych wynosiła 81/100, z kolei tych drugich – 9.2/10.
Ośmieleni tym sukcesem artystycznym deweloperzy ze studia Shift Up niedługo później zaczęli snuć plany na przyszłość. Te ostatnie obejmowały zarówno przygotowanie wersji na komputery osobiste, jak i opracowanie kontynuacji Stellar Blade. Ponadto autorzy pracowali nad jeszcze jednym, enigmatycznym dziełem. Mowa o Project Witches, będącym multiplatformową produkcją tworzoną z myślą o komputerach osobistych, konsolach i urządzeniach mobilnych, mającą rzucić rękawicę takim hitom, jak Genshin Impact, Honkai: Star Rail czy Fate/Grand Order.