QLOC
Firma polski producent
WWW: https://q-loc.com/
Facebook: https://www.facebook.com/QLOC.studio
QLOC jest polską firmą świadczącą usługi w zakresie przygotowywania lokalizacji gier wideo, testów funkcjonalnych, zapewniania jakości i opracowywania konwersji multiplatformowych produkcji. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Warszawie, a jego prezesem jest Adam Piesiak. QLOC daje zatrudnienie 300 pracownikom. Obszerną listę jego klientów zasilają branżowi giganci pokroju Capcomu, Bandai Namco Entertainment, Rockstar Games czy choćby Ubisoftu. Od 2021 roku QLOC należy do chińskiej firmy Tencent.
Historia
Testowanie gier
Historia firmy QLOC rozpoczyna się w roku 2006, kiedy to Cenega – polski dystrybutor gier wideo – utworzyła Cenega Service Team. Powstały w ten sposób dział lokalizacji i testów miał zajmować się świadczeniem usług tłumaczeniowych, testerskich i programistycznych dla firm zewnętrznych. Z uwagi na fakt, że zespół bardzo szybko zaczął odnosić znaczące sukcesy, w 2009 roku podjęto decyzję o jego formalnym odłączeniu od firmy-matki i przekształceniu w niezależną spółkę QLOC S.A. Stanowisko prezesa objął Adam Piesiak, który w Cenega Service Team pełnił funkcję menedżera lokalizacji. Sama nazwa QLOC powstała z połączenia litery q (ang. „quality”) oraz początku angielskiego słowa „localization” – loc. Powstały w ten sposób „QLOC” miał kojarzyć się z zegarem jako precyzyjnym narzędziem.
W ciągu pierwszego roku działalności QLOC mógł pochwalić się sześćdziesięcioma projektami testerskimi, na czele z tytułami pokroju Street Fighter IV, Resident Evil 5, czy choćby S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci. Kiedy w roku 2010 liczba ta wzrosła do 78, a wśród przetestowanych przez QLOC tytułów pojawiły się kolejne hity (m.in. BioShock 2, Just Cause 2, Mafia II), firma podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu swojej działalności o przenoszenie gier na inne platformy.
Na pierwsze efekty nie trzeba było długo czekać – rok 2011 przyniósł dla QLOC zarówno sukcesy na polu lokalizacji, na czele z przygotowaniem pełnej polskiej wersji językowej The Elder Scrolls V: Skyrim, jak i pierwsze udane konwersje, wśród których na piedestale znajduje się pecetowy port Super Street Fighter IV: Arcade Edition. Nie sposób nie wspomnieć o imponującej liczbie 79 przetestowanych gier.
Rok 2012 stanowił dla firmy naturalną kontynuację tego trendu. QLOC opracował wówczas pecetowy port Street Fighter X Tekken oraz Devil May Cry HD Collection w wersji na konsolę Xbox 360. Z uwagi na fakt, że obie produkcje doczekały się ciepłego przyjęcia ze strony graczy, w 2013 roku firma Capcom powierzyła QLOC-owi przygotowanie DmC: Devil May Cry na komputery osobiste. Należy wspomnieć, że firma odpowiadała również za pecetową konwersję Ace Combat: Assault Horizon, a w tym samym roku pracowała nad 60 projektami testowymi. Zespół lokalizacyjny także miał się czym pochwalić – w portfolio QLOC znalazła się bowiem wysokiej jakości, kinowa polonizacja Grand Theft Auto V.
Rozszerzanie działalności
Kolejny przełom w działalności firmy przyniósł rok 2014 – QLOC dodał do swoich usług projektowanie grafiki, a opracowany przez niego Resident Evil 4 Ultimate HD Edition na PC stał się swego rodzaju pokazem możliwości studia. Listę najważniejszych osiągnięć roku 2015 otwierają z kolei konwersje Tales of Zestiria na PC i PlayStation 4, których opracowanie wymagało dostosowania gry do działania w wyższych rozdzielczościach – wiązało się to z koniecznością stworzenia od podstaw nowych tekstur i portretów postaci). Zestawienie zasila również pecetowy port Dragon Ball: Xenoverse, wzbogacony między innymi o obsługę rozdzielczości 4K, a także konwersja DmC: Devil May Cry Definitive Edition na PlayStation 4 i Xboksa One, opracowana we współpracy z zespołem Ninja Theory.
W roku 2016 stworzona przez QLOC pecetowa wersja Dragon's Dogma: Dark Arisen odniosła nadspodziewany sukces – tytuł został bowiem najszybciej sprzedającą się grą Capcomu na komputerach osobistych. Ponadto pecetowi gracze ciepło przyjęli dopracowane Mortal Kombat XL oraz Dead Rising, które trafiło na PC, PlayStation 4 i Xboksa One.
W 2017 roku QLOC nawiązał współpracę ze studiem Tequila Works, której owocem była gra Rime w wersji na komputery osobiste oraz Xboksa One. Ponadto deweloperzy po raz kolejny potwierdzili, że doskonale radzą sobie z przenoszeniem bijatyk zespołu NetherRealm Studios na PC, o czym świadczyła wysoka jakość przygotowanej przez nich konwersji gry Injustice 2.
Rok 2018 upłynął dla opisywanej firmy przede wszystkim pod znakiem pracy nad zremasterowaną wersją gry Dark Souls, która w maju 2018 roku trafiła na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Produkcja przygotowana w kooperacji z ekipą FromSoftware mogła się pochwalić głównie poprawioną oprawą graficzną, którą wzbogacono o tekstury w wysokiej rozdzielczości, a także udoskonaloną animacją. Całość opracowano w taki sposób, by na PlayStation 4 Pro, Xboksie One X i mocnych komputerach działała w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę.
Choć przygotowanie gry Dark Souls: Remastered w wersji na Nintendo Switch powierzono innemu zespołowi (Virtuos), firma QLOC mogła udowodnić swe umiejętności posiadaczom hybrydowej konsoli japońskiego giganta w 2019 roku, kiedy to do sprzedaży trafiła stworzona przez nią konwersja gry Hellblade: Senua’s Sacrifice. Nieco wcześniej studio przygotowało także grę Tales of Vesperia: Definitive Edition, która zadebiutowała na PC, PlayStation 4, Xboksie One oraz Nintendo Switch. Oprócz tego w 2019 roku deweloperzy po raz kolejny zmierzyli się z opracowaniem pecetowej wersji bijatyki od NetherRealm Studios – tym razem padło na Mortal Kombat 11. W czerwcu 2020 roku gra otrzymała duże rozszerzenie – Aftermath – którego pecetowa konwersja także została opracowana przez QLOC.
Przejęcie przez Tencenta
Latem 2021 roku dowiedzieliśmy się, że firma Tencent nosi się z zamiarem przejęcia 1C Entertainment, czyli firmy-matki studia QLOC. W listopadzie transakcja została przeprowadzona, zaś opisywany zespół trafił pod skrzydła chińskiego giganta.
Pod banderą nowego właściciela QLOC kontynuował dotychczasową działalność. We wrześniu 2022 roku światło dzienne ujrzała opracowana przez niego konwersja gry Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered, przygotowana z myślą o Xboksie One, z kolei rok później pojawiła się gra Mortal Kombat 1, której wersja na komputery osobiste była następnym owocem współpracy QLOC i NetherRealm Studios.