Kylotonn / KT Racing
Firma producent
WWW: https://www.kylotonn.com/en/
Facebook: https://www.facebook.com/Kylotonn-Games-1415419208718686/
Kylotonn jest studiem deweloperskim założonym w 2002 roku przez Romana Vincenta. Firma koncentruje się na tworzeniu gier przeznaczonych na komputery osobiste i konsole stacjonarne, a przez lata jej dzieła zasiliły przede wszystkim katalogi strzelanin FPP, gier akcji oraz wyścigowych. Od 2018 roku studio jest własnością firmy Nacon (Bigben Interactive).
Historia
Początek działalności
Studio Kylotonn zostało założone w 2002 roku przez Romana Vincenta; pierwsze dzieło nowo powstałej firmy ujrzało światło dzienne trzy lata później. Wydany w 2005 roku Bet on Soldier: Krwawy Sport to oryginalna strzelanina FPP, w której gracze brali udział w brutalnym telwizyjnym show. Na tle innych gier tego typu produkcję wyróżniał system hazardowy, pozwalający na obstawianie wyników kolejnych walk. Tytuł spotkał się z na tyle ciepłym przyjęciem ze strony graczy, że w ciągu kolejnego roku studio wydało dwa rozszerzenia – Bet on Soldier: Blood of Sahara oraz Bet on Soldier: Black-out Saigon. 2006 rok to również moment, kiedy Vincent połączył siły z Yannem Tambellinim – byłym członkiem zespołu 4X Studio, który dostarczył popularne Iron Storm.
Na owoce tej współpracy nie trzeba było długo czekać. Rok 2007 przyniósł premierę Speedball 2: Tournament – oryginalnej hybrydy gry akcji i sportowej, będącej swoistą wariacją na temat piłki ręcznej czy footballu amerykańskiego. Kolejne dwa lata upłynęły deweloperom na pracy nad Little Folk of Faery, czyli nietypowej symulacji życia w fantastycznym świecie, wydanej na komputerach osobistych w 2009 roku.
W 2011 roku do sprzedaży trafiło The Cursed Crusade – trzecioosobowa gra akcji osadzona w XII-wiecznej Europie. Produkcja nie spotkała się ze szczególnie ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, zatem nie odniosła większego sukcesu komercyjnego. W latach 2011-2013 autorzy skoncentrowali się natomiast na rozwoju Hunter's Trophy – pierwszoosobowych symulacji myśliwskich, w których gracze mogli próbować swoich sił w polowaniach na dziką zwierzynę zamieszkującą rozmaite zakątki świata (od Europy, po Amerykę i Australię).
Wyścigowa epoka
Rok 2013 natomiast upłynął dla Kylotonn pod znakiem Truck Racera – dynamicznej gry wyścigowej skoncentrowanej na zmaganiach kilkunastotonowych ciężarówek. Jedną z cech charakterystycznych gry był realistyczny model uszkodzeń. W ten sposób firma obrała nową ścieżkę rozwoju, którą miała podążać przez kolejne lata. W 2014 na konsole stacjonarne i komputery osobiste trafił Motorcycle Club, czyli zręcznościowe wyścigi, gdzie – zgodnie z tytułem – gracz stawał na czele klubu motocyklowego.
Wydawcą gry była firma BigBen Interactive, która niedługo później złożyła w ręce deweloperów rozwój serii WRC. Efektem tej decyzji były WRC 5 i WRC 6, wydane kolejno w 2015 i 2016 roku. W 2017 roku ekipa dostarczyła czwartą odsłonę cyklu FlatOut, o podtytule Total Insanity. Zespół mógł się pochwalić dobrze wykonaną pracą – tytuł stanowił swego rodzaju odrodzenie popularnej niegdyś serii, której trzecia część, opracowana przez Team6 Game Studios, nie sprostała wymaganiom fanów. Oprócz tego w 2017 roku studio dostarczyło siódmą odsłonę cyklu WRC.
Przejście pod skrzydła Bigben Interactive
W październiku 2018 roku firma Bigben Interactive poinformowała o zakupie Kylotonn. Ponadto rok 2018 przyniósł premiery gier TT Isle of Man: Ride on the Edge oraz V-Rally 4. Debiut tej drugiej zaburzył kalendarz wydawniczy serii WRC, której ósma część pojawiła się dopiero w 2019 roku. W międzyczasie deweloperzy dostarczyli jeszcze grę FIA European Truck Championship.
Rok 2020 upłynął dla studia Kylotonn pod znakiem premier gier TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 oraz WRC 9. Ponadto wiosną firma Nacon (wcześniej znana jako Bigben Interactive) ogłosiła, że to właśnie Kylotonn zajmie się stworzeniem trzeciego Test Drive Unlimited, czyli Test Drive Unlimited: Solar Crown. Niemniej premiera tego ostatniego była wówczas pieśnią przyszłości. Najpierw bowiem studio Kylotonn dostarczyło gry WRC 10 (2021) i WRC Generations, a także TT Isle of Man: Ride on the Edge 3.
Problemy Test Drive Unlimited: Solar Crown
Test Drive Unlimited: Solar Crown zadebiutowało na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S dopiero we wrześniu 2024 roku. Tytuł nie spełnił oczekiwań fanów – narzekano przede wszystkim na wielkie problemy z wydajnością, model rozgrywki oparty na grindzie, a także na absencję niektórych elementów charakterystycznych dla wcześniejszych odsłon cyklu, na czele z opcją kupowania domów.
W związku z tym niespecjalnie dziwiło, że TDU: Solar Crown doczekało się jedynie „mieszanych” opinii na Steamie i średniej ocen od branżowych mediów, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 49-56/100 (w zależności od platformy). Na domiar złego tytuł nie cieszył się szczególnie dużą popularnością – dość powiedzieć, że w szczytowym momencie w okolicach premiery jednocześnie bawiło się w nim nieco ponad 5000 graczy na Steamie (przy czym liczba jego aktywnych użytkowników na tej platformie szybko zaczęła spadać).
Studio Kylotonn snuło jednak plany na przyszłość. Jeszcze w lutym 2024 roku zapowiedziało gry Endurance Motorsport Series, a także MXGP: The Official Game.