Ice-Pick Lodge
Facebook: https://www.facebook.com/icepicklodge
Niezależne rosyjskie studio deweloperskie działające od 2002 roku. Zespół, którego siedziba mieści się w Moskwie, tworzy oryginalne produkcje przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Najsłynniejszym dziełem firmy jest jej debiutancki projekt, czyli gra Pathologic z 2005 roku.
Historia Ice-Pick Lodge
Pathologic
Firma Ice-Pick Lodge została założona przez Nikolaja Dybowskiego w 2002 roku. Niemal trzy lata później zespół dostarczył swoje debiutanckie dzieło, które ugruntowało jego pozycję w branży gier wideo. Mowa o Pathologic, czyli unikalnej hybrydzie przygodówki, erpega i horroru, wydanej na komputery osobiste w 2005 roku. Na tle podobnych produkcji tytuł wyróżniał się przede wszystkim za sprawą tego, że czas płynął w nim niezależnie od poczynań gracza. Pomimo że projekt nie ustrzegł się wad, odniósł sukces artystyczny i komercyjny.
Tension i Knock-Knock
Na kolejną grę Ice-Pick Lodge trzeba było jednak poczekać kolejne trzy lata. Mowa o Tension, czyli przygodówce wzbogaconej o elementy survival horroru. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych w 2008 roku, a jego sukces pozwolił zespołowi rozpocząć pracę nad kolejnym dziełem. Pracując nad Cargo! Quest for Gravity, deweloperzy utrzymali trzyletni cykl wydawniczy. Tym razem jednak postanowili oddać w nasze ręce grę akcji z elementami przygodówki, w której podróżowaliśmy po nietypowym świecie, gdzie grawitacja nie działała tak, jak powinna. Choć tytuł miał trafić również na inne platformy, ostatecznie pojawił się tylko na pecetach.
Inaczej miały się sprawy w przypadku wydanego dwa lata później Knock-knock, które zadebiutowało na komputerach osobistych, a następnie trafiło również na konsole i urządzenia mobilne. Autorzy zaproponowali nam ciekawy horror, w którym naszym zadaniem było przetrwanie do świtu w nawiedzonym domu. Podobnie jak wcześniejsze dzieła ekipy Ice-Pick Lodge, również Knock-knock przypadło graczom do gustu.
Wielki powrót marki Pathologic
W kolejnych latach twórcy postanowili przypomnieć światu o swoim debiutanckim dziele. W 2015 roku na komputery osobiste trafiła jego zremasterowana wersja, czyli Pathologic Classic HD, na potrzeby której nie tylko gruntownie odświeżono grafikę, lecz również przygotowano od nowa angielską wersję językową.
W międzyczasie, bo w 2014 roku, zapowiedziano Pathologic 2. Wbrew temu, co sugerował tytuł, mowa nie o bezpośredniej kontynuacji pierwszego Pathologic, lecz o kompleksowym remake’u jednej z kampanii dostępnych w tej produkcji, poświęconej postaci chirurga. Projekt odniósł sukces na platformie Kickstarter, a zadebiutował na komputerach osobistych w maju 2019 roku przy akompaniamencie wysokich ocen od graczy i branżowych mediów. Kując żelazo póki gorące, w grudniu 2019 roku deweloperzy wypuścili go na Xboksa One, z kolei w marcu 2020 roku zakończyli pracę nad wersją na PlayStation 4. Ponadto Pathologic 2 doczekało się dodatku pod tytułem Marble Nest, który poświęcono drugiemu z bohaterów oryginalnego Pathologic – naukowcowi Daniiłowi Dankowskiemu.
Rok 2023 upłynął dla Ice-Pick Lodge pod znakiem dwóch premier – przygodówki zatytułowanej Know by Heart oraz eksperymentalnego projektu Franz, wypuszczonego na urządzenia mobilne. W październiku 2024 roku okazało się natomiast, że kolejnym dziełem studia będzie Pathologic 3, czyli remake drugiej z trzech kampanii pierwszego Pathologic, poświęcony wspomnianej już postaci naukowca.