Sukcesy Planetary Annihilation, Knock-knock i ADOM - Przegląd Kickstarterów (03/09/2012)
W najnowszym przeglądzie Kickstarterów omawiamy m.in. sukcesy Planetary Annihilation, Oculus Rift, Knock-knock i ADOM: The Ressurection, Project Giana oraz porażki The Other Brothers i Balance of the Planet. Nie zabrakło również nowych projektów w postaci Two Brothes i GUTS.
Ostatnie miesiące to okres prawdziwego kickstarterowego szaleństwa. Stąd pomysł regularnego cyklu, który pomoże Wam w zorientowaniu się we wszystkim co ciekawego dzieje się na tym serwisie. Znajdziecie tu informacje o nowych projektach, udanych zbiórkach i spektakularnych porażkach.
Rozpoczęte
Zaczynamy tradycyjnie od nowych projektów, które są warte Waszej uwagi. Miniony tydzień był pod tym względem wyjątkowo skromny i w praktyce wystartowały jedynie dwa nowe obiecujące projekty.
Two Brothers
Two Brothers to zręcznościowe RPG pełnymi garściami czerpiące z wczesnych odsłon serii The Legend of Zelda. Gra została zaprojektowana tak, aby zachować klimat produkcji wydawanych na konsolę przenośną GameBoy, ale jednocześnie bez ograniczeń technologicznych, jakie miała ta maszynka. Akcja toczyć się będzie w monochromatycznym świecie fantasy. Wcielimy się w młodego wynalazcę, który podczas krótkiej śmierci klinicznej odkrywa, że zaświaty pełne są kolorów. Postanawia więc wyruszyć na wyprawę mającą na celu odnalezienie kolorów również w świecie żywych. Szykowane są wersje na PC i Xboksa 360. Autor prosi o skromne 6 tysięcy dolarów, a zbiórka dobiegnie końca 27 września. W chwili pisania tego artykułu użytkownicy Kickstartera zadeklarowali już ponad 5 tys. dolarów.
GUTS
Intrygująco zapowiada się również GUTS, którego autorzy muszą do 29 września zgromadzić 60 tys. dolarów. Gra jest turowym taktycznym RPG, które pełnymi garściami czerpie z gatunku roguelike. Akcja toczy się w steampunkowej wersji Dzikiego Zachodu. Jest to debiutancki projekt zespołu Big Men Games. Studio założyli weterani branży, w tym Chris Naga, który ostatnie osiem lat spędził w firmie Blizzard nad systemami walki, umiejętności i run w Diablo III. Co godne pochwały, autorzy wypuścili grywalną wersję alpha, więc każdy może samodzielnie sprawdzić, czy warto wesprzeć ten projekt.
Sukcesy
Przejdźmy teraz do najprzyjemniejszej części przeglądu, czyli listy projektów, których autorom udało się zdobyć potrzebne środki.
Oculus Rift
Dobiegł końca najpopularniejszy Kickstarter ostatnich tygodni, czyli Oculus Rift. Jego organizatorzy prosili o 250 tysięcy dolarów i w ciągu sześciu pierwszych dni udało się zebrać ponad pięć razy tyle. Ostatecznie akcja zamknęła się na sumie ponad 2,4 mln dolarów. Przypomnijmy, że Oculus Rift to zestaw do rzeczywistości wirtualnej, opracowany specjalnie z myślą o graczach. Twórcy obiecują wysoką rozdzielczość obrazu oraz niskie opóźnienie w śledzeniu ruchów głowy. Duża rolę w zapewnieniu sukcesu temu Kickstarterowi odegrało wsparcie pecetowych deweloperów. Wśród nich znalazło się m.in. studio id Software, dzięki czemu do każdego egzemplarza Oculus Rift dołączana będzie gra Doom 3 BFG Edition. Również autorzy Hawken zapowiedzieli, że ich produkcja wykorzysta to urządzenie.
Planetary Annihilation
Planetary Annihilation w szybkim czasie stało się jednym z najpopularniejszych Kickstarterów ostatnich miesięcy. Autorzy prosili o bardzo wysoką sumę 900 tysięcy dolarów, ale okazało się, że nie mieli większych problemów z jej zebraniem. Obecnie licznik na stronie projektu pokazuje ponad 1,1 mln dolarów, a do końca akcji pozostało jeszcze dziesięć dni. Nad tym RTS-em pracują ludzie, którzy odegrali kluczowe role przy produkcji pierwszego Total Annihilation i sukces Kickstartera pokazuje jak bardzo gracze pecetowi pragną zobaczyć duchowego spadkobiercę tego klasyka. Planetary Annihilation zbiera również dodatkowe punkty za ambitne podejście do tematu. Zamiast odtwarzać staroszkolne rozwiązania, studio Uber Entertainment znacząco zwiększyło skalę konfliktu. Starcia rozgrywane będą bowiem w całych układach słonecznych, a jako pola bitewne posłużą wszystkie planety i księżyce. W każdym momencie będziemy mogli płynnie przybliżać i oddalać kamerę, skupiając się na konkretnej potyczce albo uzyskując dostęp do widoku strategicznego.
Project Giana
Sukces odnieśli również autorzy platformówki Project Giana, stanowiącej próbę wskrzeszenia marki The Great Giana Sisters. Ostatecznie udało im się zebrać ponad 186 tysięcy dolarów, czyli sporo więcej niż 150 tys., o które prosili. Twórcom pomogło wypuszczenie grywalnego dema oraz fakt, że w przeciwieństwie do pierwowzoru, który był jedynie klonem Super Mario Bros, gra postawi na bardziej oryginalne klimaty i zaoferuje mechanizmy rozgrywki obracające się wokół przełączania pomiędzy dwoma różnymi rzeczywistościami.
Knock-knock
Długo na zebranie wymaganych 30 tysięcy dolarów musiał czekać dwuwymiarowy horror Knock-knock. Kickstarter ruszył pod koniec lipca, jednak minął ponad miesiąc zanim licznik na stronie przekroczył wspomnianą sumę. Do końca akcji pozostało jeszcze osiem dni, więc autorzy na pewno liczą na więcej. Sukces tego projektu cieszy, gdyż stoi za nim specjalizujące się w nietypowych produkcjach studio Ice-Pick Lodge, które ma na koncie tak zakręcone gry jak Pathologic, Tension czy Cargo! Quest for Gravity. Knock-knock również oferuje masę ciekawych pomysłów. Pokierujemy chłopcem przemierzającym pokoje nawiedzonego domu. Zadaniem gracza zadaniem będzie odpędzanie zjaw i przetrwanie do świtu, a jedyną jego bronią ma być światło. Warto dodać, że aby otrzymać pełną wersję gry wystarczy wesprzeć twórców pięcioma dolarami.
Mercenary Kings
Sukces na Kickstarterze odniosło również studio Tribute Games, założone przez osoby, które pracowały nad Scott Pilgrim vs. The World: The Game. Ich nowy projekt, czyli inspirowana serią Metal Slug strzelanka 2D Mercenary Kings zebrała już wymagane 75 tysięcy dolarów. Do końca akcji pozostało jeszcze dziesięć dni, więc suma te bez wątpienia ulegnie zwiększeniu
ADOM: The Resurrection
Na serwisie Indiegogo sukcesem zakończyła się zbiórka na ADOM: The Ressurection, czyli projekt, który chce wskrzesić najsłynniejszego przedstawiciela gatunku roguelike. Autorowi udało się zebrać ponad 90 tysięcy dolarów, czyli dwukrotnie więcej niż suma, o którą prosił. Co ciekawe twórca zamierza po prostu wznowić prace nad tym leciwym już projektem i po prostu poprawić błędy oraz dodać masę nowych elementów. Nie ma więc mowy o żadnej rewolucji graficznej i zamiast tego potwory wciąż będą wyświetlane jako znaki ASCII. Oczywiście, tego właśnie chcieli najbardziej oddani fani gry.
Tales of Fallen London: The Silver Tree
Zakończyła się również zbiórka na grę Tales of Fallen London: The Silver Tree. Autorzy tego projektu mają powody do zadowolenia. Prosili o 10 tysięcy dolarów i sumę te udało im się uzbierać w raptem dwa dni. Ostatecznie akcja zamknęła się na kwocie ponad 45 tysięcy dolarów. Projekt stanowi eksperyment narracyjny i skoncentruje się na opowiadaniu ciekawej historii za pośrednictwem tysięcy uczestniczących w zabawie osób. Akcja toczyć się będzie w XIII wieku, a gracze wcielą się w emisariuszy wysłanych na dwór Czyngis-chana. Fabuła rozwijana ma być za pośrednictwem setek małych samodzielnych opowieści, na przebieg których wpłyną sami gracze. Temu Kickstarterowi bardzo pomógł fakt, że jego twórcy mają na koncie oparte na podobnych założeniach przeglądarkowe RPG zatytułowane Fallen London, które pokazało, że tego typu podejście do narracji doskonale sprawdza się w akcji.
Jack Houston and the Necronauts
Niemiła niespodzianka spotkała autorów przygodówki Jack Houston and the Necronauts. Początkowo wydawało się, że Kickstarter tego projektu zakończył się sukcesem. Niestety, okazało się, że jeden ze wspierających akcję użytkowników nie wpłacił zadeklarowanych 10 tysięcy dolarów. Na szczęście gracze poratowali twórców i za pomocą serwisu PayPal wyrównali różnicę, dzięki czemu gra zostanie jednak wyprodukowana. Pokonanie tych wszystkich trudności cieszy, gdyż Jack Houston and the Necronauts zapowiada się bardzo obiecująco. Projekt pełnymi garściami czerpie z konwencji pulp i starych filmów fantastycznych, a cała animacja opracowana zostanie metodą poklatkową przy wykorzystaniu pełnych detali figurek.
Porażki
Niestety, miniony tydzień był kolejnym, podczas którego nie obyło się bez porażek obiecujących projektów.
The Other Brothers
Nie powiodło się niestety twórcom The Other Brothers. Porażka tej pecetowej platformówki dziwi, gdyż oferuje ona uroczo rozpikselowaną grafikę 2D utrzymaną w konwencji retro, a wypuszczone filmiki skrzą się humorem. Autorzy prosili o 50 tysięcy dolarów, a użytkownicy serwisu zadeklarowali wpłatę raptem połowy tej sumy. W rezultacie twórcy nie dostali ani grosza. Nie zamierzają się jednak poddawać i szukają innych sposobów sfinansowania produkcji. Jednym z nich jest zbiórka na serwisie Indiegogo.
Balance of the Planet
Gorzką pigułkę rozczarowania musiał też przełknąć Chris Crawford. Pokazuje to, że bycie legendą branży wcale nie gwarantuje sukcesu na Kickstarterze. Twórca prosił o 150 tysięcy dolarów na realizację strategii ekologicznej Balance of the Planet, która miała być duchowym spadkobiercą wydanego w latach 80-tych Balance of Power. Niestety, zaprezentowana przez Crawforda wizja nie potrafiła zainteresować użytkowników serwisu, którzy nie zadeklarowali nawet 10% wymaganej kwoty.