Fool's Theory
Firma polski producent
Polskie studio deweloperskie założone przez doświadczonych twórców – między innymi byłych pracowników CD Projekt RED oraz IMGN.PRO. Debiutancki projekt zespołu, czyli SEVEN: The Days Long Gone, trafił do sprzedaży 1 grudnia 2017 roku.
Historia
Wiedźmińskie korzenie i Seven
Firma została założona w lipcu 2015 roku, pod przewodnictwem Jakuba Rokosza – byłego pracownika CD Projekt RED, który piastował tam stanowisko starszego projektanta questów. Powstały wówczas zespół składał się z weteranów branży – w portfolio jego członków można było znaleźć takie pozycje, jak Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Wiedźmin 3: Dziki Gon, Hard West oraz Kholat. Ekipa bardzo szybko nawiązała współpracę z firmą IMGN.PRO, której owocem miał być jej debiutancki projekt.
Po kilku tygodniach od rozpoczęcia działalności Fool's Theory ujawniło swoje pierwsze dzieło – SEVEN: The Days Long Gone, czyli postapokaliptyczną grę RPG wzbogaconą o elementy skradanki. W grze zaimplementowano rozbudowany system rozwoju postaci, a zabawa toczyła się w otwartych, wielopoziomowych lokacjach podzielonych na strefy. Całość od pierwszych zapowiedzi zwracała uwagę za sprawą oryginalnej mechaniki rozgrywki (nietypowej zwłaszcza ze względu na fakt, że akcję ukazano w widoku izometrycznym) i grafiki wykonanej w technice cel-shading.
Gra SEVEN: The Days Long Gone zadebiutowała na komputerach osobistych 1 grudnia 2017 roku. Produkcja doczekała się umiarkowanie ciepłego przyjęcia – średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media wynosiła 68/100 (według serwisu Metacritic). Jak miało się okazać, na tym nie zakończyła się praca deweloperów nad omawianym projektem, nawet pomimo swoistego „skoku w bok” w postaci współtworzenia darmowej zawartości do gry Divinity: Original Sin II. W marcu 2019 roku SEVEN: The Days Long Gone doczekało się darmowego rozszerzenia zatytułowanego Drowned Past, z kolei w grudniu twórcy dostarczyli rozszerzoną wersję gry, która trafiła na komputery osobiste i PlayStation 4.
The Thaumaturge
Niedługo później autorzy ujawnili, że nawiązali współpracę z firmą 11 bit studios, której owocem będzie gra RPG o kodowej nazwie Vitriol. Kooperacja najwyraźniej przebiegała pomyślnie, gdyż w lutym 2022 roku 11 bit studios ogłosiło, że nabyło 40% udziałów w Fool’s Theory. W czerwcu 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Vitriol, będący największym z dotychczasowych projektów opisywanego zespołu, zabierze nas do znajdującej się pod rosyjskim zaborem Warszawy z początku XX wieku, a jego fabuła będzie obracać się wokół ezoterycznej strony rzeczywistości.
W lutym 2023 roku Fool’s Theory odsłoniło skrywane dotąd karty na temat tego projektu. Okazała się nim produkcja pod tytułem The Thaumaturge, w której gracze mieli wcielić się w Wiktora Szulskiego, czyli tytułowego taumaturga – człowieka potrafiącego nawiązać kontakt z ezoterycznymi istotami znanymi jako Salutorzy i korzystać z ich mocy.
Tytuł zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S; choć początkowo miał zadebiutować 5 grudnia 2023 roku, jego premierę przesunięto na 20 lutego 2024 roku, a potem na 4 marca. Gdy wreszcie się ukazał, spotkał się z dość ciepłym przyjęciem graczy i krytyków.
Co ciekawe, pomimo że akcję The Thaumaturge’a osadzono w alternatywnej wersji Warszawy z początku XX wieku, w dniu premiery tytuł nie otrzymał polskiego dubbingu. Ten ostatni trafił do niego z opóźnieniem, w maju 2024 roku.
Powrót do korzeni – remake Wiedźmina
4 października 2022 roku studio CD Projekt RED ogłosiło swoje plany związane z rozwojem marki Wiedźmin. Jedną z zapowiedzianych gier był projekt Canis Majoris, tworzony przez nieujawnionych wówczas, zewnętrznych deweloperów. Niedługo później, bo w październiku 2022 roku, ogłoszono, że tym tajemniczym tytułem jest Wiedźmin Remake, czyli pełnoprawny remake pierwszej odsłony bestsellerowego cyklu Wiedźmin, tworzony na silniku Unreal Engine 5 właśnie przez Fool’s Theory. Tym samym studio zaliczyło niejako powrót do korzeni, tworząc nową wersję produkcji, która figurowała w portfolio wielu jego założycieli.