IMGN.PRO
WWW: http://imgn.pro
Facebook: https://www.facebook.com/IMGN.PRO/
IMGN.PRO jest polskim wydawcą, dystrybutorem i producentem gier wideo przeznaczonych na komputery osobiste i konsole. Oprócz autorskich produkcji w jej portfolio wydawniczym można znaleźć pozycje tworzone przez inne polskie i zagraniczne studia deweloperskie. Siedziba firmy mieści się w Bielsku-Białej.
Historia
Specjaliści od ciężarówek
Historia IMGN.PRO rozpoczyna się w 2010 roku, kiedy to Bartosz Moskała i Łukasz Kubiak (byli pracownicy TopWare Poland) założyli firmę FonoGames. Pierwszą pozycją, która trafiła na sklepowe półki jej nakładem, było Euro Truck Simulator: International – kompilacja popularnych symulatorów, w której skład wchodziła pierwsza część serii Euro Truck Simulator, a także gry: German Truck Simulator, UK Truck Simulator oraz Bus Driver. W kolejnym roku FonoGames dołączyło do grupy CD Projekt (obecnie CDP), wzmacniając jej portfolio nie tylko prawami licencyjnymi do wyżej wspomnianych gier, lecz także swoim „know-how” w tematach licencyjnych i wydawniczych. Po dwóch latach firma Moskały i Kubiaka odzyskała niezależność oraz zmieniła nazwę na ImagiNation; od tego pochodzi skrót IMGN.PRO, pod jakim znamy ją do dzisiaj.
Rok 2012 przyniósł premierę kolejnego tytułu w katalogu wydawcy – mowa o Euro Truck Simulator 2, którego dystrybucją IMGN.PRO zajęło się nie tylko na terenie Polski, lecz również Słowacji, Czech oraz Węgier, przy wsparciu między innymi cdp.pl czy Techlandu. Następnym krokiem było przygotowanie kickstarterowej kampanii gry Spintires wespół z firmą Oovee Games Studio. Produkcja trafiła do sprzedaży w 2014 roku, zdobywając uznanie branżowych krytyków i samych graczy.
Kholat, czyli moment przełomowy
W 2015 roku firma rozszerzyła swoją działalność o tworzenie autorskich gier. Pierwszą produkcją opracowaną przez IMGN.PRO był Kholat – przygodowa gra akcji w konwencji survival horroru, której fabuła była inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w 1959 roku na Przełęczy Diatłowa w górach Ural. W tajemniczych okolicznościach zginęło tam dziewięciu uczestników wyprawy wysokogórskiej – przyczyny ich śmierci do dzisiaj pozostały niewyjaśnione. Tytuł, wydany na komputery osobiste, a później także na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, nie odniósł co prawda spektakularnego sukcesu, jednak dobre oceny w branżowych mediach oraz zadowalające wyniki sprzedaży pozwoliły firmie spoglądać w przyszłość z optymizmem.
W kolejnych latach IMGN. PRO skoncentrowało się na dostarczaniu do sklepów pozycji przygotowywanych przez inne studia. Jeszcze w 2015 roku wydano dwie takie produkcje – mowa o Thea: The Awakening i The Red Solstice. Pierwsza z nich to oryginalna strategia turowa, która zabierała graczy do fantastycznego świata inspirowanego mitologią słowiańską; druga była strategią taktyczną z elementami RPG, inspirowanej klasykami gatunku pokroju StarCrafta, serii X-COM oraz pozycji spod szyldu Warhammer 40,000.
W 2016 roku IMGN.PRO postawiło na sprawdzoną pozycję – American Truck Simulator, czyli kolejna odsłona popularnego cyklu, miał zapewniony sukces sprzedażowy już w momencie premiery. Prawdziwą ofensywę przyniósł rok 2017 – nakładem firmy z Bielska-Białej w sklepach zadebiutowały cztery produkcje. Pierwszą z nich był Husk, czyli kolejny survival horror, opracowany przez polskie studio UndeadScout. Drugi to The Last Journey – osadzona w kosmosie gra eksploracyjna autorstwa polskiego Sleepless Clinic. Trzecią pozycją na liście było Expeditions: Viking – rozbudowana gra RPG autorstwa zespołu Logic Artists, gdzie gracz wcielał się w potomka wodza klanu Wikingów. Czwartym tytułem było Inner Chains, czyli debiutancki projekt niezależnego polskiego studia Telepath’s Tree; mowa o pierwszoosobowej strzelaninie z elementami horroru, w której gracze trafiali do mrocznego, biomechanicznego świata. Żadna z wyżej wymienionych produkcji nie okazała się jednak sprzedażowym hitem. Poza tym Husk oraz Inner Chains doczekały się wyjątkowo kiepskiego przyjęcia zarówno ze strony recenzentów, jak i graczy (średnie przyznanych im ocen według serwisu Metacritic nie przekroczyły poziomu 45/100).
Firma miała jednak ambitne plany, zwłaszcza że w jej portfolio zagościły potencjalne hity, jak My Memory of Us (dwuwymiarowa przygodówka, dla której źródłem inspiracji były realia Polski pod okupacją niemiecką z okresu II wojny światowej) oraz Seven: The Days Long Gone (postapokaliptyczna gra RPG, cechująca się nie tylko oryginalną oprawą graficzną, ale i unikalną mechaniką z elementami parkouru i skradanki). Pierwsza z nich zadebiutowała w grudniu 2017 roku na komputerach osobistych, a w marcu 2019 trafiła również na PlayStation 4; druga pojawiła się w 2018 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One, z kolei w styczniu 2019 roku zawitała na Nintendo Switch. Obie wyżej wymienione pozycje doczekały się dosyć ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów (średnie przyznanych im ocen otarły się o próg 70/100 w serwisie Metacritic).
W międzyczasie, bo w 2018 roku światło dzienne ujrzało Symmetry, czyli dzieło ekipy Sleepless Clinic, w którym zadaniem gracza była opieka nad zespołem badaczy-rozbitków na obcej, skutej lodem planecie. Ponadto w 2019 roku IMGN.PRO wydało Spintires: Czarnobyl, czyli duże rozszerzenie do popularnego Spintires.
Choć w katalogu wydawniczym IMGN.PRO miały pojawić się jeszcze takie gry, jak BRUCE: The Game (nastrojowa przygodówka utrzymana w cyberpunkowych klimatach) oraz Franko 2 (sequel popularnego polskiego beat’em upa), prace nad tą pierwszą zostały wstrzymane, z kolei proces produkcji tej drugiej rozpoczął się od zera, gdy projekt przejęło inne studio.