Annapurna Interactive
Oddział amerykańskiej firmy Annapurna Pictures zajmujący się wydawaniem i produkcją gier wideo. Annapurna Interactive istnieje od grudnia 2016 roku, a pozycje sygnowane jej logo można znaleźć zarówno na komputerach osobistych oraz konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych.
Annapurna Interactive jako wydawca gier
Pierwsze gry wydane przez Annapurna Interactive ujrzały światło dzienne w 2017 roku. Mowa o What Remains of Edith Finch od ekipy Giant Sparrow, pecetowej i mobilnej wersji gry Flower od zespołu thatgamecompany, a także o pomysłowej produkcji zatytułowanej Gorogoa od studia Buried Signal. W 2018 roku opisywana firma oddała w nasze ręce między innymi grę Florence, nad którą pracował projektant bestsellerowego Monument Valley, a także cieszące się popularnością Gone Home od studia The Fullbright Company (w wersji na Nintendo Switch oraz urządzenia mobilne). Rok 2019 przyniósł natomiast między innymi premierę gry Telling Lies autorstwa Sama Barlowa – twórcy bestsellerowego Her Story.
Ponadto w 2019 roku zaprezentowano światu oryginalny thriller 12 Minutes, przygotowany przez Luisa Antonio. Tytuł zadebiutował w sierpniu 2021 roku, przyciągając uwagę gwiazdorską obsadą; wystąpili w nim bowiem James McAvoy, Daisy Ridley oraz Willem Dafoe. Wcześniej, w 2020 roku, Annapurna Interactive ogłosiła, że zajmie się wydaniem Solar Ash, czyli drugiej po Hyper Light Drifter gry studia Heart Machine.
Wśród wielu produkcji, które w następnych latach wyszły spod wydawniczych skrzydeł Annapurna Interactive, na osobną wzmiankę zasługuje przede wszystkim bestsellerowe Stray. Mowa o przygodowej grze akcji pozwalającej nam wcielić się w kota przemierzającego cyberpunkowe miasto zamieszkiwane przez roboty.
Annapurna Interactive jako producent gier
Pod koniec października 2020 roku Annapurna Interactive ogłosiła, że otworzyła własne studio deweloperskie. W czerwcu 2022 roku poinformowano natomiast, że na czele wewnętrznego zespołu deweloperskiego Annapurna Interactive stanie Chelsea Hash. Jego debiutanckie dzieło to Blade Runner 2033: Labyrinth.
Historia Annapurna Interactive
Początek działalności i dynamiczny rozwój
1 grudnia 2016 roku specjalizująca się w produkcji filmowej, teatralnej i telewizyjnej firma Annapurna Pictures weszła na rynek gier wideo. W powołanej na tę okoliczność dywizji Annapurna Interactive znaleźli się zarówno dotychczasowi pracownicy firmy, jak i osoby, które wcześniej pracowały między innymi w Sony Interactive Entertainment czy Warner Bros. Interactive Entertainment.
Powstaniu firmy towarzyszyło ogłoszenie, zgodnie z którym miała ona skoncentrować się na wydawaniu „osobistych, emocjonalnych i oryginalnych” produkcji od niezależnych studiów deweloperskich. W maju 2020 roku do Annapurna Interactive dołączył Nathan Vella, były prezes studia Capybara Games, mającego w swoim portfolio między innymi gry Might & Magic: Clash of Heroes oraz Below.
Rozpoczęcie produkcji gier wideo
Po blisko czterech latach owocnej działalności, w październiku 2020 roku, firma podała do wiadomości, że otworzyła własne studio deweloperskie. Poszukiwano wówczas pracowników, którzy mieli obsadzić kluczowe stanowiska w zespole. Pierwsze szczegóły na temat debiutanckiego projektu studia poznaliśmy w 2023 roku, kiedy to oficjalnie zapowiedziano grę Blade Runner 2033: Labyrinth – przygodówkę science fiction opartą na licencji Łowcy androidów.
W listopadzie 2023 roku Annapurna Interactive dokonała swojego pierwszego przejęcia. Pod jej skrzydła trafiło południowoafrykańskie studio 24 Bit Games, które wcześniej pomagało twórcom takich projektów jak Gone Home, Neon White oraz Cocoon.
Wielkie problemy
Pod koniec sierpnia 2024 roku firma Annapurna Pictures ogłosiła nawiązanie współpracy z Remedy Entertainment, której owocem miało być Control 2, a także przygotowanie adaptacji marek Alan Wake i Control na potrzeby „filmu, telewizji i innych formatów audiowizualnych”. Co ciekawe, w komunikacie pominięto Annapurnę Interactive. Jak się okazało niedługo później – nie bez powodu.
Nieoficjalne informacje ujawnione przez Bloomberg oraz IGN wskazywały bowiem na to, że za kulisami dosłownie wrzało. Zgodnie z tymi doniesieniami, Annapurna Interactive miało negocjować z Annapurna Pictures przekształcenie w samodzielny byt (roboczo nazwany Verset), który dzieliłby się z Annapurną Pictures przychodami za dotychczasowe projekty, jednocześnie korzystając z prawa do zawierania nowych, własnych umów. Niestety rozmowy te podobno utknęły w martwym punkcie. W międzyczasie samo Annapurna Pictures miało rozpocząć przygotowania do powołania wewnętrznego zespołu zajmującego się projektami z segmentu AAA. Po jego powstaniu Annapurna Interactive miałoby koncentrować się na produkcjach niezależnych.
Z uwagi na fakt, że Annapurna Pictures miało nie przedyskutować tych planów z Annapurna Interactive, w pierwszej połowie września 2024 roku cały zespół tworzący drugą z wymienionych firm złożył wypowiedzenia. Niemniej samo Annapurna Interactive miało nadal funkcjonować i honorować dotychczasowe umowy, działając pod przywództwem Hectora Sancheza. Co prawda wszyscy deweloperzy gry Blade Runner 2033: Labyrinth również zrezygnowali z pracy, jednak projekt miał być kontynuowany.