Napisał Wiedźmina i Cyberpunka 2077, ale dopiero ta gra otwarła mu oczy na tworzenie scenariuszy
Pisarz Jakub Szamałek zdradził w wywiadzie, jaka produkcja ostatecznie pokazała mu możliwości opowiadania ciekawych historii w grach wideo. To tytuł, który nie wszystkim może od razu przyjść na myśl.
Jakub Szamałek jest pisarzem, który przez długi czas był związany ze studiem CD Projekt RED. Współtworzył scenariusze do największych hitów dewelopera, czyli Wiedźmina 3 oraz Cyberpunka 2077. W wywiadzie dla portalu Filmomaniak twórca wspomniał o produkcji, która pokazała mu możliwości tworzenia ciekawych historii poprzez rozgrywkę:
Chodzi o aspekt związany z interaktywnością gry i oddanie całkowitej kontroli konsumentowi. Jako gracz nie jesteś bierny, ale aktywnie działasz: zatem w jaki sposób ja (jako scenarzysta) mogę to wykorzystać? Jak rozpisać historię? Jak użyć elementu interaktywności, by umiejętnie wzbudzać emocje? To są pytania, na które muszę sobie systematycznie odpowiadać. To także zabiera nam pewność, że dana opowieść obroni się w trakcie gry. Otwarte światy oferują nam wątek główny i misje poboczne, więc tak naprawdę nigdy nie wiemy, jak to napięcie będzie przebiegać, bo to gracz staje się swoim własnym reżyserem. Ostatnia pozycja, która otworzyła mi oczy na scenariopisarstwo w grach to mniej znany tytuł, What Remains of Edith Finch. Ta gra udowadnia, że można opowiedzieć mocne historie poprzez gameplay.
We wspomnianej grze młoda kobieta powraca do dawno opuszczonego rodzinnego domu. Poprzez jej oczy gracze poznają historie kolejnych członków rodziny oraz tego jak potoczyły się ich losy. Rozgrywka w każdej opowieści jest na swój sposób inna od pozostałych, co dodatkowo zaznacza indywidualizm niewidzianych na ekranie bohaterów.
To wszystko może składać się na „mocne historie poprzez gameplay”, o czym wspomina w swojej wypowiedzi Jakub Szamałek. Pisarz zaznacza, że gry są wyjątkowym medium poprzez interaktywność i przekazanie sterów graczom, którzy biorą aktywny udział w przedstawianej historii. W przypadku książek albo filmów nie jest to możliwe.
Pełna wersja wywiadu pojawi się już 29 sierpnia na portalu Filmomaniak. W rozmowie Jakub Szamałek opowiada o swoich początkach z pisarstwem, pracy przy scenariuszach do grach wideo oraz jakie to uczucie, gdy duża wytwórnia chce zekranizować twoją powieść.