Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 26 września 2018, 13:52

Czemu twórcy The Walking Dead przegrali? Gorzki upadek Telltale Games

Latami ciężko było znaleźć w kalendarzu miesiąc bez premiery epizodu z jakiegoś projektu Telltale Games. Mimo to studio niedawno rozpoczęło wygaszanie działalności. Patrząc na sposób jego funkcjonowania – można się dziwić, że stało się to tak późno.

Spis treści

Jeszcze parę lat temu, u szczytu swojej chwały, Telltale Games miało w tym samym czasie na tapecie kilka projektów opartych na prestiżowych licencjach. Teraz z całego studia zostało tylko 25 deweloperów, pracujących nad „wypełnieniem zobowiązań wobec zarządu i partnerów”. Dla wielu graczy mógł być to szok, ale wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazywały od dawna, że firma jest w fatalnej kondycji. A jeśli wierzyć doniesieniom zwalnianych przez Telltale Games pracowników, nie ma żadnego powodu, by ktokolwiek za nią tęsknił.

W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że Telltale Games nie dokończy już żadnego z zapowiedzianych projektów. - 2018-09-26
W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że Telltale Games nie dokończy już żadnego z zapowiedzianych projektów.

Koniec

Zacznijmy tę historię od jej finału. 21 września Telltale Games ogłosiło grupowe zwolnienia, obejmujące większość zespołu – rozpoczął się proces zamykania studia. W oficjalnym komunikacie stwierdzono, że decyzja ta jest rezultatem „roku pełnego przeszkód nie do pokonania”, a firma nie zdążyła na czas zmienić sposobu swego funkcjonowania i musi zaprzestać działalności. W jej siedzibie pozostała ekipa 25 osób – zaledwie cień gigantycznego zespołu, liczącego kiedyś ponad 300 deweloperów. Pete Hawley, szef Telltale Games, zakończył swoje oświadczenie słowami: „Z ciężkim sercem patrzymy dziś, jak nasi przyjaciele odchodzą, by rozpowszechnić nasz sposób opowiadania historii w całej branży”.

Szybko jednak okazało się, że firma potraktowała swoich pracowników w niezbyt przyjacielski sposób. Emily Grace Buck, odpowiedzialna za narrację w Batmanie: The Telltale Series i The Walking Dead: The Final Season, ujawniła za pośrednictwem Twittera, że na bruku nagle wylądowało 250 osób, nie otrzymując od studia żadnej odprawy, z ubezpieczeniem zdrowotnym ważnym tylko przez kolejny tydzień. Część z nich była zatrudniona na podstawie umów, które teraz nie pozwalają im ubiegać się o żaden zasiłek. Kolejne szokujące szczegóły podaje serwis The Verge. Według tych informacji deweloperzy dowiedzieli się o zamknięciu Telltale Games tego samego dnia, w którym zostali zwolnieni – dano im trzydzieści minut na zebranie się i opuszczenie budynku. Po weekendzie mogli wrócić na trzy godziny, by odebrać pozostawione w biurach rzeczy. Nie powinno więc dziwić, że byli pracownicy pozwali właśnie swoją firmę.

Czwarty sezon The Walking Dead miał być ostatnią produkcją studia przed przerzuceniem się na nowy, mniej problematyczny silnik. Firma nie zdążyła jednak zmienić się na czas. - 2018-09-26
Czwarty sezon The Walking Dead miał być ostatnią produkcją studia przed przerzuceniem się na nowy, mniej problematyczny silnik. Firma nie zdążyła jednak zmienić się na czas.

Oczywiście zakończenie działalności oznacza, że studio nie stworzy drugiej odsłony Wolf Among Us ani interaktywnej adaptacji serialu Stranger Things. Pod znakiem zapytania stoi także ostatni sezon The Walking Dead – finałem historii Clementine może stać się więc drugi z czterech zapowiedzianych odcinków, zaplanowany na 25 września. Pozostała w studiu grupka deweloperów pracuje bowiem nad animacją Minecraft: Story Mode, realizowaną dla Netflixa. Co w takim razie z pieniędzmi graczy, którzy zapłacili za cały sezon? Na razie nie wiadomo, ale skoro firma jest praktycznie bankrutem, szanse na otrzymanie zwrotów są raczej mizerne. Z drugiej strony – ciągle pojawiają się nowe informacje na temat przyszłości studia i jego gier.

Cześć wszystkim, mamy aktualizację dotyczącą The Walking Dead. Wielu potencjalnych partnerów wystąpiło do nas z propozycją pomocy przy ukończeniu finałowego sezonu. Nie możemy składać żadnych obietnic, ale pracujemy nad rozwiązaniem, które pozwoli ukończyć i wydać w jakiejś formie trzeci i czwarty odcinek.

twitter.com/telltalegames, 24 września

Zasmuciły nas wiadomości o Telltale Games. Studio to stworzyło wiele świetnych gier w przeszłości i zostawiło niezatarty ślad na całej branży. Minecraft: Story Mode wciąż jest realizowane zgodnie z planem. Jesteśmy w trakcie oceniania opcji, które pozwoliłyby nam przenieść uniwersum Stranger Things do świata elektronicznej rozrywki.

Oficjalne oświadczenie Netflixa

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Której gry lub serii Telltale Games najbardziej ci szkoda?

Tales from the Borderlands
5,8%
The Wolf Among Us
37,6%
The Walking Dead
49,8%
Batman: The Telltale Series
2%
Minecraft: Story Mode
1,7%
Inna
3,2%
Zobacz inne ankiety
Czas na zmiany – czy klasyczne przygodówki mają jeszcze rację bytu?
Czas na zmiany – czy klasyczne przygodówki mają jeszcze rację bytu?

Po rozmowie z przedstawicielem Daedalic Entertainment – jednego z największych producentów i wydawców gier przygodowych – zastanawiamy się nad kondycją i ewolucją tego gatunku.

Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach
Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

W 2013 roku proste kwadraty budziły więcej emocji niż postać grana przez Ellen Page. Jak do tego doszło? To efekt burzliwego poszukiwania nowych form narracji w grach.