Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Borderlands 2: Sir Hammerlock's Big Game Hunt Recenzja gry

Recenzja gry 20 stycznia 2013, 11:00

Recenzja gry Borderlands 2: Sir Hammerlock's Big Game Hunt - to bagno nie wciąga

Trzecie rozszerzenie do Borderlands 2 nie miało łatwego zadania - poprzeczka ustawiona przez poprzednie dodatki była dość wysoko. Tragedii co prawda nie ma, ale do zachwytu też daleko.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • jak zwykle mocno rozbudowany dodatek, oferujący kilka godzin zabawy;
  • klimatyczne lokacje;
  • nowy środek lokomocji;
  • sporo premierowych przeciwników;
  • stosunkowo wysoki poziom trudności;
  • miła dla ucha, nastrojowa muzyka.
MINUSY:
  • słabiutka kampania bez polotu, najkrótsza spośród wszystkich dotychczasowych;
  • zmarnowany potencjał bohaterów niezależnych, niezbyt imponujący powrót Claptrapa;
  • nie tak efektowny w kwestii nowego sprzętu, jak poprzednicy.

Po kilku tygodniach oczekiwania, w Internecie zadebiutował trzeci z czterech planowanych add-onów do Borderlands 2. Przygotowaniem Sir Hammerlock’s Big Game Hunt zajęło się studio Triptych Games, czyli ten sam deweloper, który kilka miesięcy wcześniej opracował pierwsze rozszerzenie: Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty. Jak na tle tego poprzedniego dzieła prezentuje się najnowsze DLC? Czy Amerykanom udało się godnie zastąpić firmę Gearbox Software w charakterze producenta dodatkowej zawartości do ubiegłorocznego hitu? Odpowiedź na te pytania nie jest taka oczywista, jak mogłoby się to wydawać.

Dodatek przenosi nas do krainy Aegrus, która umiejscowiona jest w południowej części Pandory. Obszar ten pokrywają mokradła i rozbudowane formacje skalne, przez co poszczególne tereny sprawiają dość ponure, przygnębiające wrażenie. Usiane bagnami terytoria mają specyficzną atmosferę, zwłaszcza, że wędrówkę umilają urozmaicone plemiennymi motywami utwory muzyczne, ale jestem pewny, że nie wszystkim takie klimaty przypadną do gustu. Mnie się akurat podobało, głównie dlatego, że na tle znanych już doskonale lokacji, te nowe prezentują się zaskakująco świeżo i co tu dużo mówić – oryginalnie.

Sir Hammerlock’s Big Game Hunt oferuje szeroki asortyment premierowych oponentów. Już na początku zmagań natkniemy się na budzące respekt Driftery, czyli ogromne stwory, przemierzające leniwie teren na czterech, piekielnie długich odnóżach. Wrogowie Ci mieli, co prawda, swoje pięć minut w dodatku The Secret Armory of General Knoxx do „jedynki”, ale w drugiej odsłonie cyklu były do tej pory nieobecne. Miejscową faunę uzupełniają fruwające i zarazem bardzo wytrzymałe zarodniki, które raz zaatakowane, potrafią napsuć sporo krwi oraz dwie odmiany zwierząt stadnych – Boroki i przypominające skorpiony Scayliony. Oprócz tego w rozszerzeniu sporo czasu poświęcimy na eksterminację piechurów, reprezentowanych tutaj przez różnego rodzaju dzikusów. Rdzenni mieszkańcy krainy Aegrus potrafią być sporym utrapieniem w walkach na krótkim dystansie, ale prawdziwym wyzwaniem okażą się dopiero szamani, określani tutaj (podobnie zresztą jak w Diablo III) mianem Witch Doctorów. To elitarne jednostki tubylców, które w zależności od reprezentowanej klasy, dysponują zupełnie innymi zdolnościami. Na przykład „wampiry” potrafią zmienić się w rój nietoperzy i zapewnić sobie chwilową odporność na ciosy, a podczas tradycyjnego ataku faszerują bohaterów niemożliwą do wymanewrowania czerwoną wiązką ze swojej różdżki. Wysysana w ten sposób energia życiowa regeneruje im zdrowie. Starcie z tymi przeciwnikami to prawdziwy koszmar.

Hammerlock w nowej kampanii wyraźnie zawodzi – autorzy nie mieli pomysłu, jak dobrze wykorzystać znanego już z pierwowzoru bohatera. - 2013-01-20
Hammerlock w nowej kampanii wyraźnie zawodzi – autorzy nie mieli pomysłu, jak dobrze wykorzystać znanego już z pierwowzoru bohatera.

Te oraz inne atrakcje sprawiają, że dodatek charakteryzuje się zaskakująco wysokim poziomem trudności. Co prawda rozszerzenie dedykowane jest doświadczonym bohaterom (trzydziesty poziom postaci jest wymagany na starcie), ale nawet dobrze rozwinięty i uzbrojony po zęby Vault Hunter nie jeden raz będzie zmuszony uznać wyższość wrogów. Ciężko traktować to jako wadę, nie zmienia to jednak faktu, że poprzednie DLC były mniej stresogenne.

Do mocnych stron dodatku nie można za to zaliczyć części fabularnej. Studio Triptych Games nie popisało się w tej kwestii już przy okazji swojego pierwszego rozszerzenia (Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty), ale teraz możemy śmiało mówić o kompletnej porażce. Historyjka kręci się wokół planu sklonowania Przystojnego Jacka, a celem bohatera jest sprawienie, by ów plan spalił na panewce. Zadanie sprowadza się do zniszczenia kilku pojemników zawierających DNA nieżyjącego już szefa Hyperionu, a także unicestwienie inicjatora całego zamieszania, profesora Nakayamę. Autorzy postawili przed graczem wzniosły cel, ale zapomnieli przy tym nadać odpowiedniej głębi całej opowieści, w rezultacie w ogóle nie czuje się, że bierzemy udział w jakiejś większej przygodzie.

Walka z szamanami potrafi być męcząca, a z „wampirami” wręcz irytująca. - 2013-01-20
Walka z szamanami potrafi być męcząca, a z „wampirami” wręcz irytująca.

Scenariusza nie uratowali niestety bohaterowie niezależni, w tym Claptrap, który dał o sobie znać po dłuższej nieobecności. Niewiele dobrego można też powiedzieć o samym Hammerlocku, który powinien – przynajmniej w teorii – napędzać całą opowieść. Znany z pierwowzoru myśliwy jest kompletnie nijaki, a po wykazaniu szczątkowej aktywności w pierwszej fazie rozgrywki, potem robi już wyłącznie za słup ogłoszeniowy z kolejnymi zadaniami.

Scaylion – jeden z premierowych przeciwników. - 2013-01-20
Scaylion – jeden z premierowych przeciwników.
Recenzja gry Borderlands 2: Sir Hammerlock's Big Game Hunt - to bagno nie wciąga - ilustracja #2

Budzących respekt Drifterów mieliśmy okazję spotkać już w The Secret Armory of General Knoxx, czyli trzecim dodatku do pierwszego Borderlands. To jeden z bardziej udanych tworów w bestiariuszu gry, dlatego z radością przywitałem ich powrót. Słabym punktem poruszających się na czterech długich odnóżach gigantów jest głowa i to na niej należy się skupić podczas nierównej walki.

Główny wątek fabularny składa się z raptem pięciu zadań, ale niewielka ich liczba może być myląca. Co prawda dodatek ustępuje w długości kampanii poprzednim DLC, ale poszczególne zadania są stosunkowo obszerne, nierzadko wymagają przebiegnięcia przez lokację z jednego końca na drugi, a wędrówka – ze względu na wymagające starcia – do szybkich w tym dodatku nie należy. Nieobowiązkowych zadań pobocznych jest dwanaście, przy czym niektóre z nich zajmą nam sporo czasu – w jednej z misji należy znaleźć dużą liczbę nieoznaczonych na mapie jaj, w innej z kolei trzeba ubić przeróżne stwory według podanego klucza, co sprowadza się do żmudnego ich poszukiwania w całym Aegrus. Generalnie na brak zajęć nikt tu narzekać nie będzie, choć kiepska kampania wyraźnie psuje końcowy efekt – można było z tego wszystkiego wycisnąć znacznie więcej. Na koniec warto dodać, że wzorem poprzednich rozszerzeń, po ukończeniu przygody otwiera się dostęp do scenariusza raidowego dla doświadczonych śmiałków, z wymagającym bossem do ubicia. Gracze polujący na kryształy Seraph, które pojawiły się po raz pierwszy w Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty i są niezbędne do zakupienia unikatowego asortymentu, przywitają nowe wyzwanie z otwartymi ramionami.

Lokacjom trudno odmówić klimatu, nawet wtedy, gdy autorzy kopiują samych siebie. Ten ogromny szkielet można było podziwiać już w pierwszym dodatku. - 2013-01-20
Lokacjom trudno odmówić klimatu, nawet wtedy, gdy autorzy kopiują samych siebie. Ten ogromny szkielet można było podziwiać już w pierwszym dodatku.

W grze uświadczymy też premierowy środek transportu – ślizgacz z napędem śmigłowym. Jest on równie zwrotny i szybki co poduszkowiec z pierwszego dodatku, a dzięki mniejszym rozmiarom, łatwiej nim manewrować na ograniczonej przestrzeni, np. w jaskiniach obecnych w Scylla’s Grove. Pojazd dostępny jest tylko w dwóch spośród pięciu nowych lokacji, a wyposażyć można go w rakiety powodujące korozję, miotacz ognia lub pociski elektryczne – do wyboru, do koloru. Próbę poszerzenia oferty maszyn stojących w wirtualnym garażu należy oczywiście docenić, choć łódka nie jest w tym DLC tak przydatna, jak samochody w Mr. Torgue’s Campaign of Carnage, a tam przecież nowych wehikułów w ogóle nie uświadczyliśmy.

W grze nie mogło zabraknąć starć z innymi łódkami. - 2013-01-20
W grze nie mogło zabraknąć starć z innymi łódkami.

Ostatnie rozszerzenie do Borderlands 2 ma dwa oblicza. Z jednej strony oferuje sporo nowości – ciekawe lokacje, jakże odmienne od tego, co oferowano nam do tej pory, czy bogaty garnitur nie widzianych wcześniej przeciwników, którzy nie są przefarbowanymi modelami oponentów z podstawki. I to liczy się na plus. Z drugiej jednak strony totalnie zawodzi sama kampania, nie dość, że krótsza, to na dodatek kompletnie nijaka. W bezpośrednim zestawieniu wszystkich trzech add-onów, Sir Hammerlock’s Big Game Hunt prezentuje najniższy poziom. W niczym nie zmienia to jednak faktu, że gracze zastanawiający się nad kupnem tego DLC, powinni wziąć go pod uwagę. Bez względu na wyraźnie słabszą formę firmy Triptych Games, nadal jest to produkt wart swojej ceny, ośmieszający – co zwykłem już podkreślać wcześniej – innych wydawców gier, próbujących wcisnąć mniejsze dodatki za podobne pieniądze. Polowaniom u boku sir Hammerlocka mówię więc „tak”, choć jednocześnie dodaję „mogło być lepiej”.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja w przygotowaniu. Gra, którą kocha się pomimo wad
STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja w przygotowaniu. Gra, którą kocha się pomimo wad

Recenzja gry

Po latach oczekiwań STALKER 2: Heart of Chornobyl w końcu ponownie zaprasza do czarnobylskiej Zony. Ogrom i surowe piękno tego świata miażdży większość innych open worldów, ale sequel ugina się też pod ciężarem błędów i niedoróbek technicznych.

Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a
Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a

Recenzja gry

Po zeszłorocznej porażce Call of Duty wraca do formy w Black Ops 6. Nowa odsłona błyszczy zupełnie nową mechaniką poruszania się, która rządzi w multiplayerze, i kompletnie zaskakuje paroma motywami w kampanii fabularnej. I jeszcze jest w Game Passie!

Recenzja gry Silent Hill 2 - w nowym wydaniu znaczna część magii bezpowrotnie uleciała
Recenzja gry Silent Hill 2 - w nowym wydaniu znaczna część magii bezpowrotnie uleciała

Recenzja gry

W niespokojnych snach widzę tę grę, Silent Hill 2. Obiecałeś, że pewnego dnia stworzysz jej remake i pozwolisz poczuć to, co przed laty. Ale nigdy tego nie zrobiłeś, a teraz jestem tu sam i czekam w naszym specjalnym miejscu...