Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 27 grudnia 2000, 19:11

autor: Janusz Burda

Dogs of War - recenzja gry

Dogs of War mogą stanowić ciekawą pozycję na rynku strategii 3D. Nie są typowym powieleniem znanych standardów, wnoszą coś nowego. Może właśnie dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Dogs of War to najnowsza produkcja zespołu Silicon Dreams. Grę tą można zakwalifikować do RTS'ów, chociaż sami autorzy wolą aby ją bardziej kojarzono z nowopowstałym typem Action Tactical. W Dogs of War mamy do dyspozycji trzy grupy, każda z nich próbuje opanować bogatą w minerały planetę Primus IV. Pierwszą z nich stanowią górnicy, którzy przybyli na planetę z Ziemi i wydobywają bardzo cenny surowiec SL18. Kiedy na rodzimej planecie zorientowano się, że SL18 ma rzeczywiście dużą wartość, zaczęto zmuszać górników do coraz cięższej pracy, nie martwiąc się przy tym o ich własne potrzeby. W końcu miarka się przebrała i górnicy postanowili sprzeciwić się ciemiężycielowi i ogłosili niepodległość. Drugą grupę stanowią oddziały z Ziemi tzw. Imperial Order, które zostały wysłane na Primus IV w celu zaprowadzenia porządku. Są oni bardzo zaawansowani technologicznie, nie posiadają jednak przewagi liczebnej, jak ma to miejsce w przypadku górników. Ostatnia grupa, którą można grać dopiero po ukończeniu gry dwiema pierwszymi to Mantai, rdzenni mieszkańcy planety. Nie są oni zadowoleni z obecności ludzi i starają się im jak najbardziej utrudnić życie. Są to potężne jaszczury i używają jedynie naturalnych sposobów ataku czyli np. swoich ostrych zębów.

Gra przeznaczona została głównie dla tych którzy lubią strategie 3D. Grafika i efekty wizualne stoją na naprawdę wysokim poziomie, np. jadące pojazdy wzbijają tumany kurzu, bardzo ładnie wygląda woda, itd. Minusem według mnie jest sposób ograniczenia terenu na którym toczy się akcja. Można powiedzieć że został on wycięty foremką do ciasta. Jeżeli dojedziemy do krawędzi lub damy widok na pole akcji z bardzo daleka, to widzimy że teren nagle się urywa i że jest to naprawdę taki prostokątny placek zawieszony w przestrzeni. Wydaje mi się iż można było zastosować jednak nieco dyskretniejszy sposób ograniczenia terenu działań. Jak w większości tego typu gier głównym zadaniem gracza jest przetrwanie. Każda z grup ma swoje mocne i słabe strony. Należy tak je wykorzystać, aby doprowadzić do własnego zwycięstwa. Dogs of War nie wydobywamy surowców, zostajemy umieszczeniu bezpośrednio w centrum walki ze wszystkimi potrzebnymi jednostkami. Po zakończeniu walki wszystkie nasze jednostki zostają przeniesione do następnej misji, niestety dzieje się to bez zdobywania dodatkowego doświadczenia. Bardzo ważne jest zastosowanie odpowiedniej taktyki, atak na przeciwnika przeważającą ilością jednostek nie zawsze przyniesie pożądany efekt.

Mówiąc o grach 3D należy wspomnieć o możliwościach interface'u odpowiedzialnego za sterowanie. Jest to bardzo istotny składnik tego typu gier, gdyż np. zły system kamer może całkowicie popsuć grywalność gry. W Dogs of War obsługa gry myszką jest bardzo intuicyjna, a jeżeli chodzi o system kamer to mamy do dyspozycji: zoom, obroty, przesuwanie na boki oraz w górę i w dół. Pozwala to na dobranie dowolnego widoku pola akcji w zależności od upodobań grającego. Mamy także możliwość własnoręcznego kontrolowania poszczególnych jednostek w trybie TPP. Bardzo ciekawie został rozwiązany wtedy problem celowania. Jako celownik służy graczowi ekran minimapy. Bardzo korzystne jest zapoznanie się z tutorialem znajdującym się w grze. Dzięki niemu w łatwy sposób możemy zapoznać się z jej wszystkimi możliwościami, zarówno tymi typowymi znanymi z innych tego rodzaju pozycji jak i wprowadzonymi nowościami i ulepszeniami.

Warto też wspomnieć nieco o oprawie dźwiękowej. Wszystko brzmi naprawdę świetnie. Realistyczne wybuchy czy też odgłos jadących czołgów. Podobnie jest z muzyką, została odpowiednio dobrana i nie jest nudnym tłem które ma się ochotę wyłączyć po pewnym czasie, jest dynamiczna, pasująca do sytuacji i często się zmienia.

Wydaje mi się że Dogs of War mogą stanowić ciekawą pozycję na rynku strategii 3D. Nie są typowym powieleniem znanych standardów, wnoszą coś nowego. Może właśnie dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej. Co prawda nie ustrzeżono się kilku wad, ale cóż, nikt nie jest idealny.

STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja w przygotowaniu. Gra, którą kocha się pomimo wad
STALKER 2: Heart of Chornobyl - recenzja w przygotowaniu. Gra, którą kocha się pomimo wad

Recenzja gry

Po latach oczekiwań STALKER 2: Heart of Chornobyl w końcu ponownie zaprasza do czarnobylskiej Zony. Ogrom i surowe piękno tego świata miażdży większość innych open worldów, ale sequel ugina się też pod ciężarem błędów i niedoróbek technicznych.

Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a
Recenzja Call of Duty: Black Ops 6 - dobry kandydat na najlepszego współczesnego COD-a

Recenzja gry

Po zeszłorocznej porażce Call of Duty wraca do formy w Black Ops 6. Nowa odsłona błyszczy zupełnie nową mechaniką poruszania się, która rządzi w multiplayerze, i kompletnie zaskakuje paroma motywami w kampanii fabularnej. I jeszcze jest w Game Passie!

Recenzja gry Silent Hill 2 - w nowym wydaniu znaczna część magii bezpowrotnie uleciała
Recenzja gry Silent Hill 2 - w nowym wydaniu znaczna część magii bezpowrotnie uleciała

Recenzja gry

W niespokojnych snach widzę tę grę, Silent Hill 2. Obiecałeś, że pewnego dnia stworzysz jej remake i pozwolisz poczuć to, co przed laty. Ale nigdy tego nie zrobiłeś, a teraz jestem tu sam i czekam w naszym specjalnym miejscu...