Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Yesterday Origins - poradnik do gry

Yesterday Origins - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins

Ostatnia aktualizacja: 23 września 2019

W rozdziale piątym jako John przemierzasz paryskie katakumby - Twoim celem jest odnalezienie ukrytej tu przed wiekami "Rozprawy o ciele". Zadanie to można podzielić na trzy etapy:

Odsuń kratę zagradzającą przejście

Znalazłszy się przy wejściu do paryskich katakumb, porozmawiaj z zaangażowaną wam do pomocy przez Borysa dziewczyną o ksywce Kret (jeśli chcesz wyczerpać wszystkie opcje dialogowe, na samym końcu porusz kwestię zapłaty). W efekcie obaj bohaterowie otrzymają niezbędne do poruszania się po podziemiach latarki czołowe, o których jakoś zapomnieli.

Jeśli chcesz poznać kolejne szczegóły dotyczące Johna, kliknij jego ikonkę w ekwipunku.

Obserwacja Johna:

  • latarka na czole;
  • plecak;
  • prawy (z perspektywy gracza) but (w pozycji z boku).

Kiedy dotrzecie do miejsca, gdzie występuje znak Y, rzuć okiem na postument po prawej z inskrypcją u góry i symbolem Y u dołu, pozostawiony tam dla Yago przez następców Fergusa.

Następnie przyjrzyj się kracie uniemożliwiającej przejście dalej - Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins - Yesterday Origins - poradnik do gry

Następnie przyjrzyj się kracie uniemożliwiającej przejście dalej. Zwróć uwagę na zabezpieczający ją po skosie pręt, którego nie da się oderwać od kraty gołymi rękoma. Za pomocą posiadanego haka do wspinaczki, odłącz go od kraty, manipulując przy górnym i dolnym zacisku (przy jego końcach). Niestety - kraty nadal nie da się przesunąć.

Przyjrzyj się zatem jednemu z wiszących obok kościotrupów - przy aktywnym punkcie na czaszce użyj na nim otrzymanego od dziewczyny lasera. John wsadzi go szkieletowi do nosa i okaże się, że wiązka z lasera wskazuje pewien punkt na ziemi.

Zmocz grunt wokół niego wodą z posiadanej butelki, a hakiem usuń ziemię wokół - Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins - Yesterday Origins - poradnik do gry

Zmocz grunt wokół niego wodą z posiadanej butelki, a hakiem usuń ziemię wokół. Następnie pozyskanym przed chwilą prętem wysuń wystający z podłoża trzpień. Teraz wyjmij kościotrupowi z nosa laser i w ten sam sposób co poprzednio wetknij go w nozdrza drugiemu z wiszących szkieletów. Powtórz całą operację - woda, hak, pręt - z kolejnym ujawnionym na ziemi punktem, po czym na bocznym otworze któregoś z trzpieni użyj oderwanego od kraty pręta. Po jej odsunięciu maszeruj dalej (nie zapomnij wyjąć szkieletowi lasera z nosa).

Dostań się na drugą stronę studni

Znalazłszy się nad otworem wielkiej studni (zwróć uwagę na znak na jej dnie), powinieneś przedostać się na drugą stronę - niestety, kładka jest połamana. Musisz wymyślić jakiś sposób pokonania przepaści.

Zauważ cztery grube żelazne pierścienie mocno przytwierdzone do muru nad resztkami kładki - Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins - Yesterday Origins - poradnik do gry

Zauważ cztery grube żelazne pierścienie mocno przytwierdzone do muru nad resztkami kładki. Użyj na jednym z nich posiadanej liny - w ekwipunku pojawi się informacja o możliwej wspinaczce. Dostrzeż też dwie pochodnie przymocowane na ścianach tuż przy wejściu oraz jedną pochodnię leżącą (po lewej) na fragmencie podestu nad przepaścią. Weź ją i wróć do miejsca, gdzie siedzi Borys.

Przejdź w prawo i na zbliżeniu tunelu, które pojawia się po kliknięciu w tym miejscu na kościany mur, użyj lasera, by przywołać waszą przewodniczkę (jeśli nie masz lasera w ekwipunku, oznacza to, że nadal siedzi on w nosie kościotrupa.

Obserwacja dziewczyny zwanej Kretem:

  • tatuaż w kształcie asa kier nad prawą (z perspektywy gracza) piersią;
  • lewa dłoń (w pozycji z boku);
  • lewe ramię (w pozycji z boku);
  • kolczyk w lewym uchu (w pozycji z boku);
  • tatuaż z prawej strony karku (w pozycji z boku);
  • prawy but (w pozycji z boku).

Porozmawiaj z dziewczyną na wszystkie tematy, na końcu wspominając o studni - niestety, uzna ona pomysł Johna za niebezpieczny. Ten sam efekt uzyskasz (za drugim razem wystarczy kliknąć kościaną ścianę po prawej), gdy użyjesz na niej ikonki wspinaczki, w obu przypadkach dowiesz się, że Kret musi widzieć, co znajduje się pod nią. (Jeśli wcześniej zadasz jej trzy irytujące pytania związane z jej pracą przewodniczki - rozwinięcie tematu katakumb - otrzymasz osiągnięcie Głupie pytania).

Wróć do Borysa i przyjrzyj się swojemu oryginalnemu kumplowi.

Obserwacja Borysa:

  • latarka na czole;
  • napis na koszulce;
  • znamię na prawym (z perspektywy gracza) policzku (w pozycji z boku).

Porozmawiaj ze swoim koleżką na wszystkie tematy - koniecznie wyczerp kwestię latarki i zapalniczki. Następnie użyj na nim zabranej znad studni pochodni - jeśli pogadałeś z nim o latarce i zapalniczce, zgodzi się teraz pożyczyć swój skarb Johnowi. Zdobywszy zapalniczkę, maszeruj nad przepaść. Rzeczoną zapalniczką zapal obie pochodnie przy wejściu, a na koniec tę podniesioną z ziemi, którą ciśnij w głąb studni (w zbliżeniu na tę ostatnią trzeba użyć kombinacji pochodnia plus zapalniczka). W ekwipunku pojawi się informacja o studni.

Wróć do tunelu i przywołaj przewodniczkę - ponownie porusz temat studni albo użyj na dziewczynie ikonki wspinaczki (lub ikonki studni). Kiedy Kret stworzy z liny poręcz pozwalającą przejść dalej, kliknij strzałkę przy wejściu naprzeciwko, by John przedostał się na drugą stronę.

Zdobądź księgę

Trafisz do miejsca, gdzie niewątpliwie ukryta jest księga, musisz tylko się do niej dostać. (Jeśli chcesz zobaczyć wszystkie wcielenia Johna Yesterdaya, przejrzyj się kilkakrotnie w lustrze po lewej). Najpierw podejdź do stolika po prawej. Zabierz stojącą na nim po prawej lampę. Następnie przesuń widok tak, by aktywny punkt pojawił się na szufladzie - otwórz ją i wyjmij z niej rolkę pergaminu. Oczywiście przeczytaj go.

Wreszcie zainteresuj się czymś w rodzaju pomnika usytuowanego w centrum ekranu - Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins - Yesterday Origins - poradnik do gry

Wreszcie zainteresuj się czymś w rodzaju pomnika usytuowanego w centrum ekranu. Zapal stojące wokół niego świece, przeczytaj wyryty u góry napis i przyjrzyj się metalowej okrągłej płytce poniżej cytatu. Nałóż na nią medalion Yago, ale nic się nie zadzieje.

(Jeśli po zapaleniu świec przy pomniku, kliknąwszy strzałkę w dole ekranu, wrócisz do poprzedniej lokacji i stojąc przy prawym przejściu, zapalisz zapalniczką dwie kolejne, w tym miejscu aktywne już pochodnie na ścianie - z lewej i prawej strony tegoż przejścia, otrzymasz osiągnięcie Niech stanie się światłość).

Przyjrzyj się zatem w ekwipunku zabranej ze stołu lampie - obróć ją do siebie spodem i użyj na nim haka. Okaże się, że na dnie lampy znajduje się symbol Y - połącz z nim otrzymany od Scarpetty medalion Yago. Następnie w zbliżeniu przyłóż lampę z symbolem do płytki na pomniku.

(Za wydostanie się z katakumb otrzymasz osiągnięcie Katakumby. Jeśli zbadałeś wszystkie aktywne punkty w katakumbach: na postaciach, obiektach i przedmiotach - również w ekwipunku, otrzymasz osiągnięcie Pan podziemi).

Znalazłszy się w piwnicy, kliknij leżącego naprzeciwko Johna Borysa - bohater upewni się, że przyjaciel żyje. Kliknij też siedzącego na fotelu inwalidzkim starca - Yesterday zorientuje się, że w pomieszczeniu jest ktoś jeszcze. Sprawdź również beczki w prawym dolnym rogu ekranu.

Obserwacja Johna:

  • zaklejone usta;
  • lewa (z perspektywy gracza) kieszeń spodni (w pozycji z boku);
  • węzeł na opasce na oczach (z tyłu głowy);
  • związane ręce (z tyłu);
  • związane stopy (w pozycji z prawego boku).
Na koniec zajmij się leżącą obok Johna skrzynką z narzędziami - Rozdział piąty - katakumby | Yesterday Origins - Yesterday Origins - poradnik do gry

Na koniec zajmij się leżącą obok Johna skrzynką z narzędziami. Otwórz ją i wybierz to najbardziej rokujące, czyli korkociąg (przesuń widok, by aktywny punkt pojawił się właśnie na nim). W ekwipunku obróć w zbliżeniu korkociąg tak, by dało się wysunąć ostrze, po czym użyj go na Johnie (w widoku na jego związane ręce).

Porozmawiaj ze starcem na wszystkie tematy, przeprowadź też kolejne rozmowy rozwijające fabułę - dokonywane wybory opcji dialogowych nie mają wpływu na przebieg akcji.