Valorant: Haven - mapa, callouts dla obrońców i atakujących Valorant poradnik, solucja Ostatnia aktualizacja: 15 czerwca 2020 9898 Następna Mapy Haven - porady Poprzednia Mapy Wszystkie mapy, callouty i porady Z tego rozdziału poradnika do gry Valorant Gracz dowie się, jak skonstruowana jest mapa Haven, jak na niej grać, jakie są najważniejsze miejsca dla drużyny obrońców i atakujących oraz jakie są callouts, czyli krótkie nazwy poszczególnych lokacji, których używa się w trakcie rozgrywki. Haven to jedna z map dostępnych w grze Valorant. Jest wyjątkową mapą, ponieważ jako jedyna posiada trzy możliwe miejsca podłożenia Spike'a, a więc daje to drużynie atakującej znacznie więcej możliwości na wygranie rundy. Haven punkt A - istotne miejsca dla obrońcówHaven punkt A - istotne miejsca dla atakującychHaven punkt B - istotne miejsca dla obrońcówHaven punkt B - istotne miejsca dla atakującychHaven punkt C - istotne miejsca dla obrońcówHaven punkt C - istotne miejsca dla atakujących Haven punkt A - istotne miejsca dla obrońcówGrając w roli obrońcy na punkcie A na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a A w grze Valorant. A LongA Long to pierwsze z istotnych miejsc dla obrońców na mapie Haven, które prowadzi do miejsca podłożenia Spike'a. Drużyna atakująca może pojawić się w A Lobby i szturmować na tę pozycję lub przejść na A Short. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie A Long i patrzy w kierunku A Lobby, gdzie może pojawić się potencjalny przeciwnik. W razie zagrożenia Gracz może schować się za cegły widoczne z lewej strony lub wycofać się na punkt A. A Tower (Heaven)A Tower (Heaven) to najlepszy punkt obserwacyjny dla snajperów. Z Tego miejsca możesz z powodzeniem bronić całego punktu podłożenia Spike'a jednak jesteś narażony na ataki od strony schodów prowadzących na wieżę. Warto także pamiętać, że jeśli atakujący ma w drużynie Sage zapewne zasłoni ona widoczność z okna Kulą Bariery. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie A Tower (Heaven). Z tego miejsca może obserwować dwa przejścia: A Long oraz A Short. Co więcej, przechodząc w lewą stronę i stając w rogu, Gracz może sprawdzić co dzieje się po prawej stronie wieży. Na pozycję A Tower prowadzą schody, którymi przeciwnik może zakraść się za Twoje plecy i wykonać atak z zaskoczenia. Haven punkt A - istotne miejsca dla atakującychDrużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a A na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: A Long oraz A Short. Każda akcja na punkt A będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dymne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu A już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik. A LobbyA Lobby to jedno z istotnych miejsc dla drużyny atakującej skąd mogą dostać się na punkt podłożenia Spike'a A. Z tego małego pomieszczenia prowadzą 3 wyjścia: jedno na miejsce odrodzenia drużyny atakującej, drugie na A Long i trzecie na A Short. Przechodząc przez punkt A Lobby zwróć szczególną uwagę na przeciwników, którzy mogli zająć dogodną pozycję strzelecką w dalszej części A Long - w miejscu, w którym skierowana jest postać na powyższym obrazku. Chcąc przejść na A Short warto zasłonić widoczność od prawej strony lub użyć oślepienia. A ShortA Short to jedno z głównych przejść, którym drużyna atakująca może dostać się na miejsce podłożenia Spike'a w punkcie A. Wchodząc na punkt A od tej strony warto pamiętać o kilku istotnych rzeczach - przeciwnicy mogą znajdować się na skrzynkach, chować się za skrzyniami na środku, patrolować teren z A Tower (Heaven) oraz kryć się na A Long. Jeśli atakujecie punkt A od strony A Short upewnijcie się, że korytarz jest czysty, a wychodząc na otwarty teren użyjcie dodatkowych zasłon lub umiejętności oślepiających. Jeśli w drużynie przeciwnej znajduje się Jett, Raze lub Sage mogą oni zając pozycję na skrzyniach i atakować z wysokości. Warto także zasłonić widoczność obrońcy, który na pewno zajął punkt na A Tower (Heaven). A LongA Long to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a A na mapie Haven. W odróżnieniu od wcześniej opisywanej drogi prowadzącej od strony A Short, zapewnia ona atakującym nieco więcej miejsca i swobody. A Tower (Heaven) oraz A Site jest dobrze widoczny i łatwo zasłonić widoczność z tych punktów. Atakując punkt A od strony A Long należy zwrócić szczególną uwagę na okno A Tower - jest to najlepsza pozycja strzelecka dla obrońców. Jeśli macie w drużynie Sage - zasłońcie widoczność z okna solidną ścianą lodu. Przydatne będą także zasłony dymne i oślepienia. Wchodząc na punkt A miejcie na uwadze fakt, że przeciwnicy mogą chować się we wnękach po prawej i lewej stronie jak i stać na skrzyniach. Jeśli macie w drużynie Cypher i chcecie atakować A Long możecie skorzystać z bardzo prostego tricku z umiejętnością Spycam (Kamera Szpiegowska). Stojąc przed A Lobby można wejść na kwietnik a następnie podskoczyć i umocować kamerę na jednej z gałęzi. Po przełączeniu się na widok z kamery widać dokładnie, czy przeciwnicy zajęli pozycję obronną na A Long. Haven punkt B - istotne miejsca dla obrońcówGrając w roli obrońcy na punkcie B na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a B w grze Valorant. B SiteB Site to popularna pozycja Graczy broniących dostęp do punktu podłożenia Spike'a B. Miejscówka ta zapewnia Graczowi solidną ochronę i pozwala szybko zareagować, gdy potencjalny przeciwnik pojawi się w oknie (Mid Window) lub nadejdzie od strony Mid Doors. Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję na B Site, aby pokazać widok na Mid Window - jedną z najpopularniejszych dróg ataku na punkt B. W zależności od tego czy Gracz stanie po prawej czy po lewej stronie punktu B Site, może obserwować także drogę od strony Mid Doors. Niekiedy postacie jak Sage, Jett lub Raze używają swoich umiejętności, aby zająć pozycję na skrzyniach pośrodku punktu B i stamtąd prowadzić obserwację. Jeśli w drużynie obrońców znajduje się Cypher warto skorzystać z jego umiejętności Spycam i umiejscowić kamerę szpiegowską na ścianie w punkcie B Back. Chcąc przymocować kamerę na odpowiedniej wysokości trzeba będzie podskoczyć. Po przełączeniu się na widok z kamery można obserwować Mid Window i przejście od strony Mid Doors pozostając w bezpiecznym miejscu. Haven punkt B - istotne miejsca dla atakującychDrużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a B na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: Mid Window oraz przejście od strony Mid Doors. Każda akcja na punkt B będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dymne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu B już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik. Mid DoorsMid Doors to jedna z dróg, z których może skorzystać drużyna atakująca, jeśli chcą dostać się na punkt B lub przejść na punkt C. Drzwi prowadzące do C Short (Garrage) są opancerzone i muszą zostać rozbite zanim będzie można je przestrzelić. Z tego miejsca często mogą wyjść obrońcy chcący zaskoczyć przeciwników jednak w większości przypadków zazwyczaj blokują tę drogę za pomocą umiejętności spowalniających, ograniczających widoczność lub ścian. W trakcie ataku na punkt B od strony Mid Doors w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, co dzieje się przy drzwiach prowadzących do C Short (Garrage). Jeśli zostaną zablokowane, zapewne przeciwnik nie wyjdzie na otwarty teren i można bezpiecznie przejść na punkt B. Uwaga! Drużyna broniąca zazwyczaj zostawia jednego zawodnika w oknie C Window skąd mierzy w kierunku Mid Doors. W jednej z aktualizacji dodano specjalną barierę nad drzwiami prowadzącymi do C Window dzięki czemu żadna postać nie może stanąć na Kuli Bariery Sage i mierzyć w stronę Mid Doors. Mid WindowMid Window to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a B na mapie Haven i chyba najbardziej popularna. Z tego miejsca Gracz ma bardzo dobrą widoczność na punkt B, ale także sam wystawia się na atak więc gra z tej pozycji nagradza najodważniejszych zawodników. Jeśli zawodnikowi atakującemu uda się wyeliminować cel na punkcie B zazwyczaj otwiera to drogę do podłożenia Spike'a. Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję w Mid Window. Z tego miejsca można obserwować nie tylko B Site, ale także drzwi prowadzące na C Short (Garrage). Widoczność z Mid Windows zazwyczaj zostaje zasłonięta więc Gracz ma niewiele czasu na oddanie strzału. Haven punkt C - istotne miejsca dla obrońcówGrając w roli obrońcy na punkcie C na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a C w grze Valorant. C WindowC Window pozwala graczom z drużyny broniącej mieć oko na pancerne drzwi prowadzące na Mid Doors oraz w kierunku Mid Window. Pomiędzy drzwiami można niekiedy ustrzelić nieuważnego przeciwnika, ale zazwyczaj widoczność z tego punktu zostaje zasłonięta przez którąś z umiejętności defensywnych. Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję na C Window skąd Gracz ma dobry widok na Mid Doors. Pancerne drzwi chronią Gracza przed otrzymaniem postrzału, ale tylko do momentu, w którym nie zostaną zniszczone (stracą wtedy zewnętrzną powłokę). Z tego miejsca szybko można przejść na punkty B oraz C. Jeśli grasz jako Cypher możesz skorzystać z Kamery Szpiegowskiej, aby mieć oko na C Short, a samemu przejść w inny punkt na mapie. Stań na drugim stopniu podestu prowadzącym do okna, podskocz i umocuj kamerę w miejscu zaznaczonym na powyższym obrazku. Gdy przełączyć się na widok z kamery będziesz mieć świetny podgląd na to co dzieje się za opancerzonymi drzwiami. C SiteC Site to trzeci z kolei punkt podłożenia Spike'a na mapie Haven. Do tego punktu prowadzą dwie główne drogi: C Short (Garrage) oraz C Long. C Site może być osłaniana przez jedną dobrą postać defensywną, jak np. Sage lub Cypher. Na powyższym obrazku widać Gracza, który zajął przykładową pozycję na C Site. Skorzystał z metalowego podestu, aby zapewnić sobie dodatkową ochroną i mierzy w kierunku C Long. Po lewej stronie znajdują się skrzynie, które osłaniają Gracza przed atakiem od strony C Short (Garrage). Jeśli w drużynie defensywnej znajduje się Cypher, skorzystajcie z jego umiejętności Spycam, aby obserwować punkt C z bezpiecznej odległości i skupić się na obronie innych punktów. Aby umiejscowić kamerę widoczną na powyższym obrazku będziesz musiał podskoczyć. Po przełączeniu się na widok z kamery widać dokładnie C Long oraz przejście z C Short. Rozstawiając w przejściach Potykacze (Trapwire) i Cyber Klatkę (Cyber Cage) Cypher może wycofać się na inną pozycję defensywną, a w razie ataku na puntk C zostanie o tym natychmiast poinformowany. Jeśli zdecydujesz się na taką zagrywkę pamiętaj o częstym sprawdzaniu widoku z Kamery Szpiegowskiej. Haven punkt C - istotne miejsca dla atakującychDrużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a C na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: C Short (Garage) oraz C Long. Każda akcja na punkt C będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dumne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu C już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik. C Short (Garrage)C Short (Garrage) to jedna z dróg, z których może skorzystać drużyna atakująca, jeśli chcą dostać się na punkt C. Niestety, korzystając z tej drogi Gracz jest odsłonięty na atak od strony C Window więc warto zasłonić widoczność z tego punktu. C Short to ciasne pomieszczenie, w którym łatwo uwięzić przeciwników więc trzeba uważać na umiejętności ograniczające kontrolę nad postacią. W trakcie ataku na punkt C od strony C Short należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na to, czy ktoś nie czai się w środku, zaraz za drzwiami oraz w C Window. Następnie należy sprawdzić pozycję C Site przez korytarz po lewej stronie. W trakcie ataku na punkt C oczywiście niezwykle przydatne będą umiejętności oślepiające i wszelkiego rodzaju zasłony dymne lub umiejętności wyrządzające obrażenia obszarowe. C LongC Long to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a C na mapie Haven. Gracze atakujący mają tutaj więcej miejsca, ponieważ przed przejściem znajduje się wnęka po lewej stronie i druga pośrodku przejścia z prawej strony. Niestety, zawodnicy broniący dostępu do punktu C zazwyczaj mierzą przez całą długość C Long z broni snajperskiej więc należy zasłonić ich widoczność, aby nie stać się łatwym celem. W trakcie ataku od strony C Long należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy żaden z przeciwników nie czai się za skrzyniami widocznymi na powyższym obrazku ani po lewej stronie za metalowym podestem. To dwie niezwykle popularne pozycje dla snajperów, które warto zasłonić którąś z umiejętności, jak np. granaty dymne Brimstone'a. Wchodząc na punkt C od strony C Long należy zwrócić uwagę na przeciwników stojących po prawej stronie (C Short) oraz od strony C Link. Jeśli w drużynie atakującej znajduje się Cypher warto wykorzystać jego gadżety szpiegowskie w trakcie próby ataku na punkt C. Przytwierdź Kamerę Szpiegowską w punkcie widocznym na powyższym obrazku i sprawdź, czy na punkcie C nie czeka na Ciebie któryś z przeciwników. Następna Mapy Haven - porady Poprzednia Mapy Wszystkie mapy, callouty i porady