Valorant: Ascent - mapa, callouts dla obrońców i atakujących Valorant poradnik, solucja Ostatnia aktualizacja: 15 czerwca 2020 9898 Następna Mapy Ascent - porady Poprzednia Mapy Split - porady Z tego rozdziału poradnika do gry Valorant Gracz dowie się, jak skonstruowana jest mapa Ascent, jak na niej grać, jakie są najważniejsze miejsca dla drużyny obrońców i atakujących oraz jakie są callouts, czyli krótkie nazwy poszczególnych lokacji, których używa się w trakcie rozgrywki. Ascent to bardzo charakterystyczna mapa, ponieważ jako jedyna posiada automatyczne pancerne drzwi zamykane na przełącznik, które mogą odciąć drużynie przeciwnej wstęp na punkty A i B. Odpowiednie korzystanie z tych drzwi oraz kontrolowanie Mida, który jest najważniejszym punktem opisywanej mapy może dać Graczom przewagę nad drużyną przeciwnika i pozwala na stosowanie zróżnicowanych taktyk defensywnych i ofensywnych. Ascent punkt A - istotne miejsca dla obrońcówAscent punkt A - istotne miejsca dla atakującychAscent punkt B - istotne miejsca dla obrońcówAscent punkt B - istotne miejsca dla atakujących Ascent punkt A - istotne miejsca dla obrońcówGrając w roli obrońcy na punkcie A na mapie Ascent najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Ascent w punkcie podłożenia Spike'a A w grze Valorant. A RaftersMiejscówka A Rafters (inaczej Heaven) to jedno z najlepszych miejsc defensywnych na mapie Ascent. Z tego miejsca Gracz może obserwować dwie najpopularniejsze drogi ataku i w razie konieczności szybko podjąć działanie lub poinformować drużynę o ruchu przeciwnika. A Rafters (Heaven) zapewnia także Graczowi pewną osłonę, ale należy pamiętać, że ściany ze sklejki i płótna można łatwo przestrzelić. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie A Rafters. Z tego miejsca może obserwować dwa newralgiczne punktu na A Site, a mianowicie A Main oraz A Link. W razie konieczności Gracz może szybko zareagować na ruch przeciwnika i otworzyć ogień lub schować się za ścianę i poczekać na wsparcie drużyny. Gdy Gracz usłyszy komendę, że przeciwnicy zbliżają się od strony A Link może spróbować zamknąć drzwi i utrudnić przeciwnikom wejście na punkt A. A Site i A DoorsNa punkcie podłożenia Spike'a A znajdują się jedne automatyczne opancerzone drzwi. W celu opuszczenia drzwi wystarczy podejść do przełącznika i nacisnąć przycisk odpowiedzialny za wykonanie akcji (domyślnie F). Drzwi po krótkiej chwili zaczną się opuszczać. Opancerzone drzwi można zniszczyć za pomocą kilkunastu pocisków wystrzelonych z karabinu maszynowego - używając Vandala jest to 13 naboi. Raz rozbite drzwi nie mogą zostać ponownie użyte aż do następnej rundy. Drzwi na punkcie A otwierają się i zamykają jedynie od wewnątrz. A Graden WindowGracz broniący dostępu do punktu A mogą skorzystać z tajnego przejścia prowadzącego na A Rafters, aby szybciej znaleźć się na tym punkcie. Wykorzystując tej skrót Gracze mogą zyskać od kilku do nawet kilkunastu sekund. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi przed podwyższeniem prowadzącym do dobrze zamaskowanego okna. Okno może zostać rozbite przy pomocy noża lub jednego pocisku i otwiera przejście na A Rafters. Warto mieć na uwadze fakt, że okno na A Garden może być także wykorzystane przez przeciwnika, aby zlikwidować obrońców zabarykadowanych na punkcie A Rafters. A MainA Main to kolejne popularne miejsce dla obrońcy na mapie Ascent. Ta droga prowadzi do odsłoniętej miejscówki A Lobby, a dalej na miejsce odrodzenia drużyny atakującej lub w stronę Mida. Za ścianą z prawej strony jest płytka wnęka, w której również może schować się jeden z przeciwników. Na powyższym obrazku widać postać, która mierzy w kierunku przejścia na A Lobby. W razie konieczności może szybko otworzyć ogień lub schować się za solidną ścianę. W trakcie obrony należy także zwrócić uwagę na wnękę po lewej stronie (A Wine), aby nie dostać strzału w plecy. Mid BottomMid Bottom to najważniejszy punkt na mapie Ascent. Jeśli przeciwnikom uda się zdobyć Mida, będą mieli łatwy dostęp do każdego punktu na mapie i drużynie defensywnej trudno będzie obronić punkty podłożenia Spike'a. Oddając Mida drużyna defensywna będzie musiała wycofać się w stronę własnego punktu odrodzenia lub przejść na punkt B, zamknąć drzwi i bronić dostępu do tego miejsca umożliwiając przeciwnikom szybką rotację na punkt A. Na powyższym obrazku widać postać, która mierzy w kierunku A Lobby - przejścia, które prowadzi zarówno w stronę punktu podłożenia Spike'a A, a także na Mida. W razie konieczności Gracz może schować się za ścianę, ale nie będzie w 100% bezpieczny, ponieważ obydwie ściany widoczne na powyższym obrazku można przestrzelić. Przechodząc na drugą stronę miejscówki Mid Bottom można celować w stronę przejścia Mid Link, gdzie również mogą pojawić się atakujący. Ściany prowadzące na Mid Link zostały opancerzone i w pierwszej kolejności trzeba je uszkodzić, aby można było później przez nie strzelać. Mid CubbyMid Cubby to wąskie przejście prowadzące do miejsca podłożenia Spike'a A. Z tego miejsca Gracz ma bardzo dobrą widoczność na Mida oraz ewentualnych przeciwników, którzy mogą pojawić się od strony Mid Link. Za ścianą po lewej stronie znajduje się Catwalk - długie przejście prowadzące do A Lobby. Mid CatwalkIdąc nieco dalej z miejscówki Mid Cubby Gracz może schować się za skrzyniami, aby bronić dostępu do Mida i punktu A od strony A Lobby. Mid Catwalk to duża otwarta przestrzeń, więc stanie w tej pozycji jest dość ryzykowne, ale czasem może się opłacić. Na powyższym obrazku widać Gracza, który zajął przykładową pozycję na Mid Catwalk i mierzy w kierunku A Lobby. W razie konieczności może zasłonić widoczność od strony A Lobby i odwrócić się w prawą stronę, aby bronić dostępu do Mida od strony Mid Link. Ascent punkt A - istotne miejsca dla atakującychDrużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a A na mapie Ascent ma do wyboru dwie główne drogi: przez Mid, ale najpierw muszą go zdobyć lub przez A Main. Każda akcja na punkt A będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dumne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu A już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik. Mid LinkMid Bottom to najważniejszy punkt na mapie Ascent, a od strony atakujących prowadzi do tego miejsca przejście Mid Link. Jeśli drużynie atakującej uda się zdobyć Mida, będą mieli łatwy dostęp do każdego punktu na mapie i drużynie defensywnej trudno będzie obronić punkty podłożenia Spike'a. Oddając Mida drużyna defensywna będzie musiała wycofać się w stronę własnego punktu odrodzenia lub przejść na punkt B i wysłać kogoś do obrony punktu A. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie Mid Link. Z tego miejsca może mierzyć w kierunku A Lobby oraz Mid Cubby. Gracz może skorzystać z osłony, jaką dają mu opancerzone ściany, ale musi mieć na uwadze fakt, że szybko mogą one zostać zniszczone i ściany te będzie można przestrzelić. Chowając się za ścianą po prawej stronie Gracz ma jeszcze lepszy widok na A Cubby i Mid Bottom od strony punktu odrodzenia drużyny defensywnej. Gdy atakującym uda się zdobyć Mid Bottom, przeciwnicy zapewne wycofają się na punkt B i zamkną drzwi. Jeśli przejście na punkt B zostanie zabarykadowane lub zasłonięte, drużyna atakująca może pokusić się na przejście na punkt A przez Mid Catwalk. Mid CatwalkMid Catwalk to jedna z dróg prowadzących na punkt podłożenia Spike'a A. Za plecami Gracza znajduje się duży otwarty obszar Mid oraz przejście na Mid Bottom, które należy zasłonić, aby Gracz nie został zaatakowany od tyłu w trakcie próby ataku na punkt A. A LinkA Link to jedno z miejsc, które prowadzi do punktu podłożenia Spike'a A. Z tego miejsca atakujący mogą bezpośrednio przejść na punkt A lub skręcić w lewo na A Garden i zajść przeciwników od tyłu na A Rafters. W trakcie ataku na punkt A obrońcy mogą zamknąć drzwi prowadzące na A Site przez co drużyna atakująca będzie miała dwa wyjścia: rozbić drzwi i zdradzić swoją obecność lub zaryzykować przejście na A Rafters. Inną możliwością jest po prostu rotacja na inny strategiczny punkt na mapie. Mid TopMid Top to jedno z miejsc, które mogą wykorzystać atakujący, aby spróbować przejść na punkt podłożenia Spike'a A lub walczyć o dostęp do Mida. Wybierając pierwszą opcję Gracze będą musieli przebić się przez wąski korytarz. Przechodząc na Mida muszą z kolei liczyć się z dużym oporem ze strony drużyny broniącej, ponieważ zazwyczaj zostają tam co najmniej 2 osoby, a kolejna może wspomóc ich od strony Mid Cubby. A MainA Main to wąski korytarz, do którego można dostać się po przejściu A Lobby. Zaraz za ścianą po lewej stronie znajduje się punkt podłożenia Spike'a A. Zawodnicy broniący dostępu do punktu A zazwyczaj nie pojawiają się w tym korytarzu, bo stają się łatwym celem do zlikwidowania więc czekają schowani na punkcie A lub co jakiś czas wyglądają z wejścia i sprawdzają aktualną sytuację. A SiteA Site to jedno z miejsc w którym drużyna atakująca może podłożyć Spike'a. Na ten punkt prowadzą dwie drogi - A Main oraz A Link. Jeśli drużynie atakującej uda się wygrać starcie o Mida mogą także pokusić się o przejście przez A Rafters i zaskoczyć obrońców atakiem w plecy. Na powyższym obrazku widać postać, która patrzy w kierunku A Site. Rusztowanie okryte płótnem i cienką sklejką to A Rafters (Heaven) i jest dogodnym punktem dla snajperów. Zarówno skrzynie po prawej stronie jak i płótno można z powodzeniem przestrzelić. Pod A Rafters znajduje się wolna przestrzeń, w której także może czaić się przeciwnik. Innym dogodnym miejscem na kryjówkę jest dużych rozmiarów metalowy wentylator po lewej stronie. Ascent punkt B - istotne miejsca dla obrońcówGrając w roli obrońcy na punkcie B na mapie Ascent najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Ascent w punkcie podłożenia Spike'a B w grze Valorant. B SideB Side to jedno z miejsc w którym może ustawić się Gracz broniący dostępu do punktu podłożenia Spike'a B. W razie niebezpieczeństwa Gracz może schować się za murek lub sprawnie przejść na Mida. Z tego punktu ma dobry widok na przejście B Main oraz na ewentualny cel, który może pojawić się od strony Mid Bottom. B DoorsNa punkcie podłożenia Spike'a B znajdują się jedne automatyczne opancerzone drzwi. W celu opuszczenia drzwi wystarczy podejść do przełącznika i nacisnąć przycisk odpowiedzialny za wykonanie akcji (domyślnie F). Drzwi po krótkiej chwili zaczną się opuszczać. Opancerzone drzwi można zniszczyć za pomocą kilkunastu pocisków wystrzelonych z karabinu maszynowego - używając Vandala jest to 13 naboi. Raz rozbite drzwi nie mogą zostać ponownie użyte aż do następnej rundy. Drzwi na punkcie B otwierają się i zamykają jedynie od wewnątrz. Jeśli straciliście Mida, a bronisz dostępu do punktu B nie zamykaj drzwi zbyt wcześnie, ponieważ możesz odciąć sojusznikom drogę odwrotu i będą musieli biec na około. B Site StairsSchody na B Site to kolejne miejsce defensywne na punkcie B. Z tego miejsca można mieć oko na drogę Prowadzącą na Mid, a wychylając się w prawo Gracz ma dobry widok na to co dzieje się w przejściu B Main. W razie konieczności Gracz może się odwrócić i zejść na plac podłożenia ładunku. B BackB Back to bardzo defensywna pozycja, która daje Graczowi możliwość kontrolowania obydwu przejść na miejsce podłożenia ładunku: od strony B Main oraz z Mida przez schody. B Back to także miejsce w których chowają się przeciwnicy po pomyślnym podłożeniu ładunku. B Back to bardzo ciasna miejscówka i nie zapewnia Graczowie wiele miejsca do manewru przez co jeden celny granat Raze lub inna umiejętność obszarowa może szybko nadwątlić zdrowie Twojego agenta. Mid BottomMid Bottom to najważniejszy punkt na mapie Ascent. Jeśli przeciwnikom uda się zdobyć Mida, będą mieli łatwy dostęp do każdego punktu na mapie i drużynie defensywnej trudno będzie obronić punkty podłożenia Spike'a. Oddając Mida drużyna defensywna będzie musiała wycofać się w stronę własnego punktu odrodzenia lub przejść na punkt B, zamknąć drzwi i bronić dostępu do tego miejsca umożliwiając przeciwnikom szybką rotację na punkt A. Na powyższym obrazku widać postać, która mierzy w kierunku A Lobby - przejścia, które prowadzi zarówno w stronę punktu podłożenia Spike'a A, a także na Mida. W razie konieczności Gracz może schować się za ścianę, ale nie będzie w 100% bezpieczny, ponieważ obydwie ściany widoczne na powyższym obrazku można przestrzelić. Przechodząc na drugą stronę miejscówki Mid Bottom można celować w stronę przejścia Mid Link, gdzie również mogą pojawić się atakujący. Ściany prowadzące na Mid Link zostały opancerzone i w pierwszej kolejności trzeba je uszkodzić, aby można było później przez nie strzelać. Ascent punkt B - istotne miejsca dla atakującychDrużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a B na mapie Ascent ma do wyboru dwie główne drogi: B Main oraz przez Mid. Każda akcja na punkt B będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dumne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu B już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik. B MainB Main to wąski korytarz, który prowadzi na plac, z którego można przejść na punkt B. Ze względu na to, że na plac prowadzi tylko jedno wyjście, obrońcom łatwo je zabarykadować lub zasłonić. W korytarzu nie ma zbyt wiele miejsca więc dobrze użyta umiejętność obszarowa potrafi poważnie zranić nieuważnego agenta. Na powyższym obrazku można zauważyć Gracza, który patrzy z wyjścia korytarza B Main. Naprzeciwko Gracza znajduje się przejście na punkt odrodzenia obrońców, a po prawej stronie drzwi prowadzące na Mid. Z lewej strony jest zadaszony budynek z wnęką, a za nim miejsce podłożenia ładunku. Jeśli grasz Sage i chcesz zaatakować punkt B możesz wykonać szybko zwiad przez okno, ale będziesz musiał do tego wykorzystać ładunek Kuli Bariery. W pierwszej kolejności wskocz na skrzynie, a następnie stwórz pod sobą Kulę Bariery. Postać zostanie wyniesiona do góry skąd będzie miała doskonały widok na B Site. Mid BottomMid Bottom to najważniejszy punkt na mapie Ascent, a od strony atakujących prowadzi do tego miejsca przejście Mid Link. Jeśli drużynie atakującej uda się zdobyć Mida, będą mieli łatwy dostęp do każdego punktu na mapie i drużynie defensywnej trudno będzie obronić punkty podłożenia Spike'a. Oddając Mida drużyna defensywna będzie musiała wycofać się w stronę własnego punktu odrodzenia lub przejść na punkt B i wysłać kogoś do obrony punktu A. Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie Mid Link. Z tego miejsca może mierzyć w kierunku A Lobby oraz Mid Cubby. Gracz może skorzystać z osłony, jaką dają mu opancerzone ściany, ale musi mieć na uwadze fakt, że szybko mogą one zostać zniszczone i ściany te będzie można przestrzelić. Chowając się za ścianą po prawej stronie Gracz ma jeszcze lepszy widok na A Cubby i Mid Bottom od strony punktu odrodzenia drużyny defensywnej. Gdy atakującym uda się zdobyć Mid Bottom, przeciwnicy zapewne wycofają się na punkt B i zamkną drzwi. Jeśli przejście na punkt B zostanie zabarykadowane lub zasłonięte, drużyna atakująca może pokusić się na przejście na punkt A przez Mid Catwalk. Następna Mapy Ascent - porady Poprzednia Mapy Split - porady